Μελέτη δείχνει ότι οι οδηγοί υπερεκτιμούν τα συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης


Η σύγχρονη τεχνολογία έρχεται να υποβοηθήσει το έργο του οδηγού. Όπως φαίνεται όμως, πολλοί θεωρούν ότι μπορούν να επαναπαυθούν με αυτή, πράγμα που είναι πέρα για πέρα λάθος.

  • Μιχάλης Κατωπόδης
  • 25/11/2020

Το Insurance Institute for Highway Safety, σε συνεργασία με το AgeLab του ΜΙΤ, διεξήγαγαν μία μελέτη αναφορικά με την απεμπλοκή του οδηγού από τα καθήκοντά του, σε αυτοκίνητα με εξελιγμένα συστήματα ασφάλειας και ελέγχου (συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης). Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποίησαν μία ομάδα 20 εθελοντών, οι μισοί εκ των οποίων κλήθηκαν να οδηγήσουν ένα Range Rover Evoque με adaptive cruise control και οι άλλοι μισοί ένα Volvo S90 με adaptive cruise control και Pilot Assist.

Αρχικά, κανένας εξ αυτών δεν έδειξε κάποια σοβαρή αλλαγή στον τρόπο οδήγησής του. Με την πάροδο, ωστόσο, ενός μήνα, οι εθελοντές φάνηκε πως επηρεάστηκαν αρνητικά από τα επιπλέον συστήματα ασφαλείας που διέθεταν τα αυτοκίνητά τους. Πιο συγκεκριμένα, άρχισαν να μην κρατάνε με τα δύο χέρια το τιμόνι και να παίρνουν κατά διαστήματα τα μάτια τους από το δρόμο, βασισμένοι στο ότι το αυτοκίνητο υποκαθιστά το δικό τους ρόλο.

Το φαινόμενο αυτό εμφανίστηκε πιο έντονο στο S90, όπου διέθετε υψηλότερο επίπεδο αυτονομίας. «Οι οδηγοί είχαν περισσότερες από δύο φορές περισσότερες πιθανότητες να δείξουν σημάδια αποδέσμευσης μετά από ένα μήνα χρήσης του Pilot Assist, σε σύγκριση με την αρχή της μελέτης», ανέφερε σχετικά ο Ian Reagan, Senior Research Scientist του IIHS. Ο ίδιος πρόσθεσε πως «σε σχέση με το να οδηγεί κανείς ένα απλό αυτοκίνητο, είναι περισσότερο από 12 φορές πιο πιθανό να αφήσει και τα δύο του χέρια από το τιμόνι, από τη στιγμή που θα συνηθίσει το αυτοκίνητο να κάνει μόνο του διορθώσεις ώστε να διατηρεί τη λωρίδα του».

Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης είναι αναμφίβολα σημαντικά. Προφανώς κανένας δεν θα κατηγορήσει τις εταιρίες που συνεχώς εξελίσσουν συστήματα που κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη και πιο ασφαλή. Είναι όμως βασική ανάγκη του οδηγού να καταλαβαίνει πως αυτά δεν υποκαθιστούν το δικό του ρόλο παρά μόνο δρουν βοηθητικά προς αυτόν. Και αν οι ίδιοι δεν το καταλαβαίνουν, θα πρέπει τα ίδια τα συστήματα να δώσουν έμφαση στην παρακολούθηση των οδηγών, ώστε να μην τους αφήνουν να εφησυχάζουν πίσω από το τιμόνι.