Flash Back: O θρυλικός κινητήρας της Honda B16 και το θαυματουργό VTEC


Πώς ο συγκεκριμένος κινητήρας έφερε στην αυτοκίνηση το επαναστατικό VTEC, δηλαδή το σύστημα μεταβλητού χρονισμού και ηλεκτρονικού ελέγχου ανύψωσης βαλβίδων. 

  • 26/6/2021

Αν και έχουν περάσει δεκαετίες από τότε που λανσαρίστηκε για πρώτη φορά, ο B16 παραμένει ένας από τους κορυφαίους κινητήρες που κατασκευάστηκαν ποτέ. Έφερε στη ζωή το VTEC (Variable Valve Timing & Lift Electronic Control) που αγάπησαν χιλιάδες ανά την υφήλιο για τη σχεδίασή του, αλλά και την παραγωγή αυξημένης ιπποδύναμης.

Ο δημοφιλής κινητήρας παρουσιάστηκε στο κοινό, μια εποχή που η Honda μεσουρανούσε στη Formula 1. Και κάποιες από τις τεχνολογίες που φέρει, βρήκαν τον τρόπο να περάσουν και στη μαζική παραγωγή του Β16.

Η χρονιά της αποκάλυψης ήταν το 1989 και η χώρα στην οποία έγινε ήταν φυσικά η Ιαπωνία. Το πρώτο μοντέλο που εξοπλίστηκε με τον B16 (B16A) ήταν το Honda Integra XSi, μία πιο πλούσια εξοπλισμένα έκδοση του standrard μοντέλου που διέθετε κλιματισμό και ABS.

Με κάποιες μικρές αλλαγές φορέθηκε την ίδια χρονιά στο CR-X SiR και Civic SiR JDM. Σύντομα ήρθε και στην Ευρώπη μέσω του 1.6i-VT μοτέρ που χρησιμοποιούσαν το Civic, αλλά και το CR-X. Τα επόμενα χρόνια που ακολούθησαν τοποθετήθηκε σε αρκετά μοντέλα της Honda με το πιο ισχυρό από όλα να είναι το Civic Type R (Β16Β) του 1997.

Όμως τι ακριβώς είναι αυτό που κάνει τον κινητήρα τόσο ιδιαίτερο; Κατ’ αρχήν η αναλογία του κυβισμού, σε σχέση με την ιπποδύναμή του. Η πρώτη γενιά του Β16Α ήταν ατμοσφαιρική 1,6 λίτρων και απέδιδε160 ίππους. Δηλαδή 100 ίπποι στο λίτρο! Πολύ πρωτοποριακό για την εποχή δεν νομίζετε;

Ο κυριότερος λόγος της επίτευξης αυτής της απόδοσης, ήταν το σύστημα μεταβλητού χρονισμού και ηλεκτρονικού ελέγχου ανύψωσης βαλβίδων, το γνωστό VTEC. Στις χαμηλές και μεσαίες στροφές μπορούσε να λειτουργεί ομαλά και οικονομικά, ενώ στις υψηλές τα χαρακτηριστικά άλλαζαν και η απόδοση του κινητήρα, όπως και οι στροφές ανέβαιναν με ταχύτερο ρυθμό.

Ένα άλλο βασικό στοιχείο του VTEC ήταν πως ήταν κατασκευασμένος εξ΄ ολοκλήρου από αλουμίνιο, καινοτόμο για 4κύλινδρο κινητήρα της περιόδου. Οι ενισχυμένοι εκκεντροφόροι, οι βαλβίδες και τα πιστόνια με την κατάλληλη ρύθμιση ανέβαζαν συμπίεση 10,8:1.   

Φυσικά ο κινητήρας αυτός διακρινόταν για την πολυστροφία του, αλλά και την αξιοπιστία του. Βελτιώθηκε, τουρμπίστηκε και έφτασε σε κάποιες περιπτώσεις να δουλεύει έως τις 11.000 σ.α.λ. με ισχύ περισσότερο και από 1.500 ίππους.

Φανταστείτε λοιπόν το μεγαλείο ενός κινητήρα που γεννήθηκε στα τέλη της δεκαετίας 80’. Δίκαια συγκαταλέγεται ανάμεσα στους καλύτερους όλων των εποχών.