Με προσφυγή στα δικαστήρια απαντά η Αττική οδός στο «μπλοκάρισμα» της αύξησης των διοδίων από το ΥΜΕ!


Χοντραίνει η κόντρα μεταξύ του ΥΜΕ και της Αττικής οδού, με το υπουργείο να προχωρά σε αναστολή της αύξησης των διοδίων με πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και την διοίκηση της εταιρείας να επιλέγει τη δικαστική οδό.

  • 27/6/2019

Με μια σκληρή ανακοίνωση η Αττική οδός "απαντά" στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου μέσω της οποίας επιχειρείται από το ΥΜΕ, η αναστολή της αύξησης των διοδίων που είχε ανακοινώσει πριν από λίγες μέρες η εταιρεία.

'Όπως υποστηρίζει η Αττική οδός «παρεμποδίζεται μέσω της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου η καθόλα νόμιμη αύξηση των διοδίων», ενώ είχε ενημερώσει εγκαίρως για τις αυξήσεις στις 28/12/2018 την αρμόδια υπηρεσία του ΥΜΕ, η οποία δεν είχε εκφράσει καμία αντίρρηση.

Είχε προηγηθεί η εισήγηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, με διάταξη που περιλαμβάνεται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της κυβέρνησης, η αναστολή της αύξησης διοδίων της Αττικής Οδού Α.Ε. μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΥΜΕ «Η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος και η υπηρέτηση των συμφερόντων των φορολογούμενων Ελλήνων πολιτών υπήρξε αταλάντευτα απόλυτη προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Κυβέρνησης». Η πολιτική ηγεσία, σημειώνεται στην ανακοίνωση, «οφείλει να λαμβάνει άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα ενάντια σε κάθε απόπειρα να πληγούν τα συμφέροντα των πολιτών ιδίως όταν αυτό επιχειρείται από μονομερείς, αιφνιδιαστικές και καταχρηστικές ενέργειες κατά προδήλως καταχρηστική και αυθαίρετη ενάσκηση δήθεν δικαιωμάτων ιδιωτών. Ο Υπουργός έχει δηλώσει απερίφραστα και κατηγορηματικά ότι δεν θα μπορούσαν να γίνουν ανεκτοί καιροσκοπισμοί ιδιωτικών συμφερόντων αποπειρώμενοι να πλήξουν το δημόσιο συμφέρον οι οποίοι εκμεταλλεύονται την προεκλογική περίοδο για να εγκαθιδρύσουν ανυπόστατα δικαιώματα και οικονομικά οφέλη σε βάρος των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων. Πολλώ δε μάλλον, όταν οι ίδιοι γνωρίζουν ότι ο έλεγχος των οικονομικών παραμέτρων της σύμβασης είναι ανοικτός και συνεπώς με αυτόν τον τρόπο αυθαίρετα και καταχρηστικά επιχειρούν να παγιώσουν προεκλογικά μία κατάσταση ευνοϊκή για τα οικονομικά τους συμφέροντα, ζημιώνοντας όμως το δημόσιο συμφέρον, αφού με αυτό τον τρόπο επιχειρούν να προκαταλάβουν τα αποτελέσματά του ελέγχου, από τον οποίο και μόνο θα προκύψει ο χρόνος απόσβεσης του έργου, δηλαδή η πραγματική διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης και ο χρόνος λήξης της και συνεπώς επιστροφής της Αττικής Οδού στο Δημόσιο».

Λίγο αργότερα ήρθε η επίσημη ανακοίνωση της Αττικής οδού, μέσω της οποίας υποστηρίζει τη νομιμότητα της όλης ενέργειας όπως ορίζει η σύμβαση με το δημόσιο και πώς θα διεκδικήσει το δίκιο της στα δικαστήρια. Αναλυτικά η ανακοίνωση:

"Χωρίς απάντηση στα όσα αληθή και συγκεκριμένα ανέφερε η ανακοίνωση της «Αττικής Οδός Α.Ε.» της 24ης Ιουνίου 2019 με τίτλο «Ο μόνος δρόμος για εμάς είναι η αλήθεια», επιλέγεται σήμερα η παρεμπόδιση της καθόλα νόμιμης αύξησης των διοδίων με μία Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου – για την οποία η Αττική Οδός Α.Ε. επιφυλάσσεται καθώς δεν έχει δημοσιευτεί - που ως γνωστόν δεν προαπαιτεί τη συμμετοχή της Βουλής.

Διαπιστώνεται συνεπώς, πως πάνω από την αξιοπιστία της χώρας και του Ελληνικού Δημοσίου ως αντισυμβαλλόμενου συνεπούς προς τις Συμβατικές του υποχρεώσεις έναντι των επενδυτών, προτάσσεται το πολιτικό κόστος, με θύμα το Κράτος Δικαίου.   

Η «Αττική Οδός Α.Ε.» έπραξε απολύτως σύννομα, εντός του πλαισίου που ορίζει η Σύμβαση Παραχώρησης κι ενημέρωσε επίσημα και έγκαιρα το Υπουργείο, με επιστολή της ήδη από τον Δεκέμβριο του 2018, για τη πρόθεση της να προβεί σε αύξηση της τιμής διοδίων σε δύο δόσεις.  

Οι εν λόγω αυξήσεις, οι πρώτες μετά από 13 χρόνια, αρχικά στα €3,00 την 1η Φεβρουαρίου 2019 και στη συνέχεια στα €3,30 τη 1η Αυγούστου 2019 μετατέθηκαν χρονικά για τη 1η Ιουλίου 2019 και τη 1η Ιανουαρίου 2020, αντίστοιχα, και στοιχειοθετούνται πλήρως και πέραν πάσης αμφισβήτησης από τα δικαιολογητικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Χρηματοοικονομικό μοντέλο και στις Χρηματοοικονομικές αναφορές που υποβάλλονται στον Κύριο του Έργου, το Ελληνικό Δημόσιο.

Άλλωστε, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία είχε ενημερωθεί, με επίσημη επιστολή από την «Αττική Οδός Α.Ε.» από τις 28/12/2018, για τις νέες τιμές, ουδέποτε είχε εκφράσει υπηρεσιακά την παραμικρή αντίρρηση ή είχε ζητήσει οποιαδήποτε διευκρίνιση ή συμπληρωματικό στοιχείο.

Επίσης, είναι γνωστό στο αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω των στοιχείων που έχει στη διάθεσή του και του υποβάλλονται περιοδικά από την «Αττική Οδός Α.Ε.» σύμφωνα με τα όσα ορίζει η Σύμβαση Παραχώρησης, πως μέχρι το τέλος του 2018 η απόδοση της επένδυσης των μετόχων ανήλθε σε 6,23%, η οποία υπολείπεται σημαντικά του Συμβατικά ανώτατου προβλεπόμενου ορίου του 13,1%. Ως εκ τούτου, δεν έχει επιτευχθεί η Συμβατικά ορισθείσα απόδοση επί της επένδυσης και δεν στοιχειοθετείται η πρόωρη επιστροφή του δρόμου στο Ελληνικό Δημόσιο.

Σήμερα οι μεν αυξήσεις μπορεί να οδηγούνται εξαναγκαστικά σε αναστολή, ωστόσο όταν η υπόθεση κριθεί ενώπιον της Ελληνικής Δικαιοσύνης, οι Έλληνες πολίτες – στο σύνολό τους κι όχι μόνο αυτοί που επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν τον αυτοκινητόδρομο - θα επιβαρυνθούν πολλαπλάσια, καλούμενοι να πληρώσουν τις αποζημιώσεις που θα επιδικαστούν. 

Η «Αττική Οδός Α.Ε.», όπως πάντα, θα σεβαστεί τους νόμους και στο πλαίσιο άσκησης των νόμιμων δικαιωμάτων της, θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να προασπίσει το έννομο συμφέρον της».