DAB: Το ψηφιακό ραδιόφωνο στο αυτοκίνητο


Στα συστήματα πολυμέσων των νέων μοντέλων υπάρχει το πρόσθετο χαρακτηριστικό DAB . Τι είναι και πώς λειτουργεί;

  • Κείμενο: Νίκος Μαρινόπουλος, Φωτ.: Αρχείο
  • 25/2/2021

Βάσει της ευρωπαϊκού κώδικα ηλεκτρονικών επικοινωνιών (EECC), από τα τέλη του 2020 σε όλα τα κράτη μέλη και ανεξάρτητα από το καθεστώς του DAB σε κάθε χώρα όλα τα ραδιόφωνα στα νέα αυτοκίνητα (αλλά και οικιακές συσκευές) θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα λήψης και αναπαραγωγής επίγειου ψηφιακού ραδιοφώνου.

Ως ψηφιακό σήμα, το DAB είναι πιο αποδοτικό και ποιοτικό στην εκπομπή του φάσματος του σε σχέση με το αναλογικό σήμα στη συχνότητα των FM. Με άλλα λόγια, μπορεί να προσφέρει περισσότερα ραδιοφωνικά χαρακτηριστικά στο ίδιο δεδομένο εύρος ζώνης. Επιπρόσθετα, το DAB είναι ανθεκτικό στον θόρυβο του σήματος και στις απώλειες και αποικοδομείται γρήγορα σε αντίθεση με ένα μειούμενο σήμα FM, που υποβαθμίζεται αργά.

Η πρώτη έκδοση του DAB βασιζόταν σε κωδικοποίηση ήχου MP2, ενώ αργότερα το 2007 καθιερώθηκε το DAB , με πιο εξελιγμένα χαρακτηριστικά και διπλάσια ικανότητα σήματος, χάρη στον βελτιωμένο κωδικοποιητή ήχου.

Στη χώρα μας η εκπομπή στην μπάντα του ψηφιακού ραδιοφώνου από την Ελληνική Ραδιοφωνία ξεκίνησε στις αρχές του 2018 και υποστηρίζεται από όσους ραδιοφωνικούς δέκτες υποστηρίζουν το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό.

Για τη λήψη DAB στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα, πέρα του ότι το ηχοσύνολο θα πρέπει να την υποστηρίζει, θα πρέπει να υπάρχει και μια καλή αντένα. Στα συστήματα πολυμέσων των νέων μοντέλων όλα αυτά πάνε πακέτο με το εργοστασιακό σύνολο.

Πέρα πάντως από τον ψηφιακό ήχο, το DAB έχει τη δυνατότητα εκπομπής κινούμενης εικόνας, κειμένου και γραφικών, ενώ εντοπίζει αυτόματα όλους τους διαθέσιμους σταθμούς και ο χρήστης απλώς επιλέγει αυτόν που θέλει να ακούσει. Υπάρχουν, όμως, και αρκετά περιθώρια βελτίωσης, αφού σε υψηλές ταχύτητες η περιοχή λήψης DAB μπορεί να είναι περιορισμένη λόγω της ευαισθησίας στη μετατόπιση Doppler και ανάλογα με τη συχνότητα του φορέα.

Στα οικιακά ηχοσυστήματα  μπορεί πλέον κανείς να απολαμβάνει ποιοτικό ραδιόφωνο σε πολύ υψηλό bitrate από χιλιάδες σταθμούς από όλο τον κόσμο. Οπότε η χρήση DAB δεν είναι τόσο χρήσιμο όσο σε ένα αυτοκίνητο όπου τα data κοστίζουν. Έτσι, μέσω του DAB μπορούν οι επιβάτες να απολαμβάνουν πιο ποιοτικό και διαυγή ήχο σε «128άρι» επίπεδο MP3 συμπίεσης.

Φανταστείτε κάτι ανάλογο με τα αναλογικά κανάλια της τηλεόρασης και την τεράστια διαφορά σε ποιότητα εικόνας και ήχου που έχουν τα ψηφιακά. Άπαξ και ρυθμίσει κανείς την τηλεόρασή του στα ψηφιακά κανάλια, δεν επιστρέφει ποτέ ξανά στα υποδεέστερα αναλογικά. Αρκεί, βέβαια, να υπάρχει κάλυψη DAB σε κάθε περιοχή και από όλους τους μεγάλους σταθμούς.