H ζήτηση για SUV απειλή για τους εργάτες


Μία από τις παράπλευρες απώλειες της αυξημένης ζήτησης σε SUV είναι το γεγονός ότι τα γερμανικά εργοστάσια υπολειτουργούν και οι εργάτες κινδυνεύουν με απολύσεις.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 15/10/2019

Για πολλές δεκαετίες η ραχοκοκαλιά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν τα sedan, όπως η C-Class, η σειρά 3 ή το A4. Όμως τα πράγματα πλέον έχουν αλλάξει δραματικά και τα SUV κυριαρχούν και παρουσιάζουν διαρκώς ανοδικές τάσεις.

Αν και οι αυξημένες πωλήσεις τους κάνουν καλό στα έσοδα των εταιριών, δεν έχουν αντίστοιχο αντίκτυπο και στους εργάτες που δουλεύουν στα εργοστάσια που κατασκευάζουν sedan. H BMW για παράδειγμα κατασκευάζει τα περισσότερα SUV της στην Αμερική, με 44% αυτών των αυτοκινήτων που πουλά παγκοσμίως να φτιάχνονται στις ΗΠΑ, από 24% που ήταν πριν δέκα χρόνια. Αυτό βέβαια έχει αντίκτυπο στο εργοστάσιο του Dingolfing όπου παράγεται η σειρά 5, με την παραγωγή της να μειώνεται.

Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση της Audi, με τα SUV της να κατασκευάζονται στο Μεξικό, την Ουγγαρία και την Σλοβακία. Το ίδιο ισχύει και για την Mercedes όπου στο εργοστάσιό της στην Alabama δεν προλαβαίνουν να κατασκευάζουν -και να πωλούν φυσικά- τη νέα GLE.

Oι εργάτες στην αυτοκινητοβιομηχανία μέσα στην Γερμανία, κάπου 830.000 άνθρωποι  βρίσκονται πλέον κάτω από σοβαρή πίεση. Κάτι που επιβαρύνεται από το φρενάρισμα της παγκόσμιας και Ευρωπαϊκής οικονομίας, ενώ στον ορίζοντα βρίσκονται ακόμα πιο δύσκολες ημέρες, με τα ηλεκτρικά μοντέλα να χρειάζονται λιγότερα εργατικά χέρια για να παραχθούν,.

Οι ειδικοί προβλέπουν ότι η παραγωγή αυτοκινήτων μέσα στην Γερμανία θα πέσει στο χαμηλότερο 10 ετών για φέτος, με πρόβλημα κυρίως στις εξαγωγές. Τα εργοστάσια όπως αυτό της Audi στο Neckarsulm που παράγει τα ανανεωμένα Α6, Α7 και Α8 δουλεύουν στο 60% της παραγωγικότητάς τους. Η απουσία από την γραμμή παραγωγής κάποιου SUV φέρνει σε εξαιρετικά δύσκολη θέση τους 17.000 εργαζόμενους της συγκεκριμένης εγκατάστασης.

Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζει και η VW με το εργοστάσιο στο Emden να αφιερώνεται στην παραγωγή του δημοφιλούς T-Roc στέλνοντας το Passat στην Τσεχία, και απειλώντας την εργασία 10.000 εργατών, οι οποίοι περιμένουν την έναρξη παραγωγής των ηλεκτρικών μοντέλων του γκρουπ μήπως και σώσουν τις εργασίες τους.

Αυτό που κάνουν οι εταιρίες στις ημέρες μας είναι να αλλάζουν τις γραμμές παραγωγής και να εξορθολογίζουν την λειτουργία των εργοστασίων, αλλάζοντας τα σημεία που κατασκευάζονται τα διάφορα μοντέλα, ανάλογα με την δημοφιλία τους. Κάτι όμως που είναι δύσκολο, χρονοβόρο και ακριβό, καθώς όπως υπολογίζεται χρειάζεται πάνω από ένα χρόνο για να αλλάξει μία γραμμή παραγωγής και να συναρμολογεί ένα διαφορετικό μοντέλο.