Δείτε ποιες είναι οι τάσεις στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου


Καθώς βρισκόμαστε στην αρχή της μεγαλύτερης αλλαγής που έχει συντελεστεί στην ιστορία της αυτοκίνησης, ας δούμε ποιές ήταν οι τάσεις που κυριάρχησαν το 2017 στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 18/2/2018

Σε μία εποχή που όλα αλλάζουν, ένα πράγμα μένει σταθερό: η δίψα της Κίνας για αυτοκίνητα. Από το 2010 είναι η μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, φθάνοντας το 2017 τα 25,7 εκατομμύρια μονάδες, 8 εκατομμύρια περισσότερα από τις ΗΠΑ. Μάλιστα, η αγορά παρουσιάζει ένα μικρό φρενάρισμα, με άνοδο "μολις" 2%, αν και στις ΗΠΑ υπήρξε μείωση, για πρώτη φορά μετά την κρίση του 2008.

Τα αυτοκίνητα πολυτελείας σημειώνουν μεγάλη αύξηση λόγω Κίνας, ενώ τα σπορ μοντέλα παρουσιάζουν τάσεις συρίκνωσης. Όσο και αν φαίνεται παράξενο,n Cadillac είναι αυτή που κρατά τα σκήπτρα της ανόδου των πολυτελών μοντέλων, λόγω του ότι έχει γίνει τεράστια μόδα στην Kίνα, ενώ στα σπορ μοντέλα, η Porsche συνεχίζει να προβάλλει αντίσταση, κρατώντας πολύ υψηλά τα νούμερά της (έστω και αν αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στα SUV της).

Τα πολυμορφικά συνεχίζουν την κάθετη πτώση τους με μείωση 10% σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ στην άλλη πλευρά τα SUV συνεχίζουν την ξέφρενη πορεία τους, με άνοδο 12%. Μάλιστα μέσα στο 2017 πωλήθηκαν 27,6 εκατομμύρια SUV, αριθμός που αντιστοιχεί περίπου στο 1/4 των πωλήσεων παγκοσμίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το σύνολο της αγοράς των ΗΠΑ σημείωσε πτώση 1,9%, τα SUV σημείωσαν άνοδο 5,8%, κάτι που έγινε και με τα pick-up (4,8%), φέρνοντας και τις δύο κατηγορίες να αποτελούν το 57% των πωλήσεων στην δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου.

Σε ότι αφορά τα ηλεκτρικά μοντέλα, οι πωλήσεις τους αντιστοιχούσαν στο 1% του συνόλου των πωλήσεων, με το Nissan Leaf να είναι ο πρωταγωνιστής, και ένα μικρό Κινέζικο μοντέλο, το BAIC EC να ακολουθεί πιο πίσω. Η μεγαλύτερη αγορά για αυτά τα αυτοκίνητα ήταν η Κίνα, με 332.994 μονάδες (όπου η ζήτηση διπλασιάστηκε μέσα στο 2017!), ενώ μακριά πιο πίσω ήταν οι ΗΠΑ και κάποιες χώρες της Ευρώπης. 

Στα σπορ μοντέλα, η Porsche ήταν ο βασιλιάς, με 30.700 μονάδες από την 911, σημειώνοντας άνοδο 4% σε σχέση με το 2016. Πολύ καλά πήγαν και οι Ferrari με άνοδο 10,1% και η Aston Martin με 58,1%, ενώ συνολικά η κατηγορία έφθασε παγκοσμίως τις 75.400 μονάδες, με άνοδο 5,3%. Μικρό νούμερο σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες, όμως πρέπει να σκεφθούμε ότι σ' αυτά τα αυτοκίνητα τα περιθώρια κέρδους είναι ιδιαίτερα μεγάλα και άκρως αποδοτικά για τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα.

Τα μεγάλα sedan είχαν διχασμένη πορεία, με άνοδο στην Κίνα (ιδίως τα πιο πολυτελή) και πτώση σε όλες τις άλλες αγορές, και κυρίως στις ΗΠΑ. Τα πολυτελή μοντέλα είναι άκρως επικερδή στην Κίνα, με την Μercedes και την S-Class να έχουν τον πρώτο λόγο, και την "ξεχασμένη" Cadillac να έχει γίνει trend, με τρία(!) μοντέλα της στην πρώτη δεκάδα των αυτοκινήτων πολυτελείας στην Κίνα.

Στην Ευρώπη, πολλές αγορές σημείωσαν άνοδο, και κυρίως η Γερμανία. Τα SUV είναι η κυρίαρχη κατηγορία, με το ποσοστό τους να ανεβαίνει μέσα στο 2017 απότο 23% στο 29%, κυρίως σε βάρος των πολυμορφικών που έχασαν ακόμα ένα 11% σε μερίδιο αγοράς μέσα σε ένα χρόνο!

Καλή ήταν η χρονιά και για τις λεγόμενες αναδυόμενες αγορές, με την Ινδία να σημειώνει άνοδο, ξεπερνώντας την Γερμανία σε συνολικές πωλήσεις, όντας πλέον στην τέταρτη θέση παγκοσμίως. Οι 12 χώρες που συγκαταλέγονται σ' αυτή την κατηγορία, σημείωσαν συνολική άνοδο της τάξης του 7% σε σχέση με το 2016.