Fuel Pass 3: Πότε αναμένεται ο τρίτος κύκλος της επιδότησης και ποιες αλλαγές θα έχει;


Οι τιμές των καυσίμων σε περίπου ένα μήνα από σήμερα θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για το αν θα δοθεί και τρίτη ενίσχυση από την Πολιτεία.

  • 18/8/2022

Την ώρα που το Fuel Pass 2 είναι ακόμα σε εξέλιξη - η υποβολή αιτήσεων για όσους δεν το έχουν κάνει μέχρι σήμερα, λήγει την 1η Σεπτεμβρίου - το μεγάλο ερώτημα που απασχολεί τους κατόχους αυτοκινήτων είναι αν θα υπάρξει και τρίτος κύκλος επιδότησης καυσίμων.

Ξεκάθαρη απάντηση αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει από την Κυβέρνηση, η οποία φαίνεται να τηρεί στάση αναμονής μέχρι και το Σεπτέμβριο, όταν και λήγει η περίοδος της τρέχουσας 3μηνης ενίσχυσης. Αυτό εξάγεται ως συμπέρασμα από τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, τις πρώτες μέρες του Αυγούστου (σ.σ. έχουν υπάρξει τουλάχιστον 3 εμφανίσεις του στην τηλεόραση).

Το πρωτογενές πλεόνασμα που ανακοινώθηκε από την Κυβέρνηση, σε συνδυασμό με τα έσοδα από τον τουρισμό ανοίγουν το δρόμο για επιπλέον παροχές. Ωστόσο το ποιες θα είναι αυτές, σε ποιους κλάδους και με ποιον τρόπο, μένει να αποσαφηνιστεί. Οι απαντήσεις δεν αποκλείεται να έρθουν από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (10-18 Σεπτεμβρίου).

Με τα ως τώρα δεδομένα, τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι τα εξής:

Α) Από τη στιγμή που το Fuel Pass 3, αν υπάρξει, θα αρχίσει από τον Οκτώβριο, η Κυβέρνηση θα αξιοποιήσει και το χρόνο του Σεπτεμβρίου, για να σταθμίσει αφενός την κατάσταση της πραγματικής οικονομίας και τις προοπτικές της ως το τέλος του έτους και αφετέρου τις ανάγκες που θα υπάρχουν.

Β) Η τιμή των καυσίμων εκείνο το διάστημα θα παίξει καθοριστικό ρόλο. «Το Fuel Pass 2 τελειώνει τον Σεπτέμβριο. Θα πρέπει τότε να αξιολογήσουμε ποια θα είναι η πορεία των καυσίμων εκείνη την περίοδο. Είναι πολύ νωρίς τώρα για να σας πω αν θα υπάρξει Fuel Pass 3. Σε κάθε περίπτωση ο δημοσιονομικός χώρος θα επιστρέψει στην κοινωνία», είχε τονίσει ο κ. Σταϊκούρας στην ΕΡΤ στις 4 Αυγούστου.

Γ) Η μελέτη των δεδομένων του Fuel Pass 2, προκαλεί «προβληματισμό» στην Κυβέρνηση, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών επέλεξε την είσπραξη του επιδόματος καυσίμων στους τραπεζικούς λογαριασμούς και όχι στην άυλη ψηφιακή κάρτα, παρά το γεγονός ότι στη 2η επιλογή το ποσό ήταν κατά 15 ευρώ μεγαλύτερο. Στις 12 Αυγούστου είχε καταβληθεί το επίδομα σε 2,2 εκατ. δικαιούχους και όπως είχε τονίσει εκείνη τη μέρα ο υπουργός Οικονομικών στον ΣΚΑΪ, «το 73% επέλεξε να πιστωθεί το ποσό σε τραπεζικούς λογαριασμού, κάτι που είναι ενδιαφέρον. Ο πολίτης επέλεξε μικρότερη βοήθεια, για να τη χρησιμοποιήσει αλλού, παρόλο που ενισχύσαμε πολύ το κίνητρο της άυλης κάρτας».

Δ) Δεν αποκλείεται το Fuel Pass 3 να «θυσιαστεί» - μερικώς ή και ολικώς - προς όφελος άλλου επιδόματος ενίσχυσης της κοινωνίας, ιδίως σε περίπτωση που η πτωτική, τις τελευταίες μέρες, τάση στην τιμή των καυσίμων συνεχιστεί ως τα μέσα Σεπτεμβρίου. «Όσο περισσότερο πέφτει η τιμή (σ.σ. των καυσίμων) και υπάρχουν δυσκολίες στο κάθε νοικοκυριό σε άλλες περιοχές, οφείλει η Πολιτεία να βοηθάει», ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας στο Open στις 11 Αυγούστου.

Ετσι, δεν αποκλείεται το Fuel Pass 3 να έχει λιγότερους δικαιούχους και να είναι αποκλειστικά με τη μορφή άυλης κάρτας που θα περνάει μόνο στα βενζινάδικα, με αποτέλεσμα το ποσό που εξοικονομηθεί να διατεθεί για την επικείμενη «επιταγή ακρίβειας» που μελετά η Κυβέρνηση για το ίδιο διάστημα. Στην πρώτη επιταγή, το Πάσχα, δόθηκαν 200 ευρώ σε περίπου 2 εκατομμύρια δικαιούχους, ποσό που σήμερα εκτιμάται ως μικρό.