Η Ευρώπη πρέπει να ενισχύσει την ασφάλεια ποδηλατών & πεζών


138.400 πεζοί και ποδηλάτες έχασαν τη ζωή τους στο δρόμο τα τελευταία 12 χρόνια.

  • 9/6/2015

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» ενεργό Μέλος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) ανακοινώνει στοιχεία και την πρόσφατη ετήσια Έκθεση Δείκτη Απόδοσης Οδικής Ασφάλειας (PIN) επισημαίνοντας τα ακόλουθα:

7.600 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους καθώς ποδηλατούσαν ή περπατούσαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2013 σύμφωνα με νέα έρευνα, αριθμός ίσος με το να χάνονται κάθε εβδομάδα οι επιβάτες ενός γεμάτου εμπορικού αεροσκάφους.

Σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) οι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου χρειάζονται περισσότερη προσοχή διότι ο αριθμός αυτών που χάνουν τη ζωή τους μειώνεται με πολύ αργό ρυθμό σε σχέση με τους κατόχους οχημάτων. Τα τελευταία δέκα χρόνια οι θάνατοι πεζών και ποδηλατών μειώθηκαν κατά 41% και 37% αντίστοιχα, την ίδια στιγμή που το ποσοστό για τους κατόχους οχημάτων μειώθηκε κατά 53%.

Από το 2010 η μείωση του αριθμού των θανάτων πεζών και ποδηλατών επιβραδύνθηκε αξιοσημείωτα με τα νούμερα να πέφτουν μόνο κατά 10% και 3% αντίστοιχα μεταξύ 2010 και 2013.

Ο κίνδυνος να χάσει τη ζωή του στο δρόμο κάποιος ως πεζός διαφέρει σημαντικά μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών. Είναι χαμηλότερο στην Ολλανδία και στη Σκανδιναβία αλλά 6 φορές μεγαλύτερο στη Λετονία, τη Λιθουανία, την Πολωνία και τη Ρουμανία. Η Λετονία και η Λιθουανία ανταποκρίνονται σε αυτή την πρόκληση με το να επιτύχουν την πιο γρήγορη μείωση των ποσοστών κινδύνου ενώ η χώρα μας βρίσκεται 4 μονάδες πάνω από το μέσο όρο της Ε.Ε. που είναι 11.7 θύματα ανά εκατομμύριο κατοίκων (πίνακας 1).

Σύμφωνα με στοιχεία της έκθεσης, η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου και του περπατήματος μπορεί να μειώσει τα επίπεδα κινδύνου στους πεζούς και τους ποδηλάτες καθώς οι οδηγοί των οχημάτων μαθαίνουν να «μοιράζονται» το δρόμο. Επίσης, το περπάτημα και το ποδήλατο μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αν αντικαθιστούσαν τη χρήση του αυτοκινήτου.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ως στόχο τη μείωση στο μισό  των θανάτων από τροχαία ως το 2020, όμως τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Μάρτιο δείχνουν πως τον περασμένο χρόνο η πρόοδος επιβραδύνθηκε αισθητά.

Ο Antonio Avenoso, Διευθύνων Σύμβουλος του ETSC δήλωσε: «Παρόλες τις παροχές στην υγεία και το περιβάλλον, οι άνθρωποι που ποδηλατούν ή περπατούν δεν εισπράττουν ένα δίκαιο μερίδιο από την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην οδική ασφάλεια στην Ευρώπη. Αυτή τη χρονιά, η ΕΕ έχει ένα πολύ ισχυρό όπλο στην κατοχή της, την επανεξέταση των απαιτήσεων ασφαλείας για τα νέα οχήματα. Δεν πρέπει να διστάσει να δώσει εντολή για αλλαγές που μπορούν να σώσουν πολλές ζωές».

Το ETSC αναφέρει πως η ΕΕ πρέπει να αναβαθμίσει τις δοκιμές προστασίας των πεζών που αποτελούν μέρος της διαδικασίας έγκρισης που πρέπει να περάσουν όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ. Τα τεστ πρέπει επίσης να λαμβάνουν υπόψη τους την ανάγκη για καλύτερη προστασία των ποδηλατών σε περίπτωση σύγκρουσης με ένα αυτοκίνητο. Επιπλέον τα νέα οχήματα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ένα σύστημα που θα βοηθάει τους οδηγούς να τηρούν τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, γνωστό ως Intelligence Speed Assistance (ISA). Κάποιοι κατασκευαστές αυτοκινήτων ήδη προσφέρουν τέτοια συστήματα ως επιπλέον παροχές. 

Το ETSC προτείνει επίσης υποχρεωτικές απαιτήσεις για τα βαρέα φορτηγά οχήματα ώστε να βελτιώσουν την ορατότητα τους και να αποτρέψουν τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου να χτυπηθούν από αυτά.

Σε εθνικό επίπεδο, η έκθεση συστήνει την ενθάρρυνση των τοπικών Αρχών να υιοθετήσουν τις ζώνες κυκλοφορίας των 30 Km/h σε κατοικημένες περιοχές και σε περιοχές που κυκλοφορούν πολλοί πεζοί και ποδηλάτες. Αυτό συμβαίνει ήδη σε αρκετές χώρες. Η Γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα πως θα κάνει ευκολότερο για τις τοπικές Αρχές να εισάγουν ζώνες  κυκλοφορίας των 30 Km/h κοντά σε περιοχές των σχολειών σε κεντρικές οδούς.

Οι κίνδυνοι του να χάσει τη ζωή του κάποιος ως πεζός ή ποδηλάτης είναι μικροί στην παιδική ηλικία και αυξάνονται προοδευτικά στην ενήλικη ζωή.

Η έκθεση αναφέρει επίσης πως ο αστικός σχεδιασμός πρέπει να βασίζεται σε μια ιεραρχία των χρηστών του δρόμου όπου πεζοί, ποδηλάτες και δημόσιες συγκοινωνίες έχουν προτεραιότητα.