Η αγωνιστική τεχνολογία της Porsche στα αυτοκίνητα παραγωγής


Η Porsche έχει να επιδείξει σπουδαία επιτεύγματα στους αγώνες αυτοκινήτου, με τις τεχνολογίες που εφαρμόζει σε αυτά να περνούν και στα μοντέλα παραγωγής. Ας θυμηθούμε κάποιες από τις σημαντικότερες από αυτές.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 17/11/2020

Η ιστορία της Porsche στους αγώνες αυτοκινήτου, γενικότερα, ξεπερνά τις επτά δεκαετίες. Η διαχρονική προσπάθεια των ανθρώπων της ήταν να χρησιμοποιούν την εξέλιξη των κινητήρων, των μηχανικών μερών, της ανάρτησης και του σασί σε αυτούς για να βελτιώνουν τα μοντέλα τους. Η έμπρακτη αρχή έγινε το 1953, με την 550 Spyder, την αγωνιστική έκδοση της 356.

Εν πρώτοις, το αυτοκίνητο διέθετε κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων. Ωστόσο, τρία χρόνια έπειτα από την παρουσίασή της, το αυτοκίνητο άρχισε να εφοδιάζεται με κιβώτιο πέντε σχέσεων το οποίο εξέλιξαν στην Porsche, σε συνεργασία με την ZF. Μια βελτιωμένη εκδοχή αυτού τοποθετήθηκε στην πρώτη 911, το 1963.

To 1968, η εταιρεία με έδρα το Zuffenhausen παρουσίασε την αγωνιστική 908 την οποία σχεδίασε και επέβλεψε τη δημιουργία της ο ίδιος ο κ. Ferdinand Piëch, ο μετέπειτα ισχυρός άντρας του Ομίλου VAG. Για να μπορεί να συμμετέχει στον θεσμό FIA Group 6 Prototype, ο κινητήρας του οχήματος ήταν οκτακύλινδρος επίπεδος, είχε χωρητικότητα τριών λίτρων και απέδιδε 349 PS.

Επίσης, είχε πρωτόλειο σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών, το οποίο διατίθετο στον προαιρετικό εξοπλισμό των μοντέλων της από το 1983. Τρία χρόνια αργότερα, το 1986, το σύστημα ABS συμπεριελήφθη στον βασικό εξοπλισμό για πρώτη φορά σε όχημα παραγωγής της, στην 928 S.

To 1969, η Porsche παρουσίασε την 917. Το αγωνιστικό διέθετε ενεργή πίσω αεροτομή και με αυτό η γερμανική εταιρεία κέρδισε στις «24 Ώρες του Le Mans» το 1970 και το 1971. Η συγκεκριμένη τεχνολογία εφαρμόστηκε για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής της στην 911, η οποία παρουσιάστηκε το 1989 (κωδική ονομασία 964). Σε αυτή, η πίσω αεροτομή εκτεινόταν αυτόματα, με τη χρήση ηλεκτροκινητήρα, όταν η ταχύτητα του οχήματος ξεπερνούσε τα 80 km/h.

Το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη «PDK» («Doppelkupplungsgetriebe») τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στην ξεχωριστή 956 Group C (αρχική φωτογραφία) με την οποία συμμετείχε στους αγώνες αντοχής. Αυτή, με οδηγό τον αείμνηστο Stefan Bellof, σημείωσε χρόνο 6’:11’’.13 στο Nürburgring Nordschleife το 1983, ρεκόρ που παρέμεινε απλησίαστο για 35 χρόνια (σημ.: καταρρίφθηκε στις 29 Ιουνίου 2018 από την Porsche 919 Hybrid Evo, με οδηγό τον Timo Bernhard). Το PDK τοποθετήθηκε για πρώτη φορά σε όχημα παραγωγής της το 2009, στην 911 (κωδική ονομασία 997).

Το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης εφαρμόστηκε στην 959, στη δεκαετία του 1980, αρχικά στο αγωνιστικό όχημα και κατόπιν στην έκδοση παραγωγής του μοντέλου. Ωστόσο, η 959 ήταν περιορισμένης παραγωγής. Η πρώτη τετρακίνητη 911 ήταν η Carrera 4 του 1989.

Τέλος, το 2014 η Porsche επέστρεψε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αγώνων Αντοχής το 2014, με την 919 Hybrid. Προσαρμοσμένη στην τάση της εποχής, παρουσίασε ένα αγωνιστικό όχημα με υβριδικής διάταξης κινητήρα, το ηλεκτρικό κύκλωμα του οποίο ήταν τάσης 800 V. Στα χρόνια που ακολούθησαν οι αντίστοιχες εκδόσεις των μοντέλων της, ενώ πέρυσι παρουσιάστηκε η Taycan, η πρώτη αμιγώς ηλεκτροκίνητη Porsche παραγωγής.