H Audi αποκαλύπτει το cockpit του RS Q e-tron για το Rally Dakar


Αφού εντυπωσιαστήκαμε με την φουτουριστική σχεδιαστική προσέγγισή του, ήρθε η στιγμή να μπούμε και στο εσωτερικό για να γνωρίουμε όλα εκείνα τα... κουμπάκια που θα πατάνε οι οδηγοί κατά την διάρκεια του αγώνα.

  • 8/12/2021

Λίγες μόλις εβδομάδες μεσολαβούν μέχρι την εκκίνηση του Rally Dakar (1η Ιανουαρίου) και η Audi μας... άνοιξε την πόρτα του rally raid και μας ξενάγησε στο άκρως εντυπωσιακό και ταυτόχρονα πολύπλοκο για τα μη εκπαιδευμένα μάτια, εσωτερικό του.

Σε αυτό το σημείο να σημειωθεί πως ο κινητήρας του Audi RS Q e-tron είναι ηλεκτρικός και η φόρτιση γίνεται εν κινήσει μέσω γεννήτριας MGU, ενώ ενέργεια ανακτάται και κατά την πέδηση. Κατά συνέπεια το κιβώτιο ταχυτήτων απουσιάζει, με την ομάδα των οδηγών Peterhansel, Sainz και Ekstrom να σπαταλούν λιγότερη ενέργεια και σκέψη για τις εναλλαγές των σχέσεων.

Ας πάμε όμως και στο cockpit όπου αυτό που διακρίνει κανείς με μια πρώτη ματιά είναι οι αρκετές οθόνες, τοποθετημένες σε διαφορετικά σημεία. Την πρώτη την συναντάμε πίσω από το τιμόνι και παρέχει πληροφορίες σχετικά με την πίεση των ελαστικών, τη σχέση που έχει επιλεχθεί (forward, neutral, reverse) καθώς και την ταχύτητα με την οποία κινείται το όχημα. Ακριβώς από πάνω βρίσκεται μια μικρότερη σε μέγεθος οθόνη όπου το ένα της μισό παίζει τον ρόλο της πυξίδας και δείχνει τον προσανατολισμό του οχήματος και το άλλο εμφανίζει -ξανά- την ταχύτητα κίνησης, με μεγαλύτερα ψηφία, ώστε να είναι πιο εύκολα προσβάσιμη στον οδηγό όταν η… αδρεναλίνη χτυπάει κόκκινο.

Κεντρικά υπάρχει ακίμα μία οθόνη με πληροφορίες που αφορούν οδηγό και συνοδηγό, όπως για παράδειγμα στοιχεία για την κατανομή πέδησης, ενώ μπροστά στον συνοδηγό υπάρχουν δύο tablets που δίνουν πληροφορίες για τους χάρτες και την πλοήγηση. Για καλό και για κακό, πάντως, οι ομάδες παρέχουν στους συνοδηγούς και τα παραδοσιακά βιβλιαράκια με οδηγίες για την διαδρομή, ώστε να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο σε περίπτωση που προκύψει πρόβλημα με τις ταμπλέτες.

Στο παρελθόν, υπήρχε σαφής κατανομή των καθηκόντων στα ράλλυ cross-country: ο οδηγός οδηγεί, ο συνοδηγός πλοηγεί. Αυτοί οι ρόλοι έχουν αλλάξει εδώ και πολύ καιρό. Οι κανονισμοί πλέον περιορίζουν τις εργασίες πλοήγησης. Το πρώην χάρτινο roadbook, τώρα είναι ψηφιακό. Στο Audi RS Q e-tron, με μία νέα φιλοσοφία χειρισμού, οι ρόλοι οδηγού και συνοδηγού έχουν διαφοροποιηθεί από το παρελθόν.

Το τιμόνι, η επιτάχυνση και το φρενάρισμα είναι τα κύρια καθήκοντα των Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel και Carlos Sainz, οι οποίοι ως οδηγοί συγκεντρώνονται πλήρως στη μορφολογία του εδάφους. Δεν χρειάζεται πλέον να αλλάζουν σχέσεις, επειδή η ηλεκτρική κίνηση με μετατροπέα ενέργειας στο Audi RS Q e-tron, δεν απαιτεί χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων.

Κεντρικά τοποθετημένος στο πιλοτήριο είναι ο αλουμινένιος μοχλός χειρόφρενου. Συνδέεται με το καινοτόμο σύστημα brake-by-wire που συνδυάζει το υδραυλικό φρένο με σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Έτσι, το τράβηγμα του χειρόφρενου συμβάλλει στην ανάκτηση ενέργειας, όπως και το φρενάρισμα με το πεντάλ. Φυσικά, παραμένει ίδιος ο βασικός ρόλος του χειρόφρενου, όπως σε όλους τους αγώνες ράλλυ, να προκαλέσει ολίσθηση του RS Q e-tron πριν από τις στροφές, με σύντομο μπλοκάρισμα των πίσω τροχών, για καλύτερη τοποθέτηση στις αλλαγές κατεύθυνσης.

Στο τιμόνι υπάρχουν οκτώ κουμπιά που μεταξύ άλλων ελέγχουν την κόρνα, τους υαλοκαθαριστήρες και τις καταχωρήσεις δεδομένων στο λογισμικό εάν ο οδηγός θέλει να αποθηκεύσει μια ανωμαλία με χρονική σήμανση στη μνήμη. Πίσω από το τιμόνι, μια οθόνη στο χαμηλότερο οπτικό πεδίο του οδηγού παρέχει πληροφορίες για τις πιέσεις των ελαστικών και την κατάσταση του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος. Περιέχει επίσης σημαντικές προειδοποιήσεις για επικίνδυνες καταστάσεις του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος ή της μπαταρίας. Δύο μικρότερες οθόνες πιο πάνω παρέχουν πληροφορίες για την πυξίδα και την ταχύτητα οδήγησης.

Μια κεντρική οθόνη ακριβώς στη μέση, μεταξύ του οδηγού και του συνοδηγού, περιέχει πληροφορίες για την πίεση των ελαστικών, το σύστημα πέδησης και πολλές άλλες λειτουργίες. Οι πληροφορίες επισημαίνονται με πράσινο χρώμα όταν μια λειτουργία ή σύστημα λειτουργεί σωστά ή με κόκκινο όταν παρουσιάζεται σφάλμα. Ένας πίνακας με διακόπτες βρίσκεται πιο χαμηλά. Τα 24 μεμονωμένα πλήκτρα είναι ευαίσθητα στην αφή και πλήρως παραμετροποιήσιμα. Ο χειρισμός αυτού του πίνακα διακοπτών γίνεται κυρίως από τον συνοδηγό. Όλα αυτά πρέπει να γίνονται όσο το δυνατόν πιο άψογα σε ανώμαλο έδαφος με ταχύτητες έως και 170 χλμ./ώρα, για πολλές ώρες. Έτσι, ο συνοδηγός έχει σημαντικό ρόλο, πέρα από τον κλασσικό, αυτόν της πλοήγησης.