Μοντέλα του καλοκαιριού με υψηλό δείκτη απόλαυσης


Διασκέδαση και ανεμελιά είναι οι θεμέλιοι λίθοι, πάνω στους οποίους βασίστηκαν ορισμένα πολύ ιδιαίτερα αυτοκίνητα, που δημιουργήθηκαν ειδικά για να μας φτιάχνουν τα καλοκαίρια το κέφι.

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 9/8/2021

Αν σας ρωτούσαν πώς φαντάζεστε το τυπικό αυτοκίνητο του καλοκαιριού, θα επιλέγατε πιθανότατα κάποιο Cabrio. Η ανοιχτή οροφή, η αμεσότητα επαφής με το περιβάλλον, η αίσθηση ότι συμμετέχεις σε ένα open air φεστιβάλ οδήγησης, ταυτίζει στη συνείδησή μας τα αυτοκίνητα της συγκεκριμένης κατηγορίας με την κατεξοχήν εποχή της ανεμελιάς και της διασκέδασης. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα μοντέλα, που φτιάχτηκαν ειδικά για τους πιο ζεστούς μήνες του χρόνου και άφησαν το δικό τους στίγμα στην αυτοκίνηση, αν και κανένα από αυτά δεν έχει να επιδείξει τεράστιο αριθμό πωλήσεων. Ευκαιρία να τα γνωρίσουμε από κοντά και να διακτινιστούμε στο τιμόνι τους, για να μας μεταφέρουν στον αγαπημένο μας καλοκαιρινό προορισμό. Καλές βουτιές σε όλους!

Beach Buggy

Αποτελεί την επιτομή του καλοκαιρινού αυτοκινήτου. Το Beach Buggy μετέδιδε την αίσθηση της ανεξαρτησίας και της ανεμελιάς όσο κανένα άλλο αυτοκίνητο και αναδείχθηκε τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 σε cult μοντέλο μιας ολόκληρης γενιάς. Ο νεαρόκοσμος της εποχής μαγεύτηκε από τον φωνακλάδικο ήχο του κινητήρα και τα έντονα χρώματα ενός αυτοκινήτου που αναστάτωνε με ιδιαίτερο ταλέντο τις παραλίες και τους αμμόλοφους. Γεννήτορας του Beach Buggy θεωρείται ο πολυπράγμων Αμερικανός μηχανικός, καλλιτέχνης, ναυπηγός και λάτρης του σέρφινγκ, Μπρους Μάγιερς. Ο Μάγιερς μεγάλωσε στις ακτές της Νότιας Καλιφόρνιας και θέλησε να κατασκευάσει ένα ελαφρύτερο, πιο ευέλικτο και γρηγορότερο μοντέλο για την άμμο, που θα αντικαθιστούσε τα βαριά οκτακύλινδρα οχήματα εκτός δρόμου, που ντριφτάριζαν μέχρι τότε στις παραλίες. Για να το πετύχει, κόντυνε το πάτωμα ενός αυθεντικού VW Beetle, μοντάρισε πάνω του μία δική του καρότσα από πλαστικά υλικά και ονόμασε το δημιούργημά του Meyers Manx.

Η επιτυχία ήταν τεράστια και είχε ως αποτέλεσμα να ξεφυτρώσουν πάνω από 300 εταιρείες που αντέγραψαν το χαρακτηριστικό σχήμα του Mayers Manx Dune Buggy, ενώ μέχρι τη δεκαετία του 1980 πουλήθηκαν σε όλον τον πλανήτη γύρω στις 250.000 μοντέλα τέτοιας σχολής. Αρκετά νωρίτερα –και πιο συγκεκριμένα, γύρω στα τέλη της δεκαετίας του 1860- άρχισαν να πωλούνται κιτ συναρμολόγησης ολόκληρων Buggies για χομπίστες που έπιαναν τα χέρια τους. Μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιήθηκαν σε αυτόν τον τομέα ήταν η Karmann με το GF-Buggy και η Apal με το Apal Buggy.

Να σημειώσουμε ότι ο θρύλος αυτού του cult μοντέλου παραμένει, ακόμα και σήμερα, ζωντανός μέσα από πολυάριθμες λέσχες φίλων του Buggy στις πιο απίθανες γωνιές της υδρογείου, ενώ το συγκεκριμένο όχημα έγινε πασίγνωστο συμπρωταγωνιστώντας σε κινηματογραφικές ταινίες με διάσημους ηθοποιούς και καλλιτέχνες, όπως ο Στιβ Μακ Κουίν στην ταινία Υπόθεση Τόμας Κράουν , ο βασιλιάς του ροκ εντ ρολ Έλβις Πρίσλεϊ και το γνωστό δίδυμο των φαρσοκωμωδιών, Τέρενς Χιλ και Μπαντ Σπένσερ.

Fiat 500 Jolly

Eίναι καλοκαίρι του 1958, όταν κάνει την εμφάνισή του στη μαρίνα του κοσμοπολίτικου νησιού Κάπρι, ένα μοντέλο που αποπνέει την αρμύρα της θάλασσας και αναλαμβάνει να μεταφέρει τους επώνυμους επιβάτες του στα νυχτερινά κλαμπ της περιοχής. Γρήγορα απέκτησε το Fiat 500 Jolly το παρατσούκλι ‘’Spiaggina’’, δηλαδή… ξαπλώστρα, καθώς το ιταλικό μίνι ήταν σαφέστατα ένα γνήσιο ‘’BeachCar’’. Το 500 Jolly αντιπροσωπεύει αυθεντικά την ιταλική Dolce Vita της εποχής του και κατασκευάστηκε σε συνολικό αριθμό μόλις 1.958 μονάδων, κάθε μία από τις οποίες διέθετε πολύ ιδιαίτερες –και σικ- σχεδιαστικές λεπτομέρειες. Το 2018 γιόρτασε η Fiat τα 60 χρόνια ζωής του Jolly με την ειδική έκδοση 500 Spiaggina ’58, βασισμένη, ωστόσο, στο νέο «Πεντακοσαράκι», αλλά και με λεπτομέρειες που σηματοδοτούν την επιστροφή στις ρίζες, όπως υπογραμμίζουν οι ρετρό ζάντες και ο συνδυασμός μπλε ‘’volare’’ και μπεζ στην κουκούλα και στο εσωτερικό του αυτοκινήτου!

Citroen Mehari

Ο Μάης του 1968 συγκλόνισε τη γαλλική κοινωνία, αλλά και τον υπόλοιπο πλανήτη με τις εξεγέρσεις των νέων για καλύτερες συνθήκες σπουδών, αλλά και με πολιτικά αιτήματα κατά της φτώχειας, εναντίον του πολέμου και του άκρατου καταναλωτισμού. Δεν είναι, λοιπόν, διόλου τυχαίο ότι η Citroen επέλεξε να παρουσιάσει εκείνον τον μήνα το μοντέλο Mehari, που ξεκίνησε ως ένα αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου και εξελίχθηκε σε όχημα με επαναστατικές προδιαγραφές και χαρακτήρα. Οι Γάλλοι το πλασάρισαν ως ένα πολυεργαλείο για διασκεδαστικές εξορμήσεις, αλλά και κατάλληλο για τη μεταφορά μιας απίθανης γκάμας εμπορευμάτων και αντικειμένων, από μπάλες σανού έως σανίδες σέρφινγκ. Το Dyane 6 Mehari, όπως ήταν το αρχικό του όνομα, υιοθετούσε τη φιλοσοφία του 2CV, μπορούσε να ξεπλυθεί εσωτερικά με το λάστιχο του νερού, ενώ το μπροστινό του παρμπρίζ δίπλωνε προς τα εμπρός, πάνω στο καπό του κινητήρα.

Το αμάξωμα του Mehari ήταν από μονόχρωμο πλαστικό και η κουκούλα του μπορούσε να αφαιρεθεί. Μάλιστα, το 1979 παρουσιάστηκε και σε έκδοση 4Χ4 που σκαρφάλωνε ακόμα και σε ανηφορικά σημεία με κλίσεις έως 60%. Το γαλλικό μοντέλο με δικύλινδρα μοτέρ 28 και 34 ίππων έκανε καριέρα στον κινηματογράφο, συμμετείχε σε σκληρά ράλλυ μαραθώνιας διάρκειας, ενώ το χρησιμοποίησαν ο Γαλλικός Στρατός και η Χωροφυλακή λόγω της αντοχής του σε δύσκολες συνθήκες και της ικανότητάς του να περνά από παντού. Συνολικά κατασκευάστηκαν μεταξύ 1968 και 1987 σχεδόν 145.000 Citroen Mehari, που άφησαν το αποτύπωμά τους στην ιστορία της γαλλικής και της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. H Citroen λανσάρισε το 2016 προς τιμήν του cult μοντέλου της το ηλεκτροκίνητο e-Mehari, ένα λιτό Cabrio με αυτονομία έως 200 χιλιομέτρων, σπαρτιάτικο εξοπλισμό, με μοναδικό εξτρά τον κλιματισμό και χωρίς αερόσακους, αλλά και τιμές εκκίνησης γύρω στα 25.000 ευρώ.

Panther Water Car

Θα ήταν σίγουρα μεγάλο ατόπημα, αν δεν περιλαμβάναμε στα καλοκαιρινά μας αυτοκίνητα τουλάχιστον ένα αμφίβιο μοντέλο. Μετά από πολύ σκέψη, καταλήξαμε στο Panther Water Car, επειδή φέρει τον τίτλο του γρηγορότερου αμφίβιου αυτοκινήτου, καθώς διασχίζει το νερό με ανώτατη ταχύτητα 70 χλμ./ώρα και στην ξηρά μπορεί να πιάσει έως 130 χλμ./ώρα. Η εξέλιξή του ξεκίνησε το 1999 από την αμερικανική εταιρεία Fountain Valley Bodyworks, όμως απαιτήθηκαν 15 ολόκληρα χρόνια, πριν βγει στο εμπόριο. Αισθητικά, φέρνει το Panthe rWater Car σε Jeep, αν και χρησιμοποιεί κινητήρες VTEC 3,7 λίτρων της Honda. Μπαίνοντας στο νερό, μαζεύονται οι τροχοί του με το πάτημα ενός μπουτόν και ο οδηγός ενεργοποιεί τις τουρμπίνες Panther Jet για την κίνηση στο υγρό στοιχείο. Όπως αναφέρει η καλιφορνέζικη φίρμα, η διαδικασία μετάλλαξης του Panther Water Car από όχημα ξηράς σε ταχύπλοο ολοκληρώνεται σε κάτι λιγότερο από 15 δευτερόλεπτα!

Για την κατασκευή του γρηγορότερου αμφίβιου αυτοκινήτου στον κόσμο έχουν χρησιμοποιηθεί σε κομβικά σημεία ειδικά υλικά που δεν σκουριάζουν, ώστε να μπορεί να βουτήξει και στη θάλασσα, μετά, όμως, από κάθε τέτοιο μπάνιο του συνιστάται ένα καλό ξέπλυμα με γλυκό νερό για να φύγουν τα αλάτια. Οι τιμές αγοράς ενός Panther Water Car είναι, πάντως,…αλμυρές σαν αλατόνερο, καθώς κοστίζει στις ΗΠΑ γύρω στις 100.000 ευρώ, οι οποίες μπορούν, ωστόσο, να φτάσουν πολύ ψηλότερα, αν έχει ιδιαίτερες επιθυμίες ο πελάτης.

ΕΛΒΟ Aletis

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο ελληνικό όχημα αναψυχής, που δεν πέρασε, ωστόσο, ποτέ σε φάση παραγωγής. Το Αletis εξελίχθηκε για λογαριασμό της ελληνικής πολεμικής βιομηχανίας ΕΛΒΟ από τη γερμανική εταιρεία TWT με έδρα τη Στουτγκάρδη και βασικό μέτοχο τον συμπατριώτη μας, Δημήτρη Βαρτζιώτη. Στόχος των εμπνευστών του ήταν να παρουσιάσουν ένα απλό όχημα ελεύθερου χρόνου για τουριστικές περιοχές, αλλά και για τις μετακινήσεις αθλητών και παραγόντων στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Βαρτζιώτη, το μοντέλο παραγωγής θα μπορούσε να είναι έτοιμο να βγει στην αγορά γύρω στο 2003, ωστόσο το εγχείρημα δεν ολοκληρώθηκε δυστυχώς ποτέ και έμεινε στα συρτάρια της ΕΛΒΟ.

Το τετραθέσιο πρωτότυπο διέθετε ενδιαφέρον ντιζάιν, το οποίο διαμόρφωσε ο Έλληνας αρχιτέκτονας Γιώργος Λιαμάδης σε συνεργασία με τον διάσημο ιταλικό οίκο Pininfarina. Όσο για το όνομα Aletis, πολλοί πιστεύουν ότι αποτελούσε παραφθορά της λέξης «αλήτης», ωστόσο προέρχεται από το αρχαιοελληνικό ρήμα αλάομαι-αλώμαι, που σημαίνει περιφέρομαι, περιπλανώμαι. Δυστυχώς όμως, το Aletis δεν κατάφερε να περιπλανηθεί ποτέ σε δημόσιους δρόμους…