Mercedes-Benz Unimog: Οι 12 γενιές ενός άτρωτου θρύλου


Σκληροπυρηνικά off-roader μπορεί κανείς να σκεφτεί αρκετά. Όταν όμως η κουβέντα πηγαίνει στα εκτός δρόμου φορτηγά, ένα έχει τον πρώτο λόγο.

  • Μιχάλης Κατωπόδης
  • 21/10/2020

Η ιστορία του Unimog κρατάει από το 1945, όταν μία Γερμανία διαλυμένη έπρεπε να αναγεννηθεί από τις στάχτες του πολέμου. Ο Albert Friedrich πήρε την άδεια, το Νοέμβριο του ίδιου έτους να κατασκευάσει ένα φορτηγό για αγροτικές εργασίες. Ένα όχημα που θα μπορεί να μεταφέρει προϊόντα και να κινείται τόσο στα χωράφια, όσο και στο δρόμο.

Σε συνεργασία με την εταιρία Erhard und Söhne ξεκίνησαν την ανάπτυξη αυτού του νέου οχήματος, την πρώτη Ιανουαρίου του 1946. Μέχρι το τέλος του ίδιου έτους ήταν έτοιμο το πρωτότυπο, ενώ τα πρώτα μοντέλα παραγωγής παρουσιάστηκαν το 1947. Μάλιστα, το αρχικό τους μετατρόχιο ήταν 1,27 μέτρα, όσο δύο σειρές πατάτας…

Η ονομασία Unimog προέκυψε από τα αρχικά του «UNIversal-MOtor-Gerät» που έγραψε ο Γερμανός μηχανικός Hans Zabel σε ένα από τα τεχνικά σχέδια του πρώτου μοντέλου. Όσο για τα σκίτσα των εκδόσεων που παρουσιάζουμε εδώ, προέρχονται από το Fleet Logging.

Πρώτη γενιά: 1947-1951

Ο αρχικός κινητήρας που χρησιμοποιήθηκε ήταν ο ΟΜ 636, ένας diesel 25 ίππων που κατασκευαζόταν από τη Mercedes-Benz. Όσο για την κατασκευή του αυτοκινήτου, η πρώτη σειρά Unimog 600 "70200" έμελλε να κατασκευαστεί από την Boehringer, έναν πρώην κατασκευαστή εργαλείων. Η επιλογή αυτή έγινε για δύο λόγους, αρχικά γιατί η Erhard und Söhne δεν είχε τη δυνατότητα μίας τέτοιας παραγωγής και δευτερευόντως γιατί με αυτό τον τρόπο η Boehringer θα απέφευγε τη διάλυσή της.

Δεύτερη γενιά: 1951-1955

Το 1951 η Daimler-Benz αναλαμβάνει την παραγωγή του Unimog και το αναβαθμίζει στα πρότυπα της σειράς 2010. Δύο χρόνια αργότερα, σε μία ακόμη αναβάθμιση, ξεφορτώνεται το κέρατο του βοδιού που είχε για λογότυπο και τοποθετεί στη μάσκα του το τριάκτινο αστέρι. Η νέα αυτή σειρά ήταν γνωστή ως 401. Ταυτόχρονα κυκλοφορεί και η Σειρά 402, με μακρύτερο μεταξόνιο, 2,12 μέτρων, έναντι 1,72.

Τρίτη γενιά: 1955-1980

Τα πρώτα Unimog 404 S κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο του Gaggenau το 1955, με αρχικό χρήστη το στρατό της δυτικής Γερμανίας. Πλέον αλλάζει η φιλοσοφία του οχήματος, από αγροτικό όχημα σε ένα φορτηγό με δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου. 64.242 μονάδες κατασκευάστηκαν συνολικά, καθιστώντας το 404 S ως το πιο επιτυχημένο εμπορικά Unimog στην ιστορία.

Τέταρτη γενιά: 1963-1970

Τα 406/416 ξεκίνησαν να παράγονται το 1963. Έφεραν πλέον τους εξακύλινδρους diesel OM 312 που απέδιδαν 65 ίππους, ενώ η διαφορά τους ήταν στο μήκος του μεταξονίου (2,38 έναντι 2,90 μέτρα). Για πρώτη φορά η Mercedes-Benz ανοίγει μία νέα γραμμή παραγωγής στην Αργεντινή και από το 1968 ξεκινά και εκεί να κατασκευάζει Unimog για την αγορά της Αμερικάνικης ηπείρου.

Πέμπτη γενιά: 1972-1991

Αποφασισμένη να δημιουργήσει κάτι για τις ανάγκες της αγροτικής παραγωγής, η Daimler-Benz κατασκεύασε το 1972 το MB Trac. Ένα υβρίδιο Unimog-τρακτέρ, με τέσσερις ρόδες ίδιου μεγέθους, τετρακίνηση και μία μικρή καμπίνα για τον οδηγό. Αυτό έμεινε σε παραγωγή -με αρκετές αναβαθμίσεις, κατά καιρούς- μέχρι το 1991.

Έκτη γενιά: 1974-1988

Το Unimog 425/435 αποτέλεσε το πρώτο Heavy Duty φορτηγό της ομώνυμης σειράς. Σύντομα μετονομάστηκε σε U120, αποκτώντας όμως και άλλες εκδόσεις κινητήρων, οπότε αντίστοιχα εμφανίστηκαν τα U1300 και U1500. Αυτό ήταν και το πρώτο μοντέλο που χρησιμοποίησε τη χαρακτηριστική κοφτή καμπίνα, η οποία παραμένει μέχρι και στις μέρες μας.

Έβδομη γενιά: 1985-2002

Mε την παραγωγή των παλαιών μοντέλων Σειράς 404 να ολοκληρώνεται το 1980, μια νέα εποχή των Unimog ξεκίνησε το 1985 με τις σειρές light 407 και medium 427. Ορισμένες σχεδιαστικές πινελιές έδωσαν στο ανθεκτικό off-roader μια πιο φρέσκια και μοντέρνα εμφάνιση.

Όγδοη γενιά: 1992-2000

Τα ελαφρά φορτηγά 408 (U90) και 418 (U110/ U140) παρουσιάστηκαν με νέο πάτωμα τύπου σκάλας, πιο καλές αναρτήσεις και -για το 408- έναν ασύμμετρο μπροστινό προφυλακτήρα. Τα ηλεκτρονικά κάνουν επίσης την εμφάνισή τους, με ένα σύστημα αντιολίσθησης των τροχών και ένα σύστημα ρύθμισης της πίεσης των ελαστικών εν κινήσει. Λίγο αργότερα, το 1995, εμφανίζεται και το U 2450 L 6×6, μία εξάτροχη εκδοχή του Unimog με κίνηση σε όλους τους τροχούς.

Ένατη γενιά: 1996-1999

Εδώ παρουσιάζεται το Unimog 409 (κατά κόσμο UX100). Πρόκειται για το μικρότερο σε διαστάσεις Unimog που κατασκευάστηκε ποτέ. Η χρήση του ήταν περισσότερο προσανατολισμένη για δρόμους και πεζοδρόμια, εξυπηρετώντας δημόσιες υπηρεσίες, παρά για σοβαρή εκτός δρόμου εργασία.

Δέκατη γενιά: 2000-σήμερα

Μία νέα γενιά μοντέλων (U 300/U 400/U 500) ξεκίνησε να παράγεται το 2000, ενώ τρία χρόνια μετά ακολούθησαν τα U 3000, U 4000 και U 5000. Ελαφρά μεγαλύτερα και πιο εντυπωσιακά, ήταν τα πρώτα που απέκτησαν κινητήρες τεχνολογίας BlueTec.

Εντέκατη γενιά: 2015-2020

Τα U 216 και U 5024 έφεραν ένα ακόμη πιο προχωρημένο σχήμα στη σειρά των Unimog. Χάρη στο σχεδιασμό της καμπίνας, ο οδηγός είχε σαφώς καλύτερη ορατότητα γύρω του. Όσο για τους κινητήρες, τα σύνολα που έφεραν ήταν τεχνολογίας euro 6, σύμφωνα με τις αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων.

Δωδέκατη γενιά: 2020

Η τελευταία εξέλιξη των μεγάλων U 4000 / U 5000 για φέτος θέλει το καπό των αυτοκινήτων να μεγαλώνει και το παρμπρίζ να συρρικνώνεται, Με ένα ικανότατο σύστημα τετρακίνησης και αρκετή απόσταση από το έδαφος ώστε να περνά πάνω από οτιδήποτε, το Unimog διατηρεί στο ακέραιο τις εκτός δρόμου δυνατότητές του, ενώ είναι πιο ικανό από ποτέ.