Φόβοι για «άλμα» στα 1,7 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη στην Ελλάδα!


ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΤΟΞΕΥΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΤΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΛΟΓΩ ΠΕΤΡΕΛΑΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ.

  • 16/9/2019

Μπορεί η αγορά ενέργειας και η αυτοκινητοβιομηχανία ειδικότερα να επιθυμεί την ανεξαρτητοποίηση από το πετρέλαιο, κατά πώς δείχνουν όμως τα πράγματα αυτό μάλλον είναι αδύνατο ή τουλάχιστον θα πάρει πολύ ακόμη χρόνο.

Δεν μπορεί να εξηγηθούν διαφορετικά οι σκηνές πανικού στην αγορά πετρελαίου έπειτα από το πλήγμα των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων της Aramco που μείωσαν κατά 5% τις προμήθειες παγκοσμίως.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη σημερινή συνεδρίαση στο Λονδίνο, η τιμή του μπρεντ αυξήθηκε κατά 19% στα 71,95 δολάρια το βαρέλι ( 12 δολάρια). Είναι η μεγαλύτερη ημερήσια άνοδος από την πρώτη παρουσία του συμβολαίου στις αγορές το 1988.

Και η τιμή του αμερικανικού αργού (WTI) έκανε επίσης άλμα 15% στα 63,64 δολάρια το βαρέλι...

Την κατάσταση αποκλιμάκωσε η απόφαση του Αμερικανού προέδρου, Donald Trump να αποδεσμεύσει αμερικανικά αποθέματα, με αποτέλεσμα η τιμή του μπρεντ να κλείσει με άνοδο 10% στα 66,35 δολάρια το βαρέλι, που είναι η μεγαλύτερη από το 2008.

Σενάρια τρόμου για 100 δολάρια το βαρέλι

Είναι δεδομένο ότι αυτό δεν αποτελεί μια μόνιμη λύση, καθώς οι επιθέσεις στη μονάδα παραγωγής της Aramco στο Αμπκάικ και το Χουράις της Υεμένης από αντάρτες (σ.σ. η Υεμένη πλήττεται από εμφύλιο πόλεμο και ανθρωπιστική κρίση, με τη Σαουδική Αραβία να στηρίζει καθεστώς και το Ιράν τους αντάρτες, με ότι αυτό συνεπάγεται και για τις σχέσεις των δύο πετρελαϊκών χωρών), θα μειώσουν την παραγωγή κατά περίπου 5,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, δηλαδή περισσότερο από 50% ή το 5% της παγκόσμιας παραγωγής. Το νούμερο είναι μεγάλο, γεγονός που πυροδοτεί εκ νέου σενάρια για εκτίναξη των τιμών στα 100 δολάρια το βαρέλι.

Τι θα γίνει στην ελληνική αγορά καυσίμων

Η ελληνική αγορά καυσίμων που έτσι και αλλιώς δείχνει πολύ γρήγορα… αντανακλαστικά στις όποιες ανατιμήσεις (το αντίθετο συμβαίνει για τις μειώσεις) αναμένεται να επηρεαστεί άμεσα από το πρωτόγνωρο ράλι του πετρελαίου.

Ήδη στην αγορά παρατηρούνται οι πρώτες ανατιμήσεις, ενώ εκτιμήσεις θέλουν την τιμή της αμόλυβδης να σκαρφαλώνει στα επίπεδα του 1,7 ευρώ το λίτρο!

Πάντως, χωρίς ουσιαστικό λόγο από το 2018 και μέχρι σήμερα η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει αυξηθεί πάνω από 13 λεπτά το λίτρο (στα 1,628 ευρώ/ λίτρο), ενώ η τιμή του πετρελαίου κίνησης βρίσκεται στα 1,354 ευρώ/λίτρο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, το σενάριο οι Έλληνες καταναλωτές να βρεθούν αντιμέτωποι με μια μέση τιμή της αμόλυβδης προς 1,7 ευρώ/ λίτρο είναι πολύ ορατό.

Ανάλογες θα είναι οι αυξήσεις και για το πετρέλαιο κίνησης και για το πετρέλαιο θέρμανσης…

Να σημειώσουμε εδώ πώς σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης οι Έλληνες οδηγοί επιβαρύνονται με την υψηλότερη τιμή στα καύσιμα (η μέση τιμή στην Ε.Ε. στα 1,611 ευρώ/ λίτρο), αποτέλεσμα της υψηλής φορολόγησης (63%), με μόνη την Ολλανδία να βρίσκεται σε αυτά τα επίπεδα (μέση 1,688 ευρώ/ λίτρο), λόγω φόρων, αλλά με πολύ υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ.

Με δεδομένο πώς τίποτε δεν μπορεί να ανακόψει την άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου, μόνον η μείωση της φορολογίας θα μπορούσε να διατηρήσεις τις τιμές στην Ελλάδα στα ίδια επίπεδα προκειμένου να μην μεταβληθεί «επί τα χείρω» ο προϋπολογισμός νοικοκυριών και επιχειρήσεων, αλλά και να μην υπάρξουν ανατιμήσεις των καταναλωτικών προϊόντων.

Είναι μια πρόκληση για τη νέα Κυβέρνηση...