Η Toyota εξελίσσει κυψέλες καυσίμου και για σκάφη


Το Energy Observer είναι το πρώτο σκάφος στον κόσμο που πλέει με ηλεκτρική ενέργεια από κυψέλες καυσίμου τις οποίες εξελίσσει η Toyota για μελλοντική χρήση στη ναυσιπλοΐα.

  • KEIMENO: ΝΙΚΟΣ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 3/2/2020

Δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά και τα αεροπλάνα που επιβαρύνουν καθημερινά τον πλανήτη με χιλιάδες τόνους ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα συντελώντας στην κλιματική αλλαγή. Η ναυσιπλοΐα συγκαταλέγεται ανάμεσα σε αυτούς που ευθύνονται για όλη κατάσταση και για αυτό εδώ και χρόνια έχουν αρχίσει να μπαίνουν ειδικά φίλτρα και «καταλυτικά» συστήματα, ενώ προωθείται ιδιαίτερα και η κίνηση με LNG (υγροποιημένο συμπιεσμένο φυσικό αέριο).

Μία από τις μελλοντικές εφαρμογές αναμένεται να είναι και η επιλογή των fuel cells, αλλά αυτή η τεχνολογία στα σκάφη έχει πολύ δρόμο ακόμη μπροστά της. Πάντως, υπάρχουν αρκετές πρωτότυπες ιδέες όπως το πρόγραμμα Energy Observer, το οποίο ξεκίνησε το ταξίδι στην υδρόγειο το πριν από δύο χρόνια και θα το ολοκληρώσει το 2022.

Το σύστημα πρόωσης καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια από την «καύση» υδρογόνου στις κυψέλες καυσίμου. Το ενδιαφέρον είναι πως το υδρογόνο δεν έρχεται από κάπου έτοιμο, αλλά παράγεται επί τόπου από το θαλασσινό νερό. Η Toyota ανακοίνωσε πως το Energy Observer απέκτησε και μια νέα μονάδα fuel cell με στοιχεία ίδια με αυτά που χρησιμοποιούνται στο Mirai.

Τo Energy Observer έχει μήκος 31 μέτρα, μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 4/5 knots (8 με τα πανιά) και φιλοξενεί 8 άτομα του πληρώματος. Μέχρι τώρα έχει επισκεφτεί 25 χώρες, 48 λιμάνια και έχει διανύσει περίπου 18.000 ναυτικά μίλια μέσα σε 3 χρόνια.