Ο λόγος που τα sedan δεν έχουν υαλοκαθαριστήρα στο πίσω παρμπρίζ (photos)


Η εξήγηση της συγκεκριμένης «αρχής» βρίσκεται στην Formula 1, όπου οι πιλότοι δε χρειάζεται να προστατεύονται όταν βρέχει και το cockpit τους δε γεμίζει με νερά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 12/8/2023

Η ύπαρξη πίσω υαλοκαθαριστήρα δεν είναι δεδομένη σε όλα τα αυτοκίνητα. Για την ακρίβεια, τον συναντάμε σε hatchback, SUV και station wagons, ενώ απουσιάζει σε sedan (και coupe 3 όγκων), αν και υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις.

Για ποιο λόγο οι εταιρείες επιλέγουν να τον «αφαιρέσουν» από τα sedan μοντέλα; Είναι, όντως, τόσο περιττός για το καθάρισμα του πίσω παρμπρίζ;

Η εξήγηση που προκύπτει αφορά τη σχεδίαση του αμαξώματος 3 όγκων και την αεροδυναμική του. Ο πρόσθετος όγκος των sedan λειτουργεί σαν «ασπίδα» για το σπρέι που προκύπτει από τους πίσω τροχούς σε περίπτωση βροχής, κάτι που απουσιάζει στις άλλες κατηγορίες οχημάτων με το (σχεδόν) κάθετο «τελείωμα» στο πίσω μέρος.

Από την άλλη πλευρά, η ροή του αέρα στα sedan συνεχίζει σε όλο το μήκος του αμαξώματος και πάνω από το πορτμπαγκάζ, με αποτέλεσμα αφενός να «σκουπίζει» το πίσω τζάμι και αφετέρου, όταν αυτό δεν είναι απόλυτα εφικτό, να μην επιτρέπει σε μεγάλες ποσότητες αέρα να στροβιλίζονται στο ύψος του παρμπρίζ, λερώνοντάς το με σκόνη, λάσπη και σταγόνες βροχής. Συνήθως οι στροβιλισμοί σημειώνονται χαμηλότερα, μετά το τέλος της πόρτας του χώρου των αποσκευών και σίγουρα είναι λιγότερο «έντονοι» σε σχέση με τα hatchbacks.

Ωστόσο, είναι ξεκάθαρο πως για να λειτουργήσει άψογα η αεροδυναμική σχεδίαση, χρειάζεται το αυτοκίνητο να κινείται με ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου. Κάτι που σημαίνει ότι σε χαμηλές ταχύτητες, σε κίνηση εντός πόλης, τα πράγματα διαφοροποιούνται και η αποδοτικότητα της λειτουργίας «καθαρισμού» μειώνεται σημαντικά. Είναι οι στιγμές που οι οδηγοί αυτοκινήτων χωρίς πίσω υαλοκαθαριστήρα τον αναζητούν, ιδίως όταν θέλουν να παρκάρουν.

Η πιο αντιπροσωπευτική εφαρμογή της συγκεκριμένης «αρχής» βρίσκεται στην Formula 1, εκεί όπου οι πιλότοι δε χρειάζεται να προστατεύονται σε συνθήκες βροχής. Οι υψηλές ταχύτητες που αναπτύσσουν τα μονοθέσια σε συνδυασμό, ασφαλώς, με την αεροδυναμική τους σχεδίαση, συντελούν στην απομάκρυνση των σταγόνων. Όσο πιο γρήγορα κινούνται, τόσο το καλύτερο για να μην γεμίζει με νερά το cockpit.

Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι η επιλογή των αυτοκινητοβιομηχανιών να μην τοποθετούν πίσω υαλοκαθαριστήρα στα sedan έχει και αισθητικές προεκτάσεις, καθώς υπάρχει η άποψη ότι η ύπαρξή του, με το μηχανισμό που απαιτείται για τη λειτουργία του και το σύστημα πλύσης, «χαλάει» τις γραμμές του αμαξώματος.

Επιπλέον, σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχουν και πρακτικοί λόγοι. Στα sedan, όταν η πόρτα του χώρου αποσκευών ανοίγει, το παρμπρίζ μένει σταθερό. Έτσι, σε συγκεκριμένες σχεδιάσεις, η ύπαρξη υαλοκαθαριστήρα θα δημιουργούσε εμπόδια στο άνοιγμα. Αυτή είναι μια καλή εξήγηση γιατί τον συναντάμε σε 5θυρες εκδόσεις liftback, όπου το παρμπρίζ «ακολουθεί» την πόρτα του χώρου αποσκευών στο άνοιγμα και όχι σε 4θυρα sedan.

Συμπέρασμα; Η απουσία πίσω υαλοκαθαριστήρα στη συντριπτική πλειοψηφία των sedan «δικαιολογείται» λόγω της σχεδίασής τους και τη ροή του αέρα που δημιουργείται από το αμάξωμα 3 όγκων. Ωστόσο, στην ουσία «βολεύει» τις εταιρείες τόσο για πρακτικούς, όσο και αισθητικούς λόγους. Ασφαλώς, η αποτελεσματικότητα δεν είναι πάντα εγγυημένη, ιδίως σε χαμηλές ταχύτητες και γι’ αυτό η ύπαρξή του δε θα ήταν περιττή.