Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να έχουν μπαταρία 12 Volt


Τα Plug-in Hybrids και τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα διαθέτουν σύγχρονες μπαταρίες ιόντων λιθίου για την παροχή ενέργειας για την κίνησή τους. Ωστόσο, δεν έχει εγκαταλειφθεί ο παλιός, κλασικός δωδεκάβολτος συσσωρευτής μολύβδου-οξέος για πολύ συγκεκριμένους λόγους.

  • 16/3/2023

Ένα σύγχρονο εξηλεκτρισμένο ή αμιγώς ηλεκτρικό όχημα διαθέτει εξελιγμένης τεχνολογίας μπαταρίες οι οποίες εκτείνονται σε όλο το πάτωμά του. Αυτές, βελτιώνονται διαρκώς για να γίνουν μικρότερες σε διαστάσεις και βάρος, για να αποκτήσουν μεγαλύτερη ενεργειακή χωρητικότητα, για να φορτίζουν όσο πιο σύντομα γίνεται και να επιτρέπουν αύξηση της μέγιστης αυτονομίας κίνησης.

Παρόλα αυτά, στο αυτοκίνητο εξακολουθεί να υπάρχει (τουλάχιστον) μία μπαταρία 12 Volt η οποία συνεχίζει να επιτελεί τον ρόλο της. Και εδώ γεννάται η απορία. Από τη στιγμή που υπάρχει η μεγάλη συστοιχία τι χρειάζεται αυτή;

Κατά πρώτον, ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα έχει και δευτερεύουσες ανάγκες τροφοδοσίας του σε ενέργεια πέραν της προφανούς που είναι για την κίνησή του. Η τελευταία εξασφαλίζεται από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Όμως για τη λειτουργία του ηχοσυστήματος, των φλας, των υαλοκαθαριστήρων κ.λπ. δεν χρειάζεται κύκλωμα τάσης έως 800 Volt, όπως υπάρχει πλέον σε κάποια από αυτά τα αυτοκίνητα. Ούτε θα ήταν δυνατόν να υπάρχει το συγκεκριμένο, κατάλληλο κύκλωμα για όλα τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος για διάφορους λόγους, με προεξάρχων αυτόν της ασφάλειας των επιβατών. 

Η ηλεκτρονική μονάδα κάθε συστήματος παίρνει ενέργεια από συσσωρευτή χαμηλής τάσης και υπάρχει διαφορετικό κύκλωμα το οποίο είναι αυτόνομο από αυτό της υψηλής. Αυτός ο διαχωρισμός επιτρέπει την αποσύνδεση του κυκλώματος υψηλής τάσης σε περίπτωση που απαιτηθεί, για παράδειγμα όταν το όχημα ακινητοποιηθεί εξαιτίας κάποιας βλάβης ή έπειτα από μία σύγκρουση.

Σε μια τέτοια περίπτωση, κανείς από τους επιβάτες, τους παρευρισκόμενους, τους υπαλλήλους της οδικής βοήθειας, τους αστυνομικούς ή τους διασώστες δεν θα ήθελε να βρεθεί αντιμέτωπος με (ενδεχόμενη διαρροή από) ένα κύκλωμα 400 Volt ή 800 Volt, πλησιάζοντας στο αυτοκίνητο.

Ένας άλλος παράγοντας διατήρησης της δωδεκάβολτης μπαταρίας στα εξηλεκτρισμένα ή αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι το γεγονός της τυποποίησης. Όλοι οι κατασκευαστές-προμηθευτές των διαφόρων συστημάτων που υπάρχουν σε ένα αυτοκίνητο γνωρίζουν πώς να τα κάνουν να λειτουργούν οικονομικά και αξιόπιστα με χαμηλή τάση.

Οποιαδήποτε αλλαγή θα απαιτούσε χρήματα για ερεύνα και εξέλιξη, διαφοροποίηση στη διαδικασία παραγωγής κ.λπ. Για παράδειγμα, εάν σε ένα Plug-in Hybrid ή ηλεκτροκίνητο όχημα αδειάσει η μπαταρία 12 Volt, κάποιος μπορεί να τη συνδέσει εύκολα με καλώδια στην αντίστοιχη ενός άλλου οχήματος και να πάρει ενέργεια, κάτι που δεν θα μπορούσε να μπορεί να γίνει εάν έλειπε αυτή.

Προς το παρόν, οι μπαταρίες 12 Volt φαίνεται ότι θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν στα νέας τεχνολογίας οχήματα. Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε για πόσο καιρό ακόμα. Κι αυτό επειδή κάποιες εταιρείες, όπως ο Όμιλος Hyundai-KIA, έχουν αρχίσει να αναζητούν τρόπο να συνδέσουν τα συστήματα του αυτοκινήτου που λειτουργούν με ενέργεια χαμηλής τάσης με τις βασικές μπαταρίες αυτού.