Γιατί οι V4 κινητήρες είναι τόσο σπάνιοι στα αυτοκίνητα;


ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΜΟΤΟΣΙΚΛΕΤΕΣ ΠΟΥ ΟΙ V4 ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΟΚΟΡΥΦΩΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, ΣΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΙ.

  • 16/2/2019

Αν και η αυτοκίνηση έχει καταφέρει να λύσει πολλά από τα ζητήματα που αντιμετώπισε κατά καιρούς, φαίνεται ότι στο ζήτημα των V4 κινητήρων έχει από καιρό παραδώσει τα όπλα. Κάτι που μάλλον είναι περίεργο, αν αναλογιστούμε ότι αυτή η διάταξη είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη στις μοτοσικλέτες, και θα μπορούσε να έχει πολλά πλεονεκτήματα και στα αυτοκίνητα. Τουλάχιστον αυτό έδειξε η εμπειρία με ένα από τα πιο πρόσφατα και πιο επιτυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα στην ιστορία, την υβριδική Porsche 919.

Στα αυτοκίνητα παραγωγής μόνο η Ford και η Lacnia παρουσίασαν έναν τέτοιο κινητήρα. Και τα ερωτήματα στο γιατί δεν προχωρούν και άλλοι κατασκευαστές είναι πολλά, καθώς οι συγκεκριμένοι κινητήρες είναι μικροί σε διαστάσεις και θα μπορούσαν να λύσουν πολλά προβλήματα σε μικρά αυτοκίνητα. Το μήκος τους είναι εξαιρετικά περιορισμένο (αν και το πλάτος, ανάλογα την περιεχόμενη γωνία) είναι μεγαλύτερο, ενώ το compact μέγεθος σημαίνει ότι είναι αρκετά στιβαροί και όπως έγινε και με την 919 μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ακραίες περιπτώσεις και ως δομικά στοιχεία του πλαισίου.

Πολλοί πιστεύουν ότι ένας V4 έχει πολλούς κραδασμούς και δεν είναι ραφιναρισμένος στην λειτουργία του, όμως οι μικροί στοφαλοφόροι δεν δημιουργούν πολλούς κραδασμούς και αν η γωνία μεταξύ των κυλίνδρων είναι στις 90 μοίρες, οι δυνάμειες ανάμεσα στους κυλίνδρους εξουδετερώνονται, δημιουργώντας μια ομαλή λειτουργία.

Το πρόβλημα της μη εφαρμογής τους αφορά μάλλον την πολύπλοκη κατασκευή τους. Κάθε V4 χρειάζεται δύο κυλινδροκεφαλές, δύο εξαγωγές, και διπλάσιους εκκεντροφόρους από ότι έναν αντίστοιχο εν σειρά. Κάτι που σημαίνει ότι ένας v4 είναι ακριβός στην εξέλιξη και την παραγωγή του. Η Lancia είχε λύσει το πρόβλημα με περιεχόμενη γωνία μόλις 12 μοίρες, κάτι που ουσιαστικά σήμαινε ότι είχε να κατασκευάσει μία ενιαία κυλινδροκεφαλή. Όμως ένας τέτοιος κινητήρας σημαίνει ότι χρειάζεται αντικραδασμικό άξονα, οπότε επιστρέφουμε πάλι στο θέμα της πολύπλοκης κατασκευής και του υψηλού κόστους.

Στις μοτοσικλέτες πάντως, ο V4 είναι η κορύφωση της τεχνολογίας, όπως για παράδειγμα στην Ducati V4 Panigale. Εκεί τον σημαντικότερο ρόλο παίζει ο μικρός χώρος που είναι διαθέσιμος ενώ η στιβαρότητά του ενισχύει το πλαίσιο. Αντίστοιχη ήταν και η προσέγγιση για την 919 που ένας μικρός V4 άφησε μεγάλα περιθώρια σε χώρο για να ενσωματωθεί το υβριδικό σύστημα. Ίσως μέσα από αυτή την οδό, της ανάγκης για χώρο για τις μπαταρίες, να δούμε κάποια στιγμή στο μέλλον κάποια υλοποίηση ενός V4 σε αυτοκίνητο παραγωγής. Εκτός και αν και πάλι τον προλάβουν οι ηλεκτρικές εξελίξεις και μείνει για πάντα στα αζήτητα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

ΠΗΓΗ: ROAD AND TRACK