Cosworth V12, ένας θρύλος επιστρέφει!


ΤΟ ΠΟΛΛΑ ΥΠΟΣΧΟΜΕΝΟ T.50 ΤΗΣ GORDON MURRAY AUTOMOTIVE ΘΑ ΦΕΡΕΙ ΕΝΑ V12 ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ COSWORTH, ΜΕ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 3,9 ΛΙΤΡΑ ΚΑΙ ΙΣΧΥ 663 PS!

  • Μιχαλης Κατωποδης
  • 22/7/2020

Πλησιάζει ο καιρός της αποκάλυψης του Τ.50, του νέου υπεραυτοκινήτου της Gordon Murray Automotive και σιγά σιγά βγαίνουν στη δημοσιότητα διάφορες ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Στην προκειμένη περίπτωση η εταιρία αποκάλυψε ότι για τις ανάγκες της κίνησης επέλεξε να στραφεί στην Cosworth, ώστε να της ετοιμάσει κάτι σπέσιαλ. Γιατί καλή η ηλεκτροκίνηση και η άμεση επιτάχυνση που βιώνει κανείς σε ένα Tesla, σαν αίσθηση όμως δεν συγκρίνεται με αυτή που προσφέρει ένας ατμοσφαιρικός V12!

Για μία εταιρία που έχει σχεδιάσει τον πιο επιτυχημένο κινητήρα στην ιστορία της Formula 1, αυτή η πρόκληση-πρόσκληση φαίνεται πως είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στρώθηκε λοιπόν και κατασκεύασε «τον πιο πολύστροφο, με την ταχύτερη απόκριση, μεγαλύτερη ειδική ισχύ και ελαφρύτερο ατμοσφαιρικό V12» που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε αυτοκίνητο παραγωγής! Ο κυβισμός του είναι της τάξης των 3,9 λίτρων. Πιθανά δεν εντυπωσιάζει, από την άλλη όμως καταφέρνει να προσφέρει ισχύ 663 ίππων και ροπή 467 Nm, ζυγίζοντας μόλις 178 κιλά!

Συνεχίζοντας με τα νούμερα, εκεί που θα μείνει κανείς με το στόμα ανοικτό είναι στις στροφές που λειτουργεί το σύνολο της Cosworth. Το 71% της συνολικής ροπής αποδίδεται στις 2,500 σ.α.λ. ώστε να μπορεί κανείς να το οδηγεί εύκολα στην καθημερινή χρήση, η μέγιστη όμως ροπή επιτυγχάνεται στις 9.000 στροφές! Ο κόφτης επεμβαίνει αρκετά αργότερα, στις 12.100 στροφές, ενώ η απόκριση του συνόλου είναι τέτοια που από το ρελαντί στα κόκκινα, η χρονική απόσταση είναι μόλις 0,3 δευτερόλεπτα!

Σύμφωνα με την Gordon Murray Automotive, η έμπνευση για το συγκεκριμένο μοτέρ αντλήθηκε από τα αντίστοιχα σύνολα της Ferrari 250 GTO, τον V12 της Honda που εφοδίαζε τη McLaren MP4/6 και τον -επίσης V12- S70/2 της BMW που χρησιμοποιούσε η McLaren F1. Την τελευταία είναι μάλλον περιττό να αναφέρουμε ότι την είχε αναπτύξει ο ίδιος ο Gordon Murray, οπότε όταν υποστηρίζει ότι το T.50 θα είναι αυτοκίνητο «από άλλο πλανήτη» δεν έχουμε κανένα λόγο να μην τον πιστέψουμε.

Μεταφέροντας μερικές ακόμα γαργαλιστικές λεπτομέρειες, ο V12 αυτός θα συνδυάζεται με ένα εξατάχυτο, μηχανικό κιβώτιο, βάρους μόλις 80,5 κιλών, το οποίο θα προσφέρει «τις καλύτερες αλλαγές στον κόσμο». Ο κινητήρας θα διαθέτει ένα ενσωματωμένο starter-generator 48V, όπου στη ρύθμιση Vmax θα προσφέρει επιπλέον 50PS. Επίσης, δεν θα κρύβεται κάτω από πλαστικά και ανθρακονημάτινα καλύμματα. Θα βρίσκεται ανοικτός, φανερώνοντας τη μηχανολογική αρτιότητα και ομορφιά του, μέσα στο αυτοκίνητο.

Το T.50 έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί επίσημα στις 4 Αυγούστου, οπότε και θα αποκαλυφθούν όλες οι λεπτομέρειες γύρω από αυτό. Από την πλευρά μας, δεν βλέπουμε την ώρα…

Προδιαγραφές κινητήρα

Κύλινδροι: 12

Χωρητιτκότητα: 3,994cc

Περιεχόμενη γωνία V: 65°

Ισχύς: 652 bhp

Παροχή αέρα: Ατμοσφαιρικός

Διάμετρος: 81.5 mm

Διαδρομή: 63.8 mm

Λόγος συμπίεσης: 14:1

Μέγιστη ισχύς: 663 PS @ 11,500 rpm

Λόγος ισχύος/ βάρους: 672 PS per tonne

Μέγιστη ροπή: 467 Nm @ 9,000 rpm

Ελαστικότητα: 71% της μέγιστης ροπής @ 2,500 rpm

Μέγιστες στροφές: 12,100 rpm

Έλεγχος βαλβίδων: Διπλοί εκκεντροφόροι επί κεφαλής, με κίνηση μέσω γραναζιών

4 βαλβίδες ανά κύλινδρο – Μεταβλητός χρονισμός εισόδου και εξόδου

Σύστημα εισαγωγής: RAM – 4 πεταλούδες

Σύστημα εξαγωγής: Inconel και τιτάνιο

Σύστημα λίπανσης: Ξηρού κάρτερ

Σύστημα ψύξης: Υδρόψυκτο – διπλά αλουμινένια ψυγεία

Σύστημα ανάφλεξης: 12 αυτόνομα πηνία 12-volt

Starter/alternator: 48-volt ενσωματωμένο, οδηγούμενο από γρανάζια

Σύστημα ελέγχου καυσαερίων: 4 καταλυτικοί μετατροπείς με αισθητήρες Λάμδα και δευτερεύουσα εισαγωγή αέρα

Μπλόκ κινητήρα: Κράμα αλουμινίου

Κυλινδροκεφαλή: Κράμα αλουμινίου

Ράβδοι σύνδεσης: Τιτάνιο

Βαλβίδες: Τιτάνιο

Συνολικό βάρος κινητήρα: 178 kg

Ειδική ισχύς: 166 PS-per-litre