Γερμανία και Ιταλία «τορπιλίζουν» τη συμφωνία για απαγόρευση των ΜΕΚ στην ΕΕ από το 2035


Οι Γερμανοί ζητούν συγκεκριμένη εξαίρεση, οι Ιταλοί εκφράζουν αντιρρήσεις και η τελική έγκριση, την επόμενη εβδομάδα, από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έπαψε, πια, να αποτελεί τυπική διαδικασία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 2/3/2023

Την ώρα που όλα έδειχναν ότι η οριστική και αμετάκλητη εφαρμογή της απαγόρευσης πώλησης νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 είναι, πλέον, τυπική υπόθεση, έρχεται η αντίδραση της Γερμανίας, αλλά και της Ιταλίας, για να ταράξει τα νερά εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και να περιπλέξει την κατάσταση.

Στις 14 Φεβρουαρίου 2023, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την αρχική συμφωνία που επετεύχθη με τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την τελική μορφή των κανόνων μηδενικών εκπομπών ρύπων (CO2) των καινούριων αυτοκινήτων που θα πωλούνται στην ΕΕ από το 2035. Απέμενε, πλέον, η επίσημη έγκριση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ώστε μετά η απόφαση να δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσίευμα του Automotive News Europe, η Γερμανία, αλλά και η Ιταλία, απειλούν να μπλοκάρουν τη συμφωνία, αν και είχαν συμφωνήσει αρχικά, στα πλαίσια των πρώτων συζητήσεων τον περασμένο Οκτώβριο. Οι Γερμανοί ζητούν διαβεβαιώσεις, ότι θα εξαιρεθούν από την απαγόρευση οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα χρησιμοποιούν e-fuels. Πρόκειται για καύσιμα που παράγονται με χρήση ηλεκτρικού ρεύματος, κατά τη διαδικασία ηλεκτρόλυσης, το οποίο προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή/και με διαδικασίες που απαιτούν «απορρόφηση» διοξειδίου του άνθρακα από το περιβάλλον.

Από την άλλη πλευρά, οι Ιταλοί εμφανίζονται εντελώς αντίθετοι με το μέτρο, ενώ αντιδράσεις αρχίζουν και προκύπτουν και από την πλευρά της Πολωνίας και της Ουγγαρίας.

Έτσι, η τελική ψηφοφορία που είναι προγραμματισμένη για την επόμενη εβδομάδα μπορεί να έχει απρόβλεπτα αποτελέσματα. Ήδη, μια προκαταρκτική συζήτηση που ήταν προγραμματισμένο να διεξαχθεί την Τετάρτη (1/3), αναβλήθηκε για την Παρασκευή (2/3).

Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται άτομα που γνωρίζουν το θέμα, έχει υπάρξει ήδη επικοινωνία του υπουργού Μεταφορών της Γερμανίας, Volker Wissing, με τον επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κλίμα, Frans Timmermans, προκειμένου να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση.

Η πρόταση-εξαίρεση που ζητά η Γερμανία είναι μια τεχνική ντιρεκτίβα, η οποία όπως είναι λογικό δεν μπορεί να συνταχθεί μέσα σε λίγες μέρες. Ωστόσο, μια επίσημη διαβεβαίωση-δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα μπορούσε να δώσει λύση στο πρόβλημα.

«Χρειαζόμαστε τα e-fuels γιατί δεν υπάρχει εναλλακτική λύση εάν θέλουμε να λειτουργήσουμε τον στόλο των οχημάτων μας με κλιματικά ουδέτερο τρόπο», δήλωσε ο Wissing σε συνέντευξή του στο γερμανικό ARD. Και πρόσθεσε: «Όποιος ασχολείται σοβαρά με την κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα πρέπει να κρατήσει ανοιχτές όλες τις τεχνολογικές επιλογές και επίσης να τις χρησιμοποιήσει. Δεν καταλαβαίνω αυτόν τον αγώνα ενάντια στο (σ.σ. θερμικό) αυτοκίνητο και γιατί κάποιοι άνθρωποι θέλουν να απαγορεύσουν ορισμένες τεχνολογίες».

Η στάση του Γερμανού υπουργού Μεταφορών έχει τη στήριξη της γερμανικής καγκελαρίας, αν και υπάρχουν φωνές στο γερμανικό υπουργικό συμβούλιο που ζητούν μια πιο «χαλαρή» στάση. «Η Γερμανία πρέπει να λειτουργήσει αξιόπιστα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Υπάρχει λύση που πρέπει να βρεθεί, για την οποία έχουμε αρκετό χρόνο μέχρι το 2035», τόνισε η υπουργός Περιβάλλοντος, Steffi Lemke, επίσης στο ARD.

Από την πλευρά της Ιταλίας, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών, Matteo Salvini, δήλωσε πρόσφατα ότι η απαγόρευση του 2035 «δεν έχει καμία λογική» και θέτει σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Παρά την υποστήριξη της Γερμανίας, τα e-fuels αντιμετωπίζονται με σκεπτικισμό σχετικά με το εάν μπορούν πραγματικά να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών για τις χερσαίες μεταφορές, επειδή επί του παρόντος είναι σπάνια και πολύ πιο ακριβά από τη βενζίνη και το diesel.

Πηγή: Automotive News Europe