Είναι αποτελεσματικά τα συστήματα αποφυγής συγκρούσεων;


ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ, ΤΟΣΟ ΜΕ ΟΧΗΜΑΤΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΜΕ ΠΕΖΟΥΣ, ΕΧΟΥΝ ΕΞΑΠΛΩΘΕΙ ΣΤΗΝ ΠΛΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ. ΩΣΤΟΣΟ, ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΡΕΥΝΑ ΔΕΙΧΝΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΟΣΟ ΘΕΩΡΟΥΜΕ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 4/10/2019

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου (ΑΑΑ), τα στελέχη της οποίας θέλησαν να διαπιστώσουν κατά πόσον τα συστήματα που προειδοποιούν τον οδηγό για ενδεχόμενη σύγκρουση με όχημα ή πεζό λειτουργούν πάντα όπως πρέπει. Για το λόγο αυτό χρησιμοποίησαν τέσσερα διαφορετικά αυτοκίνητα που ήταν εφοδιασμένα με τέτοιο σύστημα και πραγματοποίησαν δοκιμές σε διάφορες ταχύτητες κίνησης, με κούκλες (dummies) διαφόρων μεγεθών και σε ποικίλες συνθήκες εξωτερικού φωτισμού. Τα οχήματα που επέλεξαν ήταν τα Chevrolet Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 και Toyota Camry.

Όταν οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν με ταχύτητα 20 mph (σημ.: 32 km/h), κατά τη διάρκεια της ημέρας και με κούκλες σε διαστάσεις ενός ενήλικου, τα συστήματα αυτόματης πέδησης ανταποκρίθηκαν όπως πρέπει. Όμως, όταν οι δοκιμές άρχισαν να γίνονται είτε με αυξημένη ταχύτητα κίνησης ή όταν χρησιμοποιήθηκαν κούκλες στο μέγεθος ενός παιδιού ή κατά τη διάρκεια της νύχτας, τα συστήματα έχαναν την αποτελεσματικότητά τους.

Όπως αποδείχτηκε, απέτυχαν να λειτουργήσουν σωστά σε ποσοστό 60%, στις δοκιμές με τη χρήση κουκλών σε μέγεθος ενηλίκου. Όταν χρησιμοποιήθηκαν κούκλες στο μέγεθος ενός παιδιού –και με ταχύτητα κίνησης 20 mph (σημ.: 32 km/h)– απέτυχαν να λειτουργήσουν σωστά σε ποσοστό 89%. Όταν η ταχύτητα αυξήθηκε στα 30 mph (σημ.: 48 km/h), κανένα σύστημα δεν απέφυγε τη σύγκρουση.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η ΑΑΑ, τα συστήματα αποφυγής σύγκρουσης και αυτόματης πέδησης πρέπει να εξελιχθούν περισσότερο. Ο κ. Greg Brannon, Διευθυντής μηχανολογίας και βιομηχανικών σχέσεων της Αμερικανικής Ένωσης Αυτοκινήτου, δήλωσε σχετικά: «Θέλαμε να κατανοήσουμε πώς λειτουργούν αυτά τα συστήματα και να δούμε πότε είναι αποτελεσματικά. Αρχικά, ελπίζαμε ότι θα ανταπεξέρχονταν σε κάθε περίπτωση. Όμως, τα ευρήματά μας ήταν αρκετά διαφορετικά. Βεβαίως, λειτούργησαν στο 40% των περιπτώσεων των δοκιμών μας, δηλαδή απέτρεψαν 4 στις 10 συγκρούσεις.

»Ακόμα και μία ζωή να σωθεί αξίζει η επένδυση σε αυτά τα συστήματα. Υποστηρίζουμε πλήρως την ύπαρξή τους στα αυτοκίνητα και θέλουμε να δούμε να γίνουν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά. Έχουν την ικανότητα να μειώνουν τον αριθμό των θανάτων και αποτελούν πεδίο περαιτέρω έρευνας για τις αυτοκινητοβιομηχανίες», κατέληξε ο κ. Brannon.