Ford-Toyota και FCA προβληματίζονται από την μεγάλη ύφεση στην Τουρκία


Οι πωλήσεις στην γειτονική χώρα έπεσαν κατά 30% μέσα στην χρονιά λόγω κυρίως της κάθετης πτώσης της τουρκικής λίρας.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 31/12/2018

Αν και δεν είναι μία από τις πρωταγωνιστικές αγορές του κόσμου, η Τουρκία έχει ιδιαίτερη σημασία για τους ευρωπαίους κατασκευαστές, αφού εκεί δραστηριοποιούνται αρκετές από αυτές στην παραγωγή αυτοκινήτων. Αλλά και οι πωλήσεις δεν είναι διόλου αμελητέες, σε μία αγορά που θεωρείται από τις αναδυόμενες, λόγω και του μεγάλου πληθυσμού της χώρας.

Τα μαντάτα φέτος πάντως δεν ήταν καλά, καθώς οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 30%. Αιτία για αυτό ήταν η άνοδος στην τιμή των αυτοκινήτων εξαιτίας της πτώσης της τουρκικής λίρας και της αλλαγής ισοτιμίας προς τα κάτω σε σχέση με τα ξένα νομίσματα. 

Η Ford αντιμετωπίζει την κατάσταση στην Τουρκία με ιδιαίτερη ανησυχία, καθώς δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για άλλες απώλειες στο ευρωπαϊκό της τμήμα. Η εταιρία κατασκευάζει στην Τουρκία τα ελαφρά van Τransit και Transit/Tourneo σε συνεργασία με την τοπική Otosan. Στο σύνολο της αγοράς η Ford έχει ένα 12% από το 2017, χάρη κυρίως στις πωλήσεις αυτών των van.

Kαι η Toyota αντιμετωπίζει την κατάσταση με σκεπτικισμό, καθώς υπολογίζει ότι από το 1 εκατομμύριο μονάδες που ήταν η τουρκική αγορά το 2016 θα πέσει κάτω από τις 550.000 μονάδες μέσα στο 2019. Η Toyota δεν επωφελείται από την αλλαγή της ισοτιμίας της λίρας, καθώς τα εξαρτήματα που αγοράζει είναι σε ευρώ, οπότε και οι εξαγωγές των αυτοκινήτων από τις γραμμές παραγωγής στην Τουρκία δεν μπορούν να είναι χαμηλές. Η ιαπωνική εταιρία κατασκευάζει ήδη στην Τουρκία την Corolla Sedan και πρόσφατα επένδυσε 400 εκατομμύρια δολάρια για την δημιουργία γραμμής παραγωγής για το CH-R το οποίο θα εξάγει στην Ευρώπη.

Η FCA από την άλλη αλλά και η Renault έχουν και αυτές τα δικά τους προβλήματα στην Τουρκία. Η Fiat κατασκευάζει εκεί το Tipo κα η Renault το Clio, με την μείωση των πωλήσεων να επιδρά δραματικά στα έσοδα των δύο εταιριών από αυτά τα μοντέλα. Η αγορά φέτος αναμένεται να κυμανθεί περίπου στα 609.000 αυτοκίνητα για φέτος ενώ η πρόβλεψη για το 2019 κάνει λόγο για 450.000 μονάδες. 

Αλλά και η παραγωγή αυτοκινήτων θα πέσει στο 1,5 εκατομμύριο αυτοκίνητα από τα 1,66 του 2017 και αναμένεται να πάει στα 1,4 εκατομμύρια το 2019. Η Τουρκία αποτελεί μία από τις πρώτες επιλογές για τους κατασκευαστές, καθώς έχει μικρό κόστος εργασίας, έναν ικανοποιητικό αριθμό εργατών με τα απαραίτητα προσόντα, βρίσκεται σε καλή γεωγραφική θέση σε σχέση με την Ευρώπη ενώ και το κόστος της ενέργειας είναι αρκετά χαμηλό. 

Οι κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται εκεί πέρα από τις εξαγωγές έχουν μεγάλο ενδιαφέρον και για την τοπική αγορά, με τους Τούρκους καταναλωτές να προτιμούν τα sedan τα οποία αντιπροσωπεύουν τις μισές πωλήσεις της αγοράς. Και οι τέσσερις μεγάλες εταιρίες σημείωσαν πάντως πτώση μέσα στο 2018, με την Ford να είναι κάτω 39%, την FCA κατά 42%, την Renault κατά 34% και την Τoyota κατα 19% (στοιχεία JATO Dynamics, για τους πρώτους 11 μήνες του 2018).

Πηγή: Αutomotive News