Μπορεί η "πολεμική μηχανή" των ΗΠΑ να περάσει στην ηλεκτρική εποχή;


Τα υπέρ και τα κατά ενός συμβατικού και ενός ηλεκτρικού στρατιωτικού οχήματος. Γιατί η Αμερικάνικη στρατιωτική υπηρεσία ζυγίζει την κατάσταση και θέλει να απεμπλακεί από τα ορυκτά καύσιμα.

  • 20/7/2021

Ο στρατός των ΗΠΑ, ο οποίος κατέχει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους οχημάτων στον κόσμο, παρακολουθεί την πρόοδο των ηλεκτρικών οχημάτων και σε κάθε περίπτωση πρέπει να σταθμίσει προσεκτικά τις επιπτώσεις από την αλλαγή των παραδοσιακών κινητήρων εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικούς κινητήρες. Παρόλο που η αρμόδια υπηρεσία των ΗΠΑ είναι πρόθυμη να αποβάλει τα μειονεκτήματα των Μ.Ε.Κ. (Μονάδες Εσωτερική Καύσης), όπως η αποστολή τεράστιων ποσοτήτων καυσίμου για τη συντήρηση του στόλου, δεν έχει πεισθεί ότι τα μεγαλύτερα θωρακισμένα οχήματα, ιδίως τα τανκ, μπορούν να γίνουν ηλεκτρικά σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα.

GM DEFENSE: Το άρμα της General Motors, είναι μια ηλεκτρική έκδοση του νέου INFANTRY SQUAD που κατασκευάστηκε σε μόλις 3 μήνες! U.S. ARMY PHOTO BY PAOLO BOVO
GM DEFENSE: Το άρμα της General Motors, είναι μια ηλεκτρική έκδοση του νέου INFANTRY SQUAD που κατασκευάστηκε σε μόλις 3 μήνες! U.S. ARMY PHOTO BY PAOLO BOVO

Κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης τεχνολογικής ημερίδας που χρηματοδοτήθηκε από τον στρατό των ΗΠΑ, οι κατασκευαστές στρατιωτικών οχημάτων παρουσίασαν την τελευταίες εξελίξεις πάνω στις τεχνολογίες των EV, συμπεριλαμβανομένης μιας ηλεκτρικής έκδοσης του νέου Infantry Squad Vehicle, το οποίο η GM Defense ανέπτυξε σε μόλις 12 εβδομάδες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο στρατός εξετάζει υβριδικά οχήματα και μια νέα τεχνολογία που μειώνει την κατανάλωση καυσίμου, αλλά φαίνεται πώς δεν είναι έτοιμος να κάνει το άλμα στην ηλεκτροκίνηση. Μεγαλύτερα, βαρύτερα θωρακισμένα οχήματα μάχης που τροφοδοτούνται από ηλεκτρικό ρεύμα βρίσκονται ακόμα στο μακρινό μέλλον.

Ο Αμερικάνικος στρατός διαθέτει 225.000 οχήματα όλων των ειδών, από τα Humvees έως τα τανκ Abrams των 70 τόνων! Όλα αυτά τα οχήματα χρησιμοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι οποίοι είναι αξιόπιστοι, αλλά καταναλώνουν επίσης τεράστιες ποσότητες ντίζελ και βενζίνης. Στο πεδίο της μάχης, μόνο μια μονάδα με τεθωρακισμένα οχήματα θα μπορούσε να απαιτεί έως και 500.000 γαλόνια καυσίμου την ημέρα, τα οποία συχνά θα έπρεπε να αποσταλούν και στη συνέχεια να μεταφερθούν στη ζώνη μάχης σε γραμμές προμήθειας που εκτείνονται για χιλιάδες μίλια.

Η επέκταση της ηλεκτροκίνησης

Εν τω μεταξύ, τα EV (Electric Vehicles) κερδίζουν έδαφος έναντι των ICE (Internal Combustion Engine-Κινητήρας Εσωτερικής Καύσης) οχημάτων. Το 2020, τα EVs αντιπροσώπευαν μόλις το 2,6% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, αλλά αυτό περιλάμβανε αύξηση 40% σε σχέση με τις προηγούμενες πωλήσεις. Χώρες όπως η Γαλλία θα έχουν εξαλείψει τους κινητήρες εσωτερικής έως το 2040, ενώ μεγαλουπόλεις όπως η Καλιφόρνια και η Νέα Υόρκη θα έχουν απαγορεύσει τους περισσότερους κινητήρες ICE έως το 2035.

Γίνεται όλο και πιο σαφές ότι το μέλλον ανήκει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

ICEs εναντίον EVs: Πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα

Αλλά ο στρατός είναι σε περίπλοκη κατάσταση όταν τίθεται θέμα «ICEs εναντίον EVs». Η υπηρεσία θέλει τους κινητήρες με τις καλύτερες επιδόσεις να παρέχουν κινητικότητα στο πεδίο της μάχης και για περισσότερο από έναν αιώνα, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης ήταν ο μόνος που μπορούσε να παρέχει τέτοιες δυνατότητες. Ο στρατός έχει μάθει να ζει με τα μειονεκτήματα των κινητήρων εσωτερικής καύσης, ιδιαίτερα την ανάγκη αποστολής καυσίμων σε μακρινές γωνιές του πλανήτη. Εκτός από το κόστος και την δυσκολία της αποστολής των συμβατικών καυσίμων, ένα ακόμη μειονέκτημα έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι ICE είναι θορυβώδεις και ενεργοβόροι, αλλά και με το ότι τα καύσιμα μπορούν να αναφλεγούν όταν ένα όχημα έχει υποστεί ζημιά, συχνά με θανατηφόρες συνέπειες.

Ο Αμερικάνικος στρατός θα ήθελε να απεπλακεί από τα συμβατικά καύσιμα, αλλά αυτό είναι δύσκολο να γίνει για την ώρα.  Photo SPC. THOMAS X. CROUGH
Ο Αμερικάνικος στρατός θα ήθελε να απεπλακεί από τα συμβατικά καύσιμα, αλλά αυτό είναι δύσκολο να γίνει για την ώρα. Photo SPC. THOMAS X. CROUGH

Τα EV, εν τω μεταξύ, προσφέρουν ενδιαφέρουσες δυνατότητες. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες δεν απαιτούν υγρό καύσιμο και ένας στόλος με ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να οδηγήσει μια από τις μεγαλύτερες και πιο ευάλωτες γραμμές τροφοδοσίας καυσίμου ενός στρατού στην… αποστρατεία. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι επίσης αθόρυβοι, κάνοντας τα οχήματα ευκολότερα στην απόκρυψη στο πεδίο της μάχης. Και δεν περιέχουν δεξαμενή εύφλεκτου υγρού που μπορεί να προκαλέσει χειρότερη ζημιά στο πλήρωμα στο πεδίο της μάχης.

Το μόνο πρόβλημα των οχημάτων EV είναι οι σημαντικοί περιορισμοί

Ένα πετρελαιοκίνητο Joint Light Tactical μπορεί να ανεφοδιαστεί σε λίγα λεπτά, ενώ ένα παρόμοιο όχημα που τροφοδοτείται από ηλεκτρική ενέργεια θα απαιτούσε περισσότερο χρόνο για να φορτίσει πλήρως τις μπαταρίες του. Το υγρό καύσιμο εξακολουθεί να έχει πολύ υψηλότερη αναλογία ισχύος προς βάρος από τις μπαταρίες, πράγμα που σημαίνει ότι ο στρατός θα χρειαστεί αναλογικά να επιφορτιστεί στην αποστολή του υλικού από το επιπλέον βάρος των μπαταριών, σε σχέση με το αντίστοιχο βάρους των υγρών καυσίμων. Ο στρατός θα μπορούσε να επαναφορτίζει τις μπαταρίες, αλλά αυτό απαιτεί μια γεννήτρια που τροφοδοτείται από ντίζελ ή πυρηνική ενέργεια.

Ένα όχημα του τακτικού στρατού που χρησιμοποιήθηκε στη Συρία το 2019. Τα πλεονεκτήματα ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν μπορούν να υποσκελίσουν τα μειoνεκτήματά τους, που έχουν να κάνουν με τον χρόνο φόρτισης, αλλά και το αυξημένο βάρος των μπαταριών. Η επιλογή ενός υβριδικού κινητήρα για τις ανάγκες των στρατιωτικών οχημάτων θα μπορούσε να είναι η μεταβατική περίοδος. Photo: DELIL SOULEIMAN - GETTY IMAGES
Ένα όχημα του τακτικού στρατού που χρησιμοποιήθηκε στη Συρία το 2019. Τα πλεονεκτήματα ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν μπορούν να υποσκελίσουν τα μειoνεκτήματά τους, που έχουν να κάνουν με τον χρόνο φόρτισης, αλλά και το αυξημένο βάρος των μπαταριών. Η επιλογή ενός υβριδικού κινητήρα για τις ανάγκες των στρατιωτικών οχημάτων θα μπορούσε να είναι η μεταβατική περίοδος. Photo: DELIL SOULEIMAN - GETTY IMAGES

Ο στρατός των ΗΠΑ δεν μπορεί να μείνει για πάντα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά δεν μπορεί ακόμη να μετακινηθεί εντελώς στα EV, επειδή οι τεχνολογικοί περιορισμοί είναι πολύ μεγάλοι. Εάν ο στρατός διστάσει και δεν μεταβεί παράλληλα με την Πολιτεία, θα εξακολουθήσει να επιβαρύνεται με ένα τεράστιο κόστος για συντήρηση και καύσιμα. Ενώ μια οικογένεια ή μια μικρή επιχείρηση θα μπορεί να ανταπεξέλθει στο κόστος των καυσίμων ενός συμβατικού αυτοκίνητου σε ένα νέο κόσμο όπου η ηλεκτροκίνηση θα κυριαρχήσει, είναι αντιληπτό πώς ο αμερικάνικος προϋπολογισμός θα πρέπει να επιβαρυνθεί… 250.000 φορές περισσότερο, όσο και ο στόλος του στρατού των ΗΠΑ.

ΠΗΓΗ: Car and Driver USA, Popular Mechanics