Ο Bernhard Maier CEO της Skoda ανοίγει τα χαρτιά του


Ποιο αναμένεται να είναι το μέλλον της Skoda; Τι περιμένουμε να δούμε από τους Τσέχους; Ο επικεφαλής του Δ.Σ. της τσεχικής εταιρείας απαντά σε πολλά και σημαντικά ερωτήματα... 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/10/2018

- Τα μοντέλα της Skoda εμφανίζονται συχνά στα εξώφυλλα των περιοδικών αυτοκινήτου, όχι όμως αυτών για τα σπορ αυτοκίνητα. Θα το αλλάξετε αυτό;

Εντάξει, γι’ αυτήν την εξέλιξη υπεύθυνες είναι οι συντακτικές ομάδες και οι επικεφαλής τους. Εμείς έχουμε πολλά και διάφορα RS μοντέλα, ενώ ο μηχανοκίνητος αθλητισμός απασχολεί τη Skoda εδώ και 117 χρόνια! Μάλιστα, φέτος θα κατακτήσουμε τον τίτλο στο WRC2, για 4η φορά στη σειρά. Η Skoda είναι γνωστή σε ευρύ πλαίσιο και ο σπορτίφ χαρακτήρας είναι απλώς ένα επιτυχημένο κομμάτι της φίρμας μας.

- Τότε περιγράψτε μας το σύγχρονο ρόλο της εταιρείας μέσα στον Όμιλο VW.

Εμείς παρουσιάσαμε στους ανωτέρους μας τη στρατηγική για το 2025 ήδη από το 2015. Με βάση τα σχέδιά μας, η μάρκα Skoda θα αποκτήσει πιο έντονο χαρακτήρα. Έτσι κι αλλιώς, ξεχωρίζουμε εδώ και πολύ καιρό για την ευρυχωρία των μοντέλων μας, για την πρακτικότητά τους και για την πολύ καλή αναλογία τιμής/απόδοσης, κάτι που προκύπτει και από τις αυξημένες πωλήσεις τους στις εκάστοτε κατηγορίες. Με το λανσάρισμα του σύγχρονου Superb όλες αυτές οι αξίες εμπλουτίστηκαν και σε άλλο επίπεδο. Για παράδειγμα, η σχεδίαση είναι πιο εκφραστική, αλλά και διαφορετική σε σχέση με οποιουδήποτε άλλου αυτοκινήτου. Σε λίγο καιρό το Superb θα ξεχωρίζει και για το εσωτερικό του. Θα δείχνει πιο ανθρώπινο, πιο προσιτό και διαισθητικό. Εγώ συνηθίζω να χρησιμοποιώ τον όρο “smart understatement”. Όλα αυτά είναι κάτι, που όλο και περισσότεροι πελάτες εκτιμούν.

- Οι πελάτες σας εκτιμούν πάνω απ’ όλα τα SUV Kodiaq και Karoq. Πώς θα προχωρήσετε σε αυτήν την κατηγορία;

Η συγκεκριμένη «επίθεσή» μας στην αγορά μέσω των SUV ήταν απλώς η αρχή. Από το 2018 έως τα τέλη του 2020 η Skoda θα λανσάρει 19 νέα μοντέλα, τα οποία θα εκφράζουν όλες τις προαναφερθείσες αξίες.

- Ωστόσο, οι νέες και ακριβές τεχνολογίες απειλούνται από το κατά πόσο είναι εφικτό να υλοποιηθούν στην πράξη, με δεδομένο ότι υπάρχει πίεση από τα όλο και πιο αυστηρά όρια περί εκπομπής καυσαερίων, έτσι δεν είναι;

Εξαιτίας των νέων τεχνολογιών, η οδήγηση/κατοχή ενός αυτοκινήτου θα γίνει μία ακόμα πιο ακριβή υπόθεση. Βέβαια, η Skoda επωφελείται στην Τσεχία από το χαμηλό κόστος των συντελεστών, το οποίο μεταφέρεται στους πελάτες μας. Με άλλα λόγια εκεί που κλείνει η ψαλίδα, αμέσως ανοίγει ξανά…

- Δεν είναι τελικά πιο προκλητικό υπό αυτές τις συνθήκες να ανανεωθεί ένα best seller, όπως η Octavia ή να κάνει είσοδο η φίρμα σε μία τελείως καινούργια κατηγορία;

Είμαι πεπεισμένος ότι η… άσκηση είναι σαφώς πιο πολύπλοκη. Η εταιρεία μας βρίσκεται σε διαδικασία μεταμόρφωσης, η οποία θα επηρεάσει το τελικό προϊόν. Πρόκειται ουσιαστικά για το «πέρασμα» από το αναλογικό στο ψηφιακό, από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης σε έναν ηλεκτροκινητήρα ή σε άλλες, εναλλακτικές μορφές, για τη μεταμόρφωση σε πιο «επιθετικές» διαδικασίες και, στην περίπτωση της Skoda, για τη μεταμόρφωση μιας εταιρείας μαζικών πωλήσεων σε ένα σημαντικό «παγκόσμιο παίκτη». Όλα αυτά έχουν επηρεάσει κατά πολύ το προϊόν, το οποίο εξελίσσεται σε ένα… κινούμενο smartphone. Τολμώ επίσης να πω ότι στο μέλλον, επειδή θα περνάμε περισσότερο χρόνο μέσα στο αυτοκίνητο, η εταιρεία μας προετοιμάζεται με το Skoda Auto DigiLab («ψηφιακό εργαστήριο της Skoda»), που ιδρύθηκε στην Πράγα και, ενώ ακόμα ένα «θυγατρικό» τμήμα υπάρχει στο Tel Aviv στο Ισραήλ.

- Σχετικά με το «ακριβότερο»: Είναι απαραίτητο ένα SUV μεγαλύτερο του Kodiaq;

Η Skoda έχει σαφέστατα τη δυνατότητα, κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας, να αναπτύξει ένα ετήσιο μερίδιο, το οποίο θα υπερβαίνει τα 2.000.000 οχήματα. Ιδιαίτερα τα SUV βοηθούν την εταιρεία να πρωταγωνιστεί και σε νέες αγορές. Φυσικά, η οικονομική υπερ-επιβάρυνση από τις επενδύσεις για τη μετεξέλιξη καλύτερων τεχνολογιών, όπως η ηλεκτροκίνηση και η ψηφιοποίηση είναι τεράστια. Μόνο σε αυτές τις νέες τεχνολογίες θα επενδύσουμε τα επόμενα 4 χρόνια σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Εννοείται πως μία -περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων- εταιρεία, όπως η Skoda, δεν μπορεί να εξισορροπήσει αυτό το μεγάλο άνοιγμα χωρίς να έχει εξιδανικεύσει τα έξοδα. Τα αυξημένα έσοδα είναι σε κάθε περίπτωση απαραίτητα. Γι’ αυτούς τους λόγους, στόχος μας είναι η βιώσιμη κερδοφορία. Ευτυχώς, οι υπάρχουσες βάσεις είναι πολύ γερές: Η ζήτηση των προϊόντων μας είναι σαφώς μεγαλύτερη σε σχέση με την παραγωγή τους. Υπολογίζουμε ότι την επόμενη χρονιά οι πωλήσεις μας θα φτάσουν τις περίπου 200.000 μονάδες.

- Είστε σε θέση να υλοποιείτε όλες τις παραγγελίες;

Αυτήν τη στιγμή το… φορτίο μας είναι της τάξης του 119%. Αυτό είναι καλό για την κερδοφορία μας, αλλά δείχνει την αυξημένη ανάγκη για παραγωγικότητα. Άλλωστε, προσπαθούμε αυτόν τον καιρό για την επέκτασή της. Φυσικά, σε αυτήν μας βοηθά η υψηλή παραγωγική δυνατότητα του ομίλου Volkswagen. Έτσι, πολλά αμαξώματα της Fabia βάφονται ήδη στο Osnabrück της Γερμανίας και επειδή η νέα μονάδα βαφής στο Mlada Boleslav δεν έτοιμη ακόμη. Στο Osnabrück θα γίνεται και η συναρμολόγηση του Karoq. Μάλιστα, οι ετήσιες προγραμματισμένες μονάδες φτάνουν τον αριθμό 45.000. Φυσικά, όλα τα παραπάνω δεν είναι αρκετά. Ωστόσο, απασχολούμαστε καθημερινά με την επέκταση του δικτύου παραγωγής.

- Σας απασχολεί καθόλου η κερδοφορία εν όψει λανσαρίσματος ηλεκτροκίνητων οχημάτων;

Πραγματικά μας απασχολεί. Κανείς δεν ξέρει ακριβώς πόσο γρήγορα θα προχωρήσει το θέμα και πώς θα εξελιχθεί το κόστος των μπαταριών. Παρ’ όλα αυτά, οι μηχανικοί μας βρέθηκαν ενώπιον δυσεπίλυτων ή και άλυτων προβλημάτων, ωστόσο στο τέλος τα καταφέραμε, φέρνοντας μάλιστα εξειδικευμένους συνεργάτες από άλλες εταιρείες. Για παράδειγμα, ο όμιλος VW συμμετέχει στην QuantumScape, η οποία απασχολείται με την τεχνολογία των μπαταριών. Βραχυπρόθεσμα, η υπόθεση «ηλεκτροκίνητα μοντέλα» είναι ακόμη λιγότερο ελκυστική σε σχέση με αυτή των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, ο… εξηλεκτρισμός των αυτοκινήτων είναι μία αναπόφευκτη εξέλιξη. Βέβαια, προκειμένου να παραμένουμε κερδοφόροι, πρέπει να ανοίξουμε στο χώρο των αυτοκινήτων νέα πεδία δραστηριότητας…

- … και να φέρετε στην παραγωγή επιπλέον προϊόντα;

Ναι, αυτό ισχύει. Πρέπει οπωσδήποτε να διατηρήσουμε στο στόχαστρό μας την… πολυπλοκότητα και την ποσότητα των μελλοντικών κατασκευών μας. Εμείς συγκεντρωνόμαστε σε ό,τι ταιριάζει με την εταιρεία μας και σε ό,τι έχει ζήτηση. Σε αυτούς τους νεωτερισμούς συμπεριλαμβάνω ένα SUV μεγαλύτερο του Kodiaq, όπως επίσης ένα SUV μικρότερο του Karoq! Φυσικά και φανταζόμαστε να φέρουμε στην παραγωγή τέτοια μοντέλα, ωστόσο, οι σχετικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη.

- Πώς μπορεί να διαφοροποιηθεί ένα μικρό SUV της Skoda από τους ανταγωνιστές του;

Η Skoda δίνει μεγάλη σημασία και σε αυτήν την κατηγορία στην παροχή χώρων. Επιπλέον, σπουδαίο ρόλο παίζουν και οι έξυπνες λεπτομέρειες, ιδιαίτερα στον ψηφιακό τομέα. Άλλωστε, η Skoda ήταν η πρώτη εταιρεία, που εφοδίασε όλα τα μοντέλα της στη μικρή και στη μικρομεσαία κατηγορία με SmartLink.

- Και πότε θα παρουσιαστεί το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο Skoda;

Το 2019 θα λανσαριστεί το Citigo σε μία ηλεκτροκίνητη εκδοχή, η οποία θα έχει αυτονομία, που θα φτάνει ακόμα και τα 300 km. Η φόρτιση της μπαταρίας του θα μπορεί να γίνεται με ευκολία στο σπίτι ή στο γραφείο. Μάλιστα, σε 4 ώρες θα μπορεί να φορτίζεται κατά 80%. Επιπλέον, θα λανσαριστεί το Superb Plug-in-Hybrid, του οποίου η ηλεκτρική αυτονομία θα είναι μεγαλύτερη αυτής των ήδη υπάρχοντων μοντέλων. Το 2020 θα ακολουθήσει το πρώτο μοντέλο, που θα βασίζεται στο γνωστό πλαίσιο του ομίλου VW, το MQB, του οποίου η αυτονομία θα ξεπερνά τα 500 km! Θα παρέχει τόσο χώρο όσο ένα Kodiaq, παρότι οι εξωτερικές διαστάσεις του θα είναι μικρότερες. Μάλιστα, θα κυκλοφορήσει σε διάφορες εκδόσεις αμαξωμάτων.