Green NCAP: Πόσο πράσινα είναι 24 νέα μοντέλα;


Τις αξιολογήσεις 24 νέων αυτοκινήτων, καθώς και αλλαγές στον τρόπο αξιολόγησης της όλης διαδικασίας, παρουσίασε σήμερα ο οργανισμός Green NCAP.

  • Μιχάλης Κατωπόδης
  • 26/11/2020

Αρκετά ενδιαφέροντα είναι τα τελευταία αποτελέσματα του ανεξάρτητου οργανισμού Green NCAP, ο οποίος αξιολογεί το πόσο φιλικό προς το περιβάλλον είναι ένα όχημα. Όπως και με τον «αδερφό» οργανισμό Euro NCAP, η αξιολόγηση γίνεται με ένα σύστημα 0 έως 5 αστέρων, ενώ οι τρείς κύριες υποκατηγορίες που εξετάζονται είναι αυτή του δείκτη καθαρού αέρα, του δείκτη ενεργειακής αποδοτικότητας και των εκπομπών αερίων του φαινομένου του θερμοκηπίου.

Στις νέες αυτές δοκιμές αρίστευσαν δύο μοντέλα, τα ηλεκτρικά Hyundai KONA και Renault ZOE, τα οποία αξιολογήθηκαν -αναμενόμενα- με 5 αστέρια. Όσο για την τρίτη θέση, την κατέκτησε το Toyota C-HR, με 3,5 αστέρια, χάρη στο υβριδικό του σύστημα και στον ιδιαίτερα καθαρό κινητήρα εσωτερικής καύσης που διαθέτει.

Εξετάζοντας τα αποτελέσματα ανά κατηγορία, έχουμε τέσσερα supermini, τα VW Polo 1.0 TSI, Renault Clio TCE 100, Peugeot 208 1.2 Puretech 100 και Seat Ibiza (το τελευταίο με κινητήρα TGI CNG), τα οποία βαθμολογήθηκαν με τρία αστέρια, παρότι μεταξύ τους υπήρχαν μικροδιαφορές στους επί μέρους δείκτες.

Μικρομεσαία μοντέλα δεν υπήρξαν σε αυτό τον γύρο δοκιμών, οπότε συνεχίζουμε με τα BMW 320d, VW Passat 2.0 TDI και Mercedes-Benz C220d. Τα δύο πρώτα σημείωσαν 2,5 αστέρια, ενώ η Mercedes κατάφερε να πάρει τρία αστέρια.

Όσο για το Audi A4 Avant G-Tron, παρά τη χρήση φυσικού αερίου έμεινε στα δύο αστέρια. Γενικά, όσο αυξάνει το βάρος και ο όγκος ενός αυτοκινήτου, αυξάνει και η κατανάλωση, πράγμα αρνητικό για την «πράσινη» βαθμολογία. Αυτό είναι ενδεικτικό στα VW Transporter, Mercedes-Benz V-Class και Opel Zafira, όπου δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν το 1,5 αστέρι.

Αναμενόμενα, τη μερίδα του λέοντος στις δοκιμές, συγκέντρωσαν τα SUV, με 11 μοντέλα. Από αυτά (πέρα από το Toyota C-HR, στο οποίο ήδη αναφερθήκαμε), με τρία αστέρια κατάφεραν να αξιολογηθούν τα Peugeot 2008 και Renault Captur.

Από 2,5 αστέρια απέσπασαν τα Dacia Duster Blue HDI 115, Honda CR-V 2.0 I-MMD Hybrid, Nissan Qashqai 1.3 DIGT, Peugeot 3008 1.5 BLUEHDI 130 και Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet. Ακόμα πιο κάτω, με δύοαστέρια ακολουθούν τα Jeep Renegade 1.6 MultiJet και Mazda CX-5 Skyactiv-G, ενώ ουραγός βρίσκεται το Kia Sportage 1.6 CRDI, με 1,5 αστέρι.

Αναφορικά με το νέο αυτό κύκλο αξιολόγησης, ο Niels Jacobsen, CEO του International Consumer Research and Testing και πρόεδρος του Euro NCAP, δήλωσε σχετικά. «Είμαι περήφανος που το Green NCAP μπορεί τώρα να μοιραστεί την πιο ολοκληρωμένη, σε βάθος βαθμολογία σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των νέων αυτοκινήτων για να βοηθήσει τους καταναλωτές να κάνουν βιώσιμες επιλογές οχημάτων. Το σύστημα αξιολόγησης του Green NCAP έχει αναθεωρηθεί διεξοδικά και περιλαμβάνει επίσης μια αξιολόγηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου καθώς και του καθαρού αέρα και της ενεργειακής απόδοσης».

Συνέχισε μάλιστα λέγοντας πως «καθώς μετράμε μόνο τις εκπομπές συστημάτων εξαγωγής, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βγαίνουν καλύτερα σε αυτόν τον γύρο αξιολογήσεων. Ωστόσο, το Πράσινο NCAP θα συνεχίσει να εξελίσσεται και σκοπεύουμε να συμπεριλάβουμε μέτρα για την εκπομπή ρύπων και, τελικά, την ανάλυση κύκλου ζωής ως βάση για μελλοντικές αξιολογήσεις. Με τις τρέχουσες βαθμολογίες μας, τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν προφανείς ευκαιρίες για καλύτερη βαθμολογία από τα μη υβριδικά, αλλά δεν το κάνουν πάντα, καθώς οι κατασκευαστές ενδέχεται να αποφασίσουν να μειώσουν το κόστος παραλείποντας απλές αλλά αποτελεσματικές συσκευές μετεπεξεργασίας καυσαερίων, όπως φίλτρα σωματιδίων. Τέτοιες χαμένες ευκαιρίες είναι αποκαλυπτικές και απογοητεύουν. Μεταξύ των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, οι καλύτερες επιδόσεις είναι στα μικρότερα αυτοκίνητα, εφοδιασμένα με αποτελεσματική μετεπεξεργασία καυσαερίων, όπου η υβριδική τεχνολογία μπορεί να τους δώσει μια επιπλέον βαθμολογία».

Με τη σειρά του, ο Eric Cerneaz, από το Innovation and Networks Executive Agency (INEA) και Project Officer του GVI, δήλωσε πως «Παρά την πολυπλοκότητα που προκύπτει από διάφορες τεχνολογίες κίνησης οχημάτων και δυσκολίες που προκαλούνται από την τρέχουσα πανδημία, η GVI παρουσίασε μια νέα ολιστική μεθοδολογία βασισμένη σε μεγάλο αριθμό δοκιμών και συλλογής δεδομένων. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να δούμε τη δημοσίευση αυτού του πρώτου συνόλου αποτελεσμάτων και είμαστε σίγουροι ότι η δουλειά που πραγματοποιήθηκε αντιπροσωπεύει ένα πρώτο σημαντικό βήμα στην ανάπτυξη ενός ευρέως αποδεκτού δείκτη πράσινων οχημάτων που θα υποστηρίζει την ενημερωμένη επιλογή των καταναλωτών και θα συμβάλει σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον».

Αναλυτικά τα αποτελέσματα για το κάθε μοντέλο μπορείτε να τα βρείτε στο greenncap.com.