Euro NCAP «Vision 2030»: Τα νέα δεδομένα για το πρωτόκολλο ασφαλείας των crash test


Ο ανεξάρτητος οργανισμός αξιολόγησης της ασφάλειας των νέων αυτοκινήτων παρουσίασε τις νέες προδιαγραφές που θα ισχύουν από το 2026 στις δοκιμές του.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 10/11/2022

To νέο «οδικό χάρτη» που θα καθορίζει τον τρόπο αξιολόγησης της παθητικής ασφάλειας των οχημάτων στην Ευρώπη γνωστοποίησε το Euro NCAP.

Η «διαδρομή» προς ασφαλέστερα οχήματα που θα προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια στους ιδιοκτήτες τους ονομάστηκε «Vision 2030» και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από το 2026. Το νέο πρωτόκολλο λαμβάνει υπόψιν του τις εξελίξεις στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, με τη σταδιακή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και των ολοένα και αυξανόμενων συστημάτων υποβοήθησης ή ακόμα και υποκατάστασης του οδηγού, μέσω της αυτόνομης οδήφησης.

Από το 1997 που ιδρύθηκε ως ανεξάρτητος οργανισμός, το Euro NCAP (Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων) διοργανώνει δοκιμές πρόσκρουσης σε νέα οχήματα και παρέχει στους καταναλωτές της αυτοκινητοβιομηχανίας μια ρεαλιστική και ανεξάρτητη αξιολόγηση των επιδόσεων ασφαλείας ορισμένων από τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη. Υποστηρίζεται από πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, αυτοκινητοβιομηχανίες, καταναλωτές και ασφαλιστικούς οργανισμούς και οι αξιολογήσεις του λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν, με όλα τα brand να επιζητούν τα «5 αστέρια» του.

Με το «Vision 2030» το Euro NCAP θέτει τα νέα δεδομένα για την ασφάλεια των αυτοκινήτων με προοπτική την επόμενη δεκαετία και, από την πλευρά του, δεσμεύεται να πιέσει για εξελίξεις και δοκιμές στην ασφάλεια των οχημάτων που αντικατοπτρίζουν την ποικιλομορφία του ευρωπαϊκού πληθυσμού. Παράλληλα, καλεί και όσες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν συμμετέχουν μέχρι τώρα, να ενταχθούν στο πρόγραμμα.

Οι τέσσερις βασικοί τομείς της αξιολόγησης του Euro NCAP, που ισχύουν από το 2009, θα προσαρμοστούν με το νέο «οδικό χάρτη» ασφάλειας, σε τέσσερις διακριτές φάσεις ενός πιθανού ατυχήματος: Ασφαλή οδήγηση, Αποφυγή σύγκρουσης, Προστασία από σύγκρουση και Ασφάλεια μετά τη σύγκρουση.

Επιπλέον, ο οργανισμός θα προχωρήσει σταδιακά στις εικονικές δοκιμές, θα βελτιώσει τις δοκιμές για την προστασία των ευάλωτων χρηστών των δρόμων και θα εισάγει κίνητρα αξιολόγησης για μια σειρά συστημάτων παρακολούθησης οδηγών.

Οι βασικές προσθήκες στο πρόγραμμα Euro NCAP, προσβλέποντας στο 2030, περιλαμβάνουν επίσης τα εξής:

  • Δοκιμή και αξιολόγηση συστημάτων υποβοήθησης και αυτοματοποιημένης υποστήριξης οδηγού.
  • Αξιολόγηση της τεχνολογίας που παρακολουθεί την κούραση του οδηγού και την απόσπαση της προσοχής του.
  • Απαιτήσεις για περαιτέρω βελτίωση της αποτελεσματικότητας σε πραγματικό χρόνο της τεχνολογίας υποβοήθησης ταχύτητας.
  • Δοκιμές ενεργητικής ασφάλειας που προσομοιώνουν περισσότερο τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στους δρόμους και εξετάζουν την αλληλεπίδραση ανθρώπου-μηχανής (HMI), διασφαλίζοντας πιο στιβαρά και αποτελεσματικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.
  • Δοκιμή και αξιολόγηση λειτουργιών ασφαλείας που ενεργοποιούνται από την επικοινωνία μεταξύ οχημάτων (V2V), την ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στα οχήματα και τις συνθήκες κυκλοφορίας (V2I) και την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ οχημάτων και παντός άλλου (V2X).
  • Δοκιμές παθητικής ασφάλειας που δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ισότητα των φύλων και στη γήρανση του πληθυσμού των οδηγών και επιβατών.
  • Αξιολόγηση κινδύνου πυρκαγιάς και θερμικής διαφυγής σε ηλεκτρικά οχήματα και βελτιωμένες πληροφορίες για όσους σπεύσουν σε βοήθεια σε αρχικό αλλά και μεταγενέστερο στάδιο.
  • Προώθηση βέλτιστων πρακτικών για την ασφάλεια των οχημάτων και την πρόσβαση σε δεδομένα.

Παράλληλα, το Euro NCAP θα φροντίσει να εκπονήσει και νέα προγράμματα που θα αξιολογούν την ασφάλεια των μοτοσυκλετών αλλά και των επαγγελματικών οχημάτων ελαφρού και βαρέως τύπου, επιδιώκοντας να μειώσει τα ποσοστά συμμετοχής τους σε τροχαία ατυχήματα που έχουν ως αποτέλεσμα σοβαρούς τραυματισμούς.

Δείτε αναλυτικά τι προβλέπει το «Vision 2030» πατώντας ΕΔΩ.