Η έλλειψη microchip θα φρενάρει την αγορά το 2022; Πότε θα βγούμε από την κρίση


Γιατί θα συνεχιστούν οι αναταράξεις και την επόμενη χρονιά στην αυτοκινητοβιομηχανία από την έλλειψη μικροεπεξεργαστών. Πώς θα γίνει ομαλά η μετάβαση και ποιά θα είναι η οικονομική επιβάρυνση συνολικά. 

  • 24/6/2021

H έλλειψη microchip και επεξεργαστών, σύμφωνα με την Αμερικάνικη εταιρεία συμβούλων Bain & Company, δεν πρόκειται να επιλυθεί φέτος παρά τις πολιτικές που έχουν υιοθετηθεί. Θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι και το επόμενο έτος και η έξοδος από αυτή την κατάσταση θα είναι πολύ δαπανηρή.

Η πανδημία του κορονοϊού σε επίπεδο υγείας μπορεί να έχει επιλυθεί -τουλάχιστον στις πιο ανεπτυγμένες, βιομηχανικές χώρες - πριν τελειώσει η κρίση των microchip. Η έλλειψη αυτών των μικρών ηλεκτρονικών εξαρτημάτων επηρεάζει πολλούς τομείς της βιομηχανικής παραγωγής.

Τα αυτοκίνητα δεν είναι ακριβώς ένας από τους μεγαλύτερους καταναλωτές, καθώς το μερίδιο τους στην αγορά μικροτσίπ φτάνει περίπου το 10% της παγκόσμιας παραγωγής, αλλά καθώς τα τελικά προϊόντα είναι αρκετά υψηλής αξίας, η οικονομική ζημιά είναι πολύ πιο σημαντική από ό,τι για τους κατασκευαστές καρτών γραφικών, smartwatches ή λαμπτήρων LED για παράδειγμα.

Όπως είναι φυσικό δε, η παραγωγή που βγαίνει πλέον από μικροτσίπ προσαρμόζεται στις αυξανόμενες τιμές και έτσι όποιος είναι πρόθυμος να πληρώσει περισσότερο λαμβάνει και περισσότερα. Άρα, για την επίλυση αυτής της κρίσης και την ομαλοποίηση της αγοράς, είναι σημαντικό να αυξηθεί η παραγωγική ικανότητα και αυτό ίσως απαιτήσει δαπανηρές επενδύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ.

Σύμφωνα με την μελέτη της Bain & Company, η αύξηση της τρέχουσας παραγωγικής ικανότητας μεταξύ 5% και 10% θα έχει αστρονομικό κόστος, πάνω από 40 δισεκατομμύρια δολάρια ή 33,578 δις ευρώ στην τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία. Μέσα στα επόμενα 10 χρόνια δε, θα χρειαστεί να επενδυθούν τουλάχιστον άλλα 110 δισεκατομμύρια δολάρια, ή περίπου 92 δισεκατομμύρια ευρώ, για να διατηρήσουμε την επαφή με τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Επιπλέον, πρέπει οι κατασκευαστές μικροτσίπ να συνεχίσουν να επενδύουν στην πρόοδο της «μικρογραφίας», της κατασκευής μικρότερων ηλεκτρονικών chip, ώστε να μπορούν να χωρέσουν ακόμη περισσότερα τρανζίστορ ανά μονάδα επιφάνειας. Με άλλα λόγια, περισσότερη επεξεργαστική ισχύς για το ίδιο μέγεθος. Κάθε χρόνο, όπως υπολογίζει η Αμερικάνικη συμβουλευτική εταιρεία, θα χρειάζονται άλλα 3 έως 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις για έρευνα και ανάπτυξη μικρότερων ηλεκτρονικών chip.

Η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για επεξεργαστές για όλους τους τύπους απαιτεί επίσης την αύξηση της παραγωγικής ικανότητας όχι μόνο στα υπάρχοντα εργοστάσια, αλλά και στην κατασκευή νέων. Χρειάζεται μάλιστα να έχουμε κατά νου ότι ο κατασκευαστής TSMC από την Ταϊβάν παράγει το 80% αυτών των εξαρτημάτων για ολόκληρο τον κόσμο.

Ο δυτικός κόσμος έχει αποδειχτεί ότι μπροστά στο χαμηλό κόστος παραγωγής και τα αμφίβολα πλεονεκτήματα της συγκέντρωσης της παραγωγής στρατηγικά σημαντικών βιομηχανικών συστατικών στην άλλη πλευρά του κόσμου παρέβλεψε μερικά σημαντικά μειονεκτήματα. Ένα παραγωγικό μοντέλο που αντικειμενικά είναι πολύ δύσκολο να ελεγχθεί και με τον κίνδυνο ενός αστάθμητου παράγοντα ή μιας έκτακτης κατάστασης. Εδώ δεν θα υπήρχε καλύτερο παράδειγμα να προσθέσουμε από μία παγκόσμια πανδημία.

Ως εκ τούτου, έχουν προκύψει πολλές φωνές που απαιτούν την επανάκτηση της ανεξαρτησίας κατά την παραγωγή αυτών των εξαρτημάτων, φέρνοντάς τα πιο κοντά στα εργοστάσια που τα χρησιμοποιούν για να κατασκευάσουν άλλα προϊόντα.

Η Bain & Company πιστεύει ότι αυτή η κρίση παραγωγής θα συμβεί ξανά στο μέλλον, δεν ήταν δηλαδή απλά ένα μεμονωμένο γεγονός λόγω της σύμπτωσης απρόβλεπτων παραγόντων. Επιπλέον, προειδοποιεί ότι την επόμενη φορά μπορεί να είναι ακόμη χειρότερη. Και φυσικά όσο περισσότερο είναι το τεχνολογικό υπόβαθρο στα αυτοκίνητα, τόσο μεγαλώνει η εξάρτηση από ηλεκτρονικά chip και ο οικονομικός αντίκτυπος σε μία παρόμοια κρίση θα είναι πολύ πιο επιζήμιος.

Ως εκ τούτου, η αυτοκινητοβιομηχανία θα αντιμετωπίσει ξανά το φάσμα της μειωμένης παραγωγής και θα χρειαστεί να ασχολείται και πάλι με το μερικό κλείσιμο των εργοστασίων της, ή να μειώνει τις βάρδιες όπου είναι αναγκαίο και να περιορίσει δραστικά την παραγωγή ορισμένων μοντέλων ή τέλος, να σταματήσει να προσφέρει ορισμένες επιλογές εξοπλισμού επειδή πολύ απλά δεν θα μπορεί να τις παρέχει.

Όπως φαίνεται δεν θα μπορούμε να μιλήσουμε για κανονικότητα στην παραγωγή microchip μέχρι το επόμενο έτος, και αυτό προϋποθέτει ότι δεν υπάρξουν άλλα έκτακτα γεγονότα όπως η πυρκαγιά που ξέσπασε σε ένα ιαπωνικό εργοστάσιο κατασκευής microchip της Renesas τον περασμένο Μάρτιο, το οποίο επιδείνωσε ακόμη περισσότερο την κρίση. Εκτιμάται ότι μόνο από αυτό το γεγονός η παραγωγή microchip στο συγκεκριμένο εργοστάσιο θα μειωθεί κατά 1,5 εκατομμύριο μονάδες το πρώτο εξάμηνο του έτους, και η κατάσταση δεν θα ομαλοποιηθεί μέχρι το τέλος του έτους.