Κλιματική Αλλαγή: Ποιοί κατασκευαστές καταργούν τους συμβατικούς κινητήρες και ποιοί τους διατηρούν έως το 2040.


Γιατί δεν συμφωνούν όλοι οι κατασκευαστές στην πλήρη κατάργηση των κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου από το 2035. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 12/11/2021

Στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή, έξι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και 30 χώρες από όλο τον κόσμο υπέγραψαν μία κοινή δέσμευση να τερματίσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ σε όλο τον κόσμο έως το 2040.

Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων των οχημάτων με θερμικούς κινητήρες έως το 2035 σε «μεγάλες αγορές» από πλευράς πωλήσεων παγκοσμίως. Ποιοι όμως είναι οι έξι κατασκευαστές που προχώρησαν στην υπογραφή της συμφωνίας για την κλιματική αλλαγή;

Η Ford, η General Motors, η Mercedes-Benz, η Volvo, η Jaguar Land Rover και η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD υπέγραψαν όλες, όπως και πάνω από 20 εταιρείες και φορείς εκμετάλλευσης στόλου, συμπεριλαμβανομένης της Uber.

Οι παγκόσμιοι ηγέτες συναντήθηκαν στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή του 2021, γνωστή και ως "COP26", στη Γλασκώβη της Σκωτίας για να επανεξετάσουν την πρόοδο που έχει σημειωθεί από τη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα του 2015 και να διαπραγματευτούν σχετικά με νέους, πιο φιλόδοξους στόχους για το μέλλον.

Την περασμένη Τετάρτη, έξι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Ford, General Motors και Mercedes-Benz και 30 εθνικές κυβερνήσεις υπέγραψαν την κοινή τους δέσμευση να σταματήσουν τις πωλήσεις νέων οχημάτων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ έως το 2040 παγκοσμίως και έως το 2035 στις κυριότερες αγορές. Ωστόσο, οι κυβερνήσεις των τριών από τις πιο σημαντικές αγορές αυτοκινήτων, των Ηνωμένων Πολιτειών, της Κίνας και της Ιαπωνίας, απέφυγαν να υπογράψουν τη δέσμευση, όπως και αρκετές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Toyota, η Volkswagen και η Nissan-Renault.

Γιατί όμως μεγάλοι κατασκευαστές όπως οι Stellantis, Hyundai, Toyota, BMW και VW δεν συμφώνησαν; Ο Πρόεδρος και ιθύνων νους της Toyota, Akio Toyoda έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη την αντίθεσή του σε μία συγκεκριμένη ημερομηνία απαγόρευσης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, έχει πολλές φορές εκφράσει τις ανησυχίες του ότι μια τέτοια ολοκληρωτική στροφή της βιομηχανίας θα φέρει τεράστιες απώλειες θέσεων εργασίας στον τομέα παγκοσμίως.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου VW, Herbert Diess, δήλωσε από τη μεριά του ότι η προτεινόμενη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2040 «δεν είναι εφικτή». «Χρειαζόμαστε πρώτες ύλες, νέα ορυχεία, μια κυκλική οικονομία. Η χωρητικότητα των μπαταριών και η κατασκευή δικτύων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε όλη την Ευρώπη θα είναι το μελλοντικό σημείο συμφόρησης», είπε χαρακτηριστικά ο Diess την Τετάρτη κατά τη διάρκεια διαδικτυακής διάσκεψης που διοργάνωσε η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt.

Η Volkswagen βέβαια έχει επενδύσει σημαντικά στην ηλεκτροκίνηση και ήδη διαθέτει μία ολόκληρη γκάμα ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά. Επιπλέον, έχει μέχρι στιγμής δηλώσει ότι πρόκειται να παράγει μόνο αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη από το 2035 και να έχει έναν στόλο ουδέτερο σε εκπομπές CO2 παγκοσμίως έως το 2050.

Ορισμένες μάρκες πολυτελείας, όπως η Lotus και η Bentley, σχεδιάζουν να γίνουν πλήρως ηλεκτρικές ακόμη και νωρίτερα. Η Bentley (η οποία ανήκει στον Όμιλο Volkswagen) θα έχει μια πλήρως ηλεκτρική σειρά μοντέλων μέχρι το 2030 καιη Lotus (που ανήκει πλέον στην Geely) δεν θα πουλά αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά το 2026.

Η BMW εξήγησε στους Financial Times ότι δεν υπέγραψε τη συμφωνία επειδή πιστεύει πως εξακολουθεί να υπάρχει «σημαντική αβεβαιότητα σχετικά με την ανάπτυξη παγκόσμιας υποδομής για την υποστήριξη μιας πλήρους στροφής προς οχήματα μηδενικών εκπομπών».

Εν τω μεταξύ, η Toyota είπε ότι «αν και αποφεύγουμε να συμμετάσχουμε στη δήλωση, μοιραζόμαστε το ίδιο πνεύμα και αποφασιστικότητα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και παραμένουμε ανοιχτοί στη συνεργασία και τη συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους. Η Toyota θα συνεχίσει να συνεισφέρει καταβάλλοντας τις καλύτερες προσπάθειες για την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα.»

Η δέσμευση, η οποία δεν είναι νομικά δεσμευτική, είναι μια συμφωνία «για την επίτευξη 100% μηδενικών εκπομπών ρύπων νέων αυτοκινήτων και φορτηγών σε κορυφαίες αγορές έως το 2035 ή νωρίτερα», η οποία θα μπορούσε να περιλαμβάνει την στροφή στα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, όπως και σε αυτά κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Μαζί με τις τρεις προαναφερθείσες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Volvo, η Jaguar Land Rover και η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD εντάχθηκαν επίσης στη δέσμευση.

Το σύνολο των κατασκευαστών που υπέγραψαν τη συμφωνία αποτελούσε αθροιστικά περίπου το ένα τέταρτο των παγκόσμιων πωλήσεων το 2019. Ταυτόχρονα, πάνω από 20 εταιρείες και φορείς εκμετάλλευσης στόλου, όπως οι Uber και LeasePlan, υποσχέθηκαν επίσης να χρησιμοποιούν μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών στους στόλους τους έως το 2030. Μεταξύ των 30 χωρών που προσχώρησαν στη συμφωνία ήταν αρκετά ευρωπαϊκά κράτη, όπως η Νορβηγία, η Σουηδία, η Ολλανδίας και το Ηνωμένο Βασίλειο, χώρες όπου οι πωλήσεις EV έχουν ήδη αρχίσει να απογειώνονται. Η Ινδία, η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, ήταν μια κρίσιμη προσθήκη.