BMW vs Mercedes-Benz, μία διαχρονική κόντρα


ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΛΑΔΟ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΙΚΟ ΟΙ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΚΑΠΟΙΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ. ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΟΜΩΣ ΟΤΑΝ ΑΥΤΗ Η ΚΟΝΤΡΑ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΑΝΩΤΕΡΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΑΝΤΙΠΑΛΟΤΗΤΑ;

  • 13/5/2020

Η ιστορία του αυτοκινήτου βρίθει από τέτοιου είδους αντιπαραθέσεις. Εταιρίες εναντίον εταιριών, μοντέλα εναντίον μοντέλων και οδηγοί εναντίον οδηγών. Όλες αυτές οι κόντρες αποτελούν για πολλούς το αλατοπίπερο στον κόσμο του αυτοκινήτου. Όμορφες ιστορίες οι οποίες, σε βάθος χρόνου, βοήθησαν τα πράγματα να εξελιχθούν ταχύτερα, μέχρι το σημείο που βρισκόμαστε σήμερα.

Στην προκειμένη περίπτωση θα μιλήσουμε για δύο Γερμανούς κατασκευαστές και τη μεταξύ τους σχέση. Έναν ιδιότυπο δεσμό που κρατά δεκαετίες. Εδώ, υπήρξαν στιγμές που οδήγησαν σε υπερβάσεις, καθώς και άλλες που έφεραν τα πράγματα στο χείλος της καταστροφής. Παρόλα αυτά, όμως, αμφότερες δείχνουν να εκτιμούν αυτή την αντιπαλότητα και να τη διατηρούν σε ένα επίπεδο ανάλογο του κύρους τους. BMW εναντίον Mercedes-Benz, λοιπόν, σε έναν αγώνα όπου σπάνια υπήρξε αδιαφιλονίκητος κερδισμένος.

Η μεταξύ τους ιστορία δείχνει να ξεκινά δειλά κάπου στο μεσοπόλεμο, λίγο αφότου η BMW αρχίζει να κατασκευάζει αυτοκίνητα. Τότε είναι που μπαίνει και στο οπτικό πεδίο της Daimler, που μέχρι στιγμής είχε καθιερωθεί στα τεκταινόμενα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 1886 ήταν αυτή που κυκλοφόρησε το πρώτο αυτοκίνητο, ενώ το 1900 παρουσίασε τη Mercedes 35 PS, κατά παραγγελία ενός εύπορου εμπόρου της. Το όνομα Mercedes προήλθε από την κόρη αυτού του εμπόρου και χρησιμοποιήθηκε στον τίτλο της νέας εταιρίας που προέκυψε από τη συνένωση των Daimler και Benz, ΤΟ 1926.

H BMW, από την άλλη, ξεκίνησε την πορεία της το 1916, ως Bayerische Flugzeugwerke AG, με αντικείμενο την κατασκευή αεροπορικών κινητήρων. Με το πέρας του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, η συνθήκη των Βερσαλλιών απαγόρευε στη Γερμανία την κατασκευή αεροσκαφών, οπότε η εταιρία στράφηκε στην παραγωγή μοτοσικλετών. Το 1922 μετονομάστηκε σε Bayerische Motoren Werke AG και το 1929 βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το πρώτο της αυτοκίνητο.

Τόσο η Mercedes-Benz, όσο και η BMW αποζητούσαν τον τίτλο της «πιο καινοτόμου εταιρίας», πράγμα που έφερε σύντομα τη μία αντιμέτωπη με την άλλη. Η Mercedes-Benz, ωστόσο, εκείνα τα πρώτα χρόνια είχε μεγαλύτερη άνεση να «παίζει στο γήπεδό της». Τα πράγματα αρχίζουν να ζορίζουν από τα μέσα του ‘50 και μετά, όπου αμφότερες οι εταιρίες αναζητούν τη θέση τους, μετά από έναν ακόμα καταστροφικό πόλεμο.

Η Mercedes-Benz επανέρχεται στους αγώνες, ενώ παρουσιάζει και τη διαστημική 300 SL, με την οποία εισέρχεται και στην αμερικάνικη αγορά. Οι πωλήσεις της είναι προφανώς περιορισμένες, προσφέρουν όμως τη ζητούμενη λάμψη και τεχνολογική υπεροχή, έναντι οποιουδήποτε άλλου κατασκευαστή. Αυτό η BMW δεν μπορεί να το δεχτεί έτσι και με τη σειρά της κατασκευάζει την 507. Ένα roadster που υπολειπόταν τεχνολογικά της Gullwing. Οι πωλήσεις του ήταν ακόμα μικρότερες. Αποτέλεσε, όμως ένα από τα πιο όμορφα οχήματα που παρουσίασε ποτέ, με πελάτες -μεταξύ άλλων- τον Elvis Presley.

Τρία χρόνια αργότερα, το 1959, η BMW βρίσκεται στο χείλος της οικονομικής καταστροφής. Μάλιστα, η Mercedes-Benz, που αναγνωρίζει το όφελος, κάνει κινήσεις να την εξαγοράσει. Λίγο πριν, όμως, τα σχέδια αυτά ματαιώνονται. Τη δεκαετία του 1960 οι Βαυαροί επανέρχονται δυναμικά με τη σειρά 02, που αποτέλεσε τη βάση και για το πρώτο σπορ αυτοκίνητο δρόμου με υπερτροφοδότη, την 2002 Turbo. Το 1972, πάλι, στους Ολυμπιακούς αγώνες του Μονάχου, παρουσίασε την ηλεκτρική 1602e, ανεβάζοντας ακόμα παραπάνω τη μεταξύ τους θερμοκρασία.

Η Mercedes-Benz συνέχιζε να κρατά το πάνω χέρι σε θέματα καινοτόμων τεχνολογιών, όπως για παράδειγμα με την προσθήκη ABS στην S-Class, το 1978. Εκεί κάπου ξαναπήρε το πάνω χέρι και στις πωλήσεις. Τη δεκαετία του 1980 υπήρξε μία τεράστια κόντρα μεταξύ της Ε30 (Σειράς 3) και την 190Ε, καθώς αντίστοιχα και των γρήγορων εκδόσεών τους, Μ3 και 190Ε 2.5.

To 1985 η Mercedes-Benz, στην έκθεση της Φρανκφούρτης, παρουσίασε το πρώτο της σύστημα τετρακίνησης για επιβατικό όχημα, 4Matic. H BMW, ωστόσο, το έκανε καλύτερα με την 325iX. To 1988 η Σειρά 7 αποκτά κινητήρα V12 στην κορυφαία εκδοχή της. Το ίδιο κάνει και η S-Class, τρία χρόνια αργότερα. Και κάπου στη δεκαετία του 1990, η εταιρία με το αστέρι δείχνει να ξαναπαίρνει κεφάλι. Προχωρά σε μία σειρά από καινοτομίες, όπως το ESP και η χρήση φωνητικών εντολών, ενώ το 1997 παρουσιάζει την Μ-Class, ανοίγοντας την κατηγορία των πολυτελών SUV. H BMW θα ακολουθήσει με τη Χ5, δύο χρόνια αργότερα.

Τα τελευταία 20 χρόνια οι δύο εταιρίες εναλλάσσονται συχνά σε νούμερα πωλήσεων, αναπτύσσουν τη γκάμα τους με νέα μοντέλα και συνεχίζουν να επενδύουν μεγάλα ποσά σε νέες τεχνολογίες και στην ηλεκτροκίνηση. Από όλη αυτή την «κόντρα» αξίζει να κλείσουμε με μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα των διαφημιστικών τμημάτων των δύο εταιριών.

Το 2016, η BMW συμπλήρωσε τα 100 της χρόνια και η Mercedes-Benz, εν είδη ευχής, ανέβασε τις κλασικές γρίλιες της μάσκας μίας BMW με τη σημείωση «Ευχαριστούμε για τα 100 χρόνια ανταγωνισμού. Τα προηγούμενα 30 χρόνια ήταν πρακτικά λίγο μονότονα»…  

Παλαιότερα, η BMW είχε παίξει διαφημιστική καταχώρηση με ένα φορτηγό Mercedes να κουβαλάει αυτοκίνητα BMW, έχοντας ως λεζάντα το «Μία Mercedes μπορεί επίσης να φέρει οδηγική απόλαυση». Μια άλλη φορά πάλι, στα 50 χρόνια από την ίδρυση της AMG, το τμήμα Μ της BMW ευχήθηκε κατάλληλα με ένα αυτοκίνητο να ντριφτάρει, λέγοντας πως «εσείς παραγγείλατε τούρτα, εμείς σας δίνουμε donuts»!

Από την πλευρά της, η Mercedes, με την έλευση της M-Class, προέτρεπε μέσα από τις κλασικές κάθετες γρίλιες τους οπαδούς της BMW να «απελευθερωθούν» και να έρθουν στον πραγματικό κόσμο. Μέχρι που κυκλοφόρησε η X5 και μία από τις πρώτες τις διαφημίσεις την έδειχνε στο χρωματισμό μίας τίγρης, να κυνηγάει στη σαβάνα μία «αντιλόπη» M-Class!

Υπάρχουν όμως και νεότερα επεισόδια, στον κόσμο του Instagram. Όταν οι άνθρωποι της BMW Αμερικής έντυσαν με κουκούλα μια Mercedes-Benz για το Halloween, λέγοντας πως κάθε όχημα μπορεί να ντυθεί σαν τον αγαπημένο του υπερήρωα, εισέπραξαν την πληρωμένη απάντηση της Daimler. «Ωραίο @BMWUSA. Αυτό είναι ένα πραγματικά τρομακτικό κοστούμι. Ειδικά με αυτή τη μάσκα…»

Για το τέλος, αφήσαμε το αγαπημένο μας. Όταν τον Μάιο του 2019 ο Dieter Zetsche, απομακρύνθηκε από τη θέση του CEO της Daimler, δέχτηκε να γυρίσει ένα μικρό αποχαιρετιστήριο βίντεο της BMW, σύμφωνα με το οποίο την τελευταία του μέρα επέστρεψε από το γραφείο και, επιτέλους, μπόρεσε να βγει βόλτα με την αγαπημένη του i8. Είπαμε, μπορεί αυτή η κόντρα να κρατάει δεκαετίες, συνεχίζει όμως να διατηρεί την ποιότητα που της δίνουν οι δύο αντιμαχόμενες πλευρές.