Με ποιες χώρες συμμαχεί η Γερμανία για να μπλοκάρει Euro 7 και απαγόρευση ΜΕΚ


Οι χώρες που αντιδρούν στην τελική έγκριση του νέου κανονισμού συνεδρίασαν στο Στρασβούργο, συμφώνησαν ότι πρέπει να βρεθεί επειγόντως λύση με τα συνθετικά καύσιμα και... πέταξαν το μπαλάκι στην Ε.Ε.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 14/3/2023

Τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση της συμβολής της αυτοκινητοβιομηχανίας στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος αρχίζουν και δέχονται, πλέον, οργανωμένη αντίδραση από το εσωτερικό της.

Η Τσεχία συγκάλεσε συνάντηση υπουργών Μεταφορών από χώρες της ΕΕ που επιδιώκουν να αμφισβητήσουν την εφαρμογή του νέου προτύπου εκπομπών ρύπων Euro 7 για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφριά επαγγελματικά. Επιπλέον συζητήθηκε και το νέο «αγκάθι», που αφορά την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2035.

Οι χώρες που συμμετείχαν στη συνάντηση που έγινε τη Δευτέρα 13 Μαρτίου στο Στρασβούργο, είναι η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Ιταλία, η Πολωνία, η Ρουμανία, η Τσεχία και η Σλοβακία. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι είχαν προσκληθεί και άλλες χώρες, όπως η Ισπανία και η Σλοβενία, αλλά τελικά δεν έδωσαν το παρών.

Οι αντιδράσεις για το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7, που είναι προγραμματισμένο να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2025, είναι πολλές εδώ και αρκετό καιρό. Διαφορετικές προσεγγίσεις έχουν εμφανιστεί τόσο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο και από αυτοκινητοβιομηχανίες και τον ACEA (Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου).

Από τις πιο εξέχουσες αντίθετες φωνές είναι αυτή του διευθύνοντα συμβούλου της Stellantis, Carlos Tavares. Σε διάφορες περιστάσεις έχει δηλώσει κάθετα αντίθετος, ενώ στην πιο πρόσφατη τοποθέτησή του χαρακτήρισε «άχρηστο» το νέο πρότυπο Euro 7. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν ότι αν χρειαστεί να το εφαρμόσουν, θα επιβραδυνθεί η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση και τις μηδενικές εκπομπές ρύπων, καθώς θα πρέπει να μεταφερθούν προς την εξέλιξη θερμικών κινητήρων κονδύλια που προορίζονται για τα EV.

Σαν «κερασάκι στην τούρτα» προέκυψε και το ξαφνικό μπλοκάρισμα της τελικής διαδικασίας έγκρισης της συμφωνίας για την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 στην ΕΕ.

Η προγραμματισμένη για τις 7 Μαρτίου τελική (τυπική, θεωρητικά), έγκρισή της από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αναβλήθηκε, μετά τις έντονες αντιδράσεις της Γερμανίας (αλλά και άλλων χωρών, όπως η Ιταλία, η Πολωνία, αλλά και η ίδια η Τσεχία). Οι Γερμανοί ζητούν δέσμευση ότι θα εξαιρεθούν της απαγόρευσης οι θερμικοί κινητήρες που θα χρησιμοποιούν καύσιμα ουδέτερα σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όπως τα e-fuels.

«Η πρόταση της Ε.Ε. χρειάζεται επειγόντως αλλαγές. Η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, όταν μπορούν να λειτουργήσουν με κλιματικά ουδέτερο τρόπο, είναι για εμάς μία λάθος προσέγγιση. Δεν θέλουμε να σταματήσουμε τις εξελίξεις, ούτε να αποτύχει το σχέδιο στο τέλος. Θέλουμε να πετύχει ο νέος κανονισμός αλλά θα πρέπει να παραμείνουμε ανοιχτοί στην τεχνολογία. Ο,τιδήποτε άλλο δεν είναι καλή επιλογή για την Ευρώπη», δήλωσε ο Υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Volker Wissing από το Στρασβούργο.

Όσον αφορά την επόμενη μέρα και την αντίδραση της Ε.Ε., ο Τσέχος Υπουργός Μεταφορών Martin Kupka δήλωσε: «Οι πληροφορίες λένε ότι τις επόμενες ημέρες ή τις επόμενες δύο εβδομάδες θα βρούμε λύση για την εξαίρεση των e-fuels. Είναι απαραίτητο να βρεθεί μία λύση».