Lada Niva 2024: Αυτοί είναι οι λόγοι που βάζουν «ταφόπλακα» στο πολυαναμενόμενο project


Άσχημα νέα για όσους περίμεναν την αναβίωση του εμβληματικού Lada Niva, αφού η απόφαση της Renault να πουλήσει το μερίδιο της στην AvtoVAZ ακυρώνει το projectΠοια είναι η μοναδική "χαραμάδα" αισοδοξίας;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 19/5/2022

Μόλις λίγα 24ωρα έχουν περάσει από τη στιγμή που γνωστοποιήθηκε η απόφαση της Renault να κόψει κάθε δεσμό με την Ρωσία, πουλώντας το μετοχικό της μερίδιο στην AvtoVAZ. Αυτή η απόφαση έχει να κάνει με την εισβολή της Ρωσίας στα εδάφη της Ουκρανίας και τις κλιμακούμενες κυρώσεις που επιβάλλουν εδώ και μήνες δυτικές εταιρείες, ώστε να εκδηλώσουν τη δυσαρέσκειά τους στην πολεμική επιχείρηση που πραγματοποιεί ο Βλαντιμίρ Πούτιν.

Πιο συγκεκριμένα, το 100% της Renault Russia πέρασε στη κατοχή του Δήμου της Μόσχας ενώ το 67.69% που κατείχε ο γαλλικός όμιλος στην AvtoVAZ αποκτήθηκε από το Ρωσικό Κεντρικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης Αυτοκινήτων και Μηχανών (Nami) έναντι συμβολικού ποσού.

Όπως είναι γνωστό, η AvtoVAZ είναι η μητρική εταιρεία της Lada και συνεπώς η πώληση του μετοχικού πακέτου βάζει «ταφόπλακα» σε πολλά projects που βρίσκονταν υπό ανάπτυξη, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση αυτό της αναβίωσης του Lada Niva.

Η ανακοίνωση είχε γίνει από τη Renault στις αρχές του 2021 στο πλαίσιο της παρουσίασης του σχεδίου Renaulution και είχε σκορπίσει κύματα ενθουσιασμού σε χιλιάδες ευρωπαίους αγοραστές. Λίγο καιρό μετά η Renault αποκάλυψε πως σκοπεύει να «παντρέψει» το επιτυχημένο brand της Dacia με τη Lada δημιουργώντας τις συνθήκες για να μεταφέρει τεχνολογικά στοιχεία της πρώτης στη δεύτερη, αλλά διατηρώντας την ίδια στιγμή τον χαρακτήρα και την ιστορία κάθε σήματος.

Αυτό το πλάνο περιελάμβανε μια σειρά από προτάσεις που θα βλέπαμε τα επόμενα χρόνια και θα κατασκευάζονταν πάνω στην πλατφόρμα CMF-B της συμμαχίας Renault-Nissan. Μεταξύ αυτών των προτάσεων ήταν φυσικά και το νέο Lada Niva η παρουσίαση του οποίου είχε προγραμματιστεί για το 2024.

Η πλατφόρμα CMF της  συμμαχίας  Renault-Nissan
Η πλατφόρμα CMF της "συμμαχίας" Renault-Nissan

Πλέον οι νέοι ιδιοκτήτες της Lada δεν έχουν στη διάθεσή τους τη συγκεκριμένη πλατφόρμα και έτσι είναι αναγκασμένοι, εφόσον επιθυμούν να συνεχίσουν το project, να ξεκινήσουν από λευκό χαρτί για να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν το μοντέλο. Οι πιθανότητες για να συμβεί κάτι τέτοιο είναι ελάχιστες ενώ ακόμα και αν τα δεδομένα ανατραπούν, ο χρόνος που θα χρειαστεί για να ολοκληρωθεί το project θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερος.

Αν υπάρχει μια "χαραμάδα" αισιοδοξίας ώστε να ανατραπεί αυτή η κατάσταση εντοπίζεται στα συμβόλαια πώλησης των μετοχών της Renault όπου υπάρχει δικλίδα και επιτρέπει στους Γάλλους μέσα στην επόμενη 6ετία να επαναγοράσουν το ποσοστό, κάνοντας το "comeback" στο ρωσικό πεδίο. Για να συμβεί κάτι τέτοιο, όμως, θα πρέπει να προκύψουν οι πολιτικές αλλά και πολεμικές συνθήκες που θα το επιτρέψουν.