Happy Seat: Το εργονομικό κάθισμα εργασίας της Ford


Όταν ο Henry Ford σχεδίασε τον πρώτο κυλιόμενο ιμάντα συναρμολόγησης, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι μετά από 100 και πλέον χρόνια, η Ford Motor Company θα συνέχιζε να βελτιώνει και να εξελίσσει αυτή τη δημιουργική καινοτομία.

  • 1/5/2011

Όταν ο Henry Ford σχεδίασε τον πρώτο κυλιόμενο ιμάντα συναρμολόγησης, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι μετά από 100 και πλέον χρόνια, η Ford Motor Company θα συνέχιζε να βελτιώνει και να εξελίσσει αυτή τη δημιουργική καινοτομία.

Έχοντας να αντιμετωπίσει ζητήματα όπως η γήρανση του εργατικού δυναμικού της και οι φυσικές επιπτώσεις των πολλών χρόνων εργασίας στη γραμμή παραγωγής, η Ford συγκρότησε μία ομάδα από επαγγελματίες γιατρούς, ειδικούς της παραγωγής, ομάδες εργασίας και εκπροσώπους ατόμων με ειδικές ανάγκες προκειμένου να βελτιώσει την εργονομία, ασφάλεια και παραγωγικότητα στα εργοστάσιά της.

Έτσι «γεννήθηκε» το Happy Seat - ένα ευρηματικό περιστρεφόμενο κάθισμα που στερεώνεται σε μία ανάρτηση με βραχίονα και επιτρέπει στους εργαζόμενους να συναρμολογούν αυτοκίνητα σε καθιστή θέση, στη γραμμή παραγωγής. Το κάθισμα κυριολεκτικά «γλιστρά» μέσα στο αυτοκίνητο και ο εργαζόμενος τοποθετεί π.χ. την πενταλιέρα, καθιστός και χωρίς να σκύβει. 

Το πρώτο Happy Seat χρησιμοποιήθηκε για την τοποθέτηση ενσύρματων κεραιών οροφής στο εργοστάσιο του Genk (Βέλγιο) το 1998 και ακολούθησε το εργοστάσιο της Κολωνίας το 2002. Σήμερα, τέτοια καθίσματα χρησιμοποιούνται επίσης στη Βαλένθια (Ισπανία) και το Σαρλουά (Γερμανία). 

«Το κάθισμα ονομάζεται Happy Seat για προφανείς λόγους αφού κάνει τη ζωή των εργαζομένων στα εργοστάσιά μας πιο ευχάριστη και πιο εύκολη» σχολιάζει ο Eilis Carey, μηχανικός εργονομίας στη Ford Ευρώπης. «Εργασίες που μέχρι πρότινος καταπονούσαν τους εργαζόμενους λόγω παρατεταμένης κακής στάσης τους σώματός τους γίνονται τώρα σε καθιστή θέση και με επαρκή οσφυϊκή υποστήριξη». 

Χάρη στο Happy Seat, εργαζόμενοι με περισσότερη εμπειρία διατηρούν τη θέση τους σε υπάρχουσες ομάδες εργασίας ενώ επιτυγχάνονται υψηλά επίπεδα ευεξίας και παραγωγικότητας. «Η εργονομία βελτιώνεται, η ταλαιπωρία και κόπωση των εργαζομένων μειώνεται, που μεταφράζεται σε λιγότερους τραυματισμούς, περιορισμό αποχής από την εργασία και βελτιωμένη ποιότητα εργασιών» δήλωσε ο Carey.

Ο Jose Lorenzo, εργαζόμενος στη γραμμή παραγωγής του C-MAX στη Βαλένθια, δήλωσε ότι το Happy Seat βοηθά σημαντικά: «Τώρα, έχουμε πρόσβαση στο χώρο του κινητήρα του C-MAX από κάτω και μέσα από το πλαίσιο. Με το προηγούμενο Focus, δουλεύαμε από πάνω και είχαμε λιγότερο χώρο στη διάθεσή μας, κάτι που περιόριζε τις κινήσεις μας και μεγάλωνε τον κίνδυνο τραυματισμών ενώ εργαζόμασταν στο διαμέρισμα του κινητήρα. Το νέο Happy Seat σχεδιάστηκε για χρήση στο C-MAX. Η εργονομία έχει βελτιωθεί και δουλεύουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση, ενώ παρά τον περιορισμένο χώρο υιοθετούμε μία πιο σωστή και, κυρίως, πιο ασφαλή στάση του σώματος».

«Κατά την άποψή μου, το Happy Seat σίγουρα έχει βελτιώσει  την ασφάλεια και την εργονομία. Τώρα είναι πολύ πιο άνετη η πρόσβαση στο χώρο του κινητήρα, ενώ τελειώνοντας τις εργασίες ‘αποχωρούμε’ ευκολότερα. Η δουλειά μας απαιτεί λιγότερη φυσική προσπάθεια και οι κίνδυνοι λιγοστεύουν. Κατά συνέπεια, το προσωπικό εργάζεται πιο αποδοτικά  και οι ίδιες οι εργασίες γίνονται πιο αποτελεσματικές».

Ο Martin Chapman, υπεύθυνος εργασιών του εργοστασίου της Κολωνίας όπου κατασκευάζεται το  Ford Fiesta, προσθέτει: «Η δουλειά των εργαζομένων στη γραμμή συναρμολόγησης έχει γίνει πολύ πιο εύκολη και απαιτεί λιγότερη σωματική προσπάθεια. Πριν από το Happy Seat, οι εργαζόμενοι έπρεπε να σκύβουν για να τοποθετήσουν την πενταλιέρα στο αυτοκίνητο και αυτό τους προκαλούσε πόνους στην πλάτη. Τώρα απλά πιέζουν με το σώμα τους το κάθισμα εμπρός/ πίσω για να μπουν και να βγουν από την καμπίνα – χωρίς να χρειάζεται μεγάλη φυσική προσπάθεια. Επειδή δεν κουράζονται δεν πονάνε και μπορούν να παρατείνουν την εργασιακή ζωή τους προς όφελος της Ford – ιδανικά μέχρι να φτάσουν στην ηλικία συνταξιοδότησης η οποία πρόσφατα έχει αυξηθεί σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες».

Ανάμεσα στα άλλα μέτρα που εφαρμόζει η Ford με στόχο την ευεξία των εργαζομένων στη γραμμή παραγωγής είναι κινητές πλατφόρμες για ανύψωση των πλαισίων των οχημάτων σε διαφορετικά επίπεδα σε διάφορους σταθμούς εργασίας ώστε να αποφεύγεται η υπερβολή υπερέκταση και κάμψη του σώματος, προγράμματα λογισμικού εικονικής πραγματικότητας για τη σχεδίαση εργονομικών διαδικασιών παραγωγής και ο Santos, ένα ψηφιακό avatar που λειτουργώντας σε έναν εικονικό κόσμο βοηθά τη Ford να βελτιώσει την ποιότητα, ασφάλεια και εργονομία στη γραμμή παραγωγής.