O "Mr. BMW Hellas" Karim Christian Haririan στο Car And Driver


Το ραντεβού για τη συνέντευξή μας με τον κ. Haririan είχε δοθεί ένα πρωινό Πέμπτης στις πλήρως ανακαινισμένες εγκαταστάσεις της BMW Sfakianakis Service στο Μαρούσι. 

  • 20/10/2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΕΤΡΑΚΗ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ

Εξαιρετικά καλαίσθητος χώρος τον οποίο ο νέος πρόεδρος και CEO της BMW Hellas έδειχνε να θαυμάζει. Στις μέρες μας οποιαδήποτε μορφή επιχειρηματικής εξωστρέφειας αξίζει μνείας κι αυτό το γνωρίζει ο κ. Haririan. Εξωστρεφής ο ίδιος, μας υποδέχθηκε με ένα θερμό, ελληνικό «καλημέρα».

Μιλήσαμε λίγο πριν από τη φωτογράφηση για τα τεκταινόμενα στην Ελλάδα, έδειξε ενδιαφέρον για το ταλέντο των Ελλήνων επιστημόνων αλλά και των Ελλήνων που διαπρέπουν στον τομέα του σχεδιασμού των ηλεκτρικών μοντέλων.

Του ανέφερα τις επιτυχίες του ΕΜΠ αλλά και όσα βραβευμένα μοντέλα έχουν αφήσει το στίγμα τους στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα (ήξερε, βέβαια, τον Αλεκ Ισιγώνη, πατέρα του Mini) και εντυπωσιάστηκε από αυτό.

Ομως, αναπόφευκτα η συνέντευξη ξεκίνησε από τον ερχομό του πέρυσι τον Σεπτέμβρη, όταν μέσα στην πιο δύσκολη χρονική περίοδο έπρεπε να φέρει εις πέρας ένα επιχειρηματικό... mission impossible.

Εχετε πολλές εμπειρίες ως υπεύθυνος του BMW Group στη Νοτιοανατολική Ασία και τη Βόρεια Αφρική. Και πριν έρθετε εδώ ήσασταν υπεύθυνος για το BMW Group για όλη τη Νότια Ευρώπη. Ερχεστε λοιπόν στην Ελλάδα τον Σεπτέμβρη του 2015. Πώς βιώσατε τους πρώτους μήνες παραμονής σας εδώ;

Με τις αγορές της Πορτογαλίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας το 2012 που βρεθήκαμε «στον πάτο του βαρελιού» είχα βιώσει κάτι ανάλογο, οπότε δεν περίμενα κάτι λιγότερο. Το αντίθετο μάλιστα. Μην ξεχνάτε, δύο μήνες πριν έρθω στην Ελλάδα έγινε το δημοψήφισμα του καλοκαιριού και τότε θεωρώ ότι η ελληνική κρίση που ξεκίνησε το 2009 είχε φτάσει στο έσχατο σημείο της, στο πιθανό Grexit. Από τότε με μικρά βήματα πιστεύω ότι υπάρχει η ανάκαμψη. 

Είχατε εκπονήσει παρ' όλα αυτά εναλλακτικά επιχειρηματικά σενάρια;

Ναι, η BMW αναλύει διαρκώς την κατάσταση της αγοράς στην κάθε χώρα που δραστηριοποιείται. Ομως, ειδικά στην Ελλάδα έχουμε μια πολύ ισχυρή παρουσία, ένα ισχυρό και υγιές δίκτυο εμπόρων είμαστε εδώ ως BMW Ελλάς εδώ και χρόνια ενώ έχουμε και την BMW Bank που δραστηριοποιείται στην ενίσχυση του δικτύου αλλά και στην παροχή υπηρεσιών λιανικής με προϊόντα κομμένα και ραμμένα στις ανάγκες των καταναλωτών μας και επιπρόσθετα έχουμε, όπως σας προανέφερα, μια πολύ ταιριαστή γκάμα προϊόντων για την Ελλάδα. Είμαστε σε πολύ καλή θέση και σε ό,τι έχει να κάνει με τις πρόσφατες αλλαγές θα αναλύσουμε τα νέα δεδομένα και θα ορίσουμε ανάλογα την εμπορική μας πολιτική.

Μια και αναφέρατε τις οικονομικές υπηρεσίες, αντιμετώπισε πρόβλημα η BMW Bank όλο το προηγούμενο διάστημα;

Είχαμε πάντα τη δυνατότητα να δίνουμε δάνεια σε οποιονδήποτε είχε και έχει ένα στέρεο οικονομικό υπόβαθρο. Δεν αντιμετωπίσαμε ποτέ κανένα πρόβλημα ρευστότητας ούτε καν πέρυσι με τα προβλήματα που υπήρχαν στην Ελλάδα.

Πώς κρίνετε πλέον την ελληνική αγορά σε επίπεδο πωλήσεων;

Στην Ελλάδα, όπως και σε όλες τις αγορές της Νότιας Ευρώπης, οι πωλήσεις στόλων έπαιζαν πάντα σημαντικό ρόλο. Είδαμε βεβαίως ότι για εμάς φέτος αυτός ο τομέας ήταν σημαντικός και πήγε εξαιρετικά καλά συγκριτικά με το παρελθόν. Ενας από τους λόγους είναι ότι τώρα -και είναι ευτύχημα για εμάς- έχουμε μια εξαιρετική γκάμα μοντέλων για αγορές όπως η ελληνική με πολλά μικρότερα αυτοκίνητα, όπως τη σειρά 1, τη Χ1 ή την 2 Active Tourer, όλα αυτά -κι αυτό είναι εξίσου σημαντικό- συνδυάζονται με μικρούς κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου. Τα σωστά αυτοκίνητα για τις ανάγκες του Ελληνα οδηγού που θέλει ένα premium αυτοκίνητο.

Πολλά προϊόντα από «i» μέχρι Μ. Πολλά διαφορετικά πράγματα. Πώς τα καταφέρνει η BMW να διατηρεί τον χαρακτήρα της; 

Πρώτα απ’ όλα είμαστε ένας παγκόσμιος παίκτης που πουλάμε περισσότερα από 2 εκατ. αυτοκίνητα τον χρόνο ανά τον κόσμο και αγγίζουμε πολλά διαφορετικά «θέλω» και διαφορετικές ανάγκες. Παράλληλα, αυτά είναι που μας εξελίσσουν. Σήμερα καλύπτουμε ανάγκες από τα M μέχρι τα κανονικά, mainstream αυτοκίνητα και από αυτά στα plug-in μέχρι τα «i» και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θα δούμε στο μέλλον ποιες θα είναι οι τάσεις, οπότε και θα προσαρμοστούμε. Προσωπικά πιστεύω ότι τα plug-in υβριδικά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνουν πιο δημοφιλή.

Η Ελλάδα έχει ελλείψεις στις υποδομές. Σκέφτεστε να έρθετε σε συνεργασία με στρατηγικούς συνεργάτες για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας;

Εχουμε ήδη δώσει κίνητρα όπως για παράδειγμα στην πόλη των Τρικάλων αλλά και σε σημεία φόρτισης στην Αθήνα. Εχουμε, επίσης, χορηγήσει πολλά αθλητικά γεγονότα με την μπράντα «i» για να γίνει πιο δημοφιλής. Ετοιμάζουμε πάντως τις επόμενές μας ενέργειες. Για να γίνει κάτι καλό, όμως, πρέπει να υπάρχουν δύο παράγοντες: οι υποδομές και ένα ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο για την αγορά ηλεκτροκίνητων. Δυστυχώς, ούτε στη Γερμανία μέχρι πρόσφατα, αλλά ούτε και στην Ελλάδα υπάρχει κάτι ελκυστικό για να αυξηθούν οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων και να δημιουργηθούν υποδομές. Οπότε, αν τα αυτοκίνητα είναι ακριβά, κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει.

Να σας αναφέρω εδώ ότι το νομοθετικό πλαίσιο της Ελλάδας σχετικά με την πώληση ηλεκτρικού ρεύματος για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έχει πολλά κενά. Εχετε αναζητήσει λύσεις γι' αυτό το θέμα;

Θα μπορούσαμε να έρθουμε σε επαφή με παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Αλλά αυτό είναι το εύκολο. Το δύσκολο στο οποίο δεν μπορούμε να επέμβουμε είναι το θέμα της φορολόγησης, το πώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνουν πιο ελκυστικά για να αυξηθεί ο όγκος πωλήσεων και να δικαιολογηθεί οποιαδήποτε επένδυση υποδομών.

Πώς κρίνετε το πρόσφατο φορολογικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά το αυτοκίνητο;

Αρχικά θα πρέπει να σας πως ότι είμαστε προβληματισμένοι κυρίως με το θέμα της επιβάρυνσης χρήσης εταιρικών αυτοκινήτων στο 80% από 30% που ήταν μέχρι πρόσφατα. Αυτό που ενόχλησε εμάς -αλλά υποθέτω και άλλες εταιρείες- είναι ότι η αλλαγή έγινε ξαφνικά χωρίς να υπάρχει μια ικανή περίοδος προσαρμογής που να φέρει την αγορά σε μια νέα κατάσταση ισορροπίας. Αυτό θα έπρεπε να γίνει λοιπόν με πιο ήπιο τρόπο σε μια περίοδο διετίας προκειμένου να ρυθμιστεί η αγορά σε αυτό το σύστημα. Αυτό που θα γίνει τώρα είναι ότι μέσα σε μία νύχτα οι εταιρείες και οι υπάλληλοι θα κληθούν να πληρώσουν υπερβολικά υψηλούς φόρους. Το αποτέλεσμα θα είναι να μειωθούν οι εταιρικές πωλήσεις, άρα και τα φορολογικά έσοδα. Επιπρόσθετα, αν δείτε τι έχει συμβεί με τη φορολογία, έχουν γίνει ισχυρά, αποτρεπτικά βήματα μέσω ξαφνικής υπερφορολόγησης. Και όπως μας έχει διδάξει η ιστορία με το παράδειγμα της Ιταλίας του 2012, που προέβη σε ξαφνικές κινήσεις φορολόγησης, το κράτος δεν εισπράττει περισσότερα.

 

Συνέντευξη - 2ο μέρος

Πόσο ικανοποιημένος είστε από την εμπορική επίδοση της μάρκας έως τώρα για το 2016;

Εχουμε μια σπουδαία ανάπτυξη συγκριτικά με το 2015, έχουμε ένα ιδανικό θα έλεγα mix πωλήσεων μέσα σε όλη μας την γκάμα στα μοντέλα της BMW, της MINI και της BMW Motorrad και μπορώ να πω ότι για τους πρώτους 6 μήνες του 2016 είμαστε θαυμάσια. 

Γνωρίζετε ότι προ δεκαετίας είχαμε έναν όγκο πωλήσεων πέριξ των 300.000 αυτοκινήτων τον χρόνο. Πέρυσι είχαμε 79.000. Τι πιστεύετε για το 2016;

Φέτος πιστεύω ότι θα είναι καλύτερα από πέρυσι και επίσης ότι η κατηγορία των premium αυτοκινήτων θα είναι υψηλότερα σε πωλήσεις για όλο το 2016. Μεσοπρόθεσμα, η εικόνα της ελληνικής αγοράς θα είναι καλύτερη εφόσον έρθει οικονομική ανάπτυξη. Μπορούμε να δούμε κάποιες αγορές όπως της Ισπανίας και της Πορτογαλίας που η οικονομία ανακάμπτει, το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν αυξάνει και έρχεται και η αύξηση στις πωλήσεις. Το ίδιο πιστεύω ότι θα συμβεί και με την Ελλάδα, της οποίας η αγορά αυτοκινήτου θα ανακάμψει, κάτι που χρειάζεται χρόνο.

Πολλά στηρίζονται σε μια οικονομία στη σταθερότητα. Πιστεύετε ότι έχουμε φτάσει πλέον σε ένα restart;

Πιστεύω ότι η Ελλάδα είδε τις χειρότερες στιγμές της πέρυσι και ότι από εδώ και μπρος τα πράγματα θα γίνουν καλύτερα. Πόσο γρήγορα και πόσο δυνατά δεν μπορώ να σας το πω. Είναι σαφώς θέμα σταθερότητας και διάρκειας σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο. Εχετε τον τουρισμό, έναν πολύ σημαντικό παράγοντα εσόδων -που φέτος πιστεύω ότι θα πάει πολύ καλά-, αλλά θεωρώ ότι χρειάζεται καλό επίπεδο marketing, μια και η ποιότητα της Ελλάδας είναι πολύ υψηλή. Οι Ιταλοί, για παράδειγμα, μπορεί να μην είναι οι καλύτεροι σε διάφορους τομείς, αλλά έχουν αυτό που οι ίδιοι λένε bella figura (σ.σ. καλή εικόνα). Οι Ελληνες σε αντίθεση είστε πιο εσωστρεφείς. Πρέπει να αποκτήσετε εξωστρέφεια. Είμαι λοιπόν εντυπωσιασμένος που με τέτοιο φυσικό πλούτο είστε ακόμα... «ντροπαλοί»!

Ποιες είναι οι αξίες της BMW αυτήν τη στιγμή; Για καιρό έχετε τη «γνήσια οδηγική απόλαυση» ως μανιέρα σας. Δεν είναι όμως μόνο αυτό...

Η σχεδίαση, η οικονομία καυσίμου μέσω της τεχνολογίας EfficientDynamics όπως και η φιλικότητα στο περιβάλλον. Εστιάζουμε στο να εξελίξουμε περισσότερο το μότο μας «γνήσια οδηγική απόλαυση» σε τομείς όπως η βιωσιμότητα.

Υπάρχει η νέα πλατφόρμα UKL με κίνηση στους εμπρός τροχούς  η οποία εξοπλίζει μοντέλα όπως η νέα X1 ή η 2 Active Tourer που κάνει πολλούς δυνάμει αγοραστές σας να αμφισβητούν την αξία τους ως γνήσια μοντέλα BMW, κι από την άλλη τα παραδοσιακά πισωκίνητα μοντέλα σας όπως οι σειρές 1, 3, 4 ή 5. Υπάρχουν λοιπόν δύο πόλοι, δύο «κέντρα βαρύτητας» για τη μάρκα. Δεν είναι δύσκολο να συνδυάσετε αυτές τις αξίες σας και να εκπαιδεύσετε το κοινό σας;

Δε θα έλεγα ότι είναι δύσκολο. Η BMW προσφέρει μια ευρεία γκάμα μοντέλων, όμως, το κάνει αυτό γιατί υπάρχουν πολλές διαφορετικές ανάγκες. Ας πάρουμε ως παράδειγμα τη σειρά 2 Active Tourer και 2 Gran Tourer. Πριν από χρόνια, κατά την εξέλιξή τους θέσαμε το ερώτημα «θα είναι αυτά τα μοντέλα BMW; Χρειαζόμαστε τέτοια προϊόντα;». Τελικά, αυτό που κάναμε -και η φίρμα μας το κάνει καλά- είναι ότι κάθε νέο μας μοντέλο είναι η δική μας ερμηνεία για το πώς κάθε μας αυτοκίνητο θα έπρεπε να μοιάζει, πώς να οδηγείται «με τον τρόπο της BMW». Τελικά, η μεγάλη επιτυχία της φίρμας μας την τελευταία 20ετία είναι ο τρόπος που αναπτύσσουμε την γκάμα μας, βάσει των αναγκών. Σπανίως είχαμε αυτοκίνητα που τελικά δεν τα ήθελε ο κόσμος. Οταν πρωτοξεκίνησα στην BMW το 1991, είχαμε μόνο τις σειρές 3, 5 και 7. Οχι παραπάνω. Θυμάμαι όταν πρωτοφτιάξαμε τη σειρά 1 όλοι έλεγαν ότι μπαίνει στην «κατηγορία Golf». Τώρα πια κανένας δεν αναφέρει κάτι τέτοιο. Και θυμηθείτε ότι τότε πουλούσαμε κάτι παραπάνω από 600.000 αυτοκίνητα τον χρόνο. Τώρα έχουμε ξεπεράσει τα 2.000.000 αυτοκίνητα κάτι λέει αυτό.

Εχετε, λοιπόν, τόση γκάμα με τόσα σπουδαία χαρακτηριστικά. Ως παγκόσμιοι premium κατασκευαστές έχετε σκεφτεί να δημιουργήσετε διαφορετικά μοντέλα για διαφορετικές αγορές;

Οχι, το πιο πιθανό είναι να δημιουργήσουμε παράγωγα με βάση τον κυβισμό ή τις διαστάσεις. Στην Κίνα, για παράδειγμα, αρέσκονται σε σπέσιαλ εκδόσεις μοντέλων μας με μακρύτερο μεταξόνιο, ενώ στις ΗΠΑ αγοράζουν τα μοντέλα μας με μεγαλύτερους κινητήρες. Αυτό που έχουμε πετύχει είναι να μην πουλάμε μια σειρά περισσότερο από κάποια άλλη, αλλά όλη την γκάμα μας παντού, κι αυτό μας κάνει επιτυχημένους παγκόσμιους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

 

Συνέντευξη - 3ο μέρος

Εχετε κάνει μια μετάβαση πάντως στην επικοινωνία σας, διαφημίζοντας περισσότερο όχι τη χαρά της οδήγησης αλλά τη χαρά της συμφέρουσας απόκτησης, όπως συνέβη με την πρόσφατη καμπάνια σας σχετικά με τον εορτασμό των 100 σας χρόνων. Αυτό θαρρώ είναι μια νέα πραγματικότητα για τη φίρμα σας...

Δεν ήταν αυτός ο σκοπός μας. Ξέρετε, δεν είναι εύκολο για μια εταιρεία να παραμείνει δυνατή και μεγάλη για 100 χρόνια (δείτε ως παράδειγμα τη Nokia, την TDK ή τη Motorola). Θέλαμε λοιπόν να γιορτάσουμε αυτό το γεγονός για το οποίο είμαστε περήφανοι προσφέροντας κάποια μπόνους στους υποψήφιους πελάτες μας. Πρέπει όμως να σας αναφέρω το εξής: Η εμπειρία μου, μου έχει δείξει ότι σε αγορές της Νότιας Ευρώπης οι καταναλωτές δίνουν βάση στη χαρά της κτήσης ενός αυτοκινήτου, ενώ στις αγορές της Βόρειας Ευρώπης δίνουν βάση στη χρήση χωρίς να έχουν το αυτοκίνητο στην κατοχή τους, μέσω σχημάτων όπως το leasing ή χρηματοδότησης με επιστροφή του αυτοκινήτου για απόκτηση νέου. Προ κρίσης λοιπόν η απόκτηση ήταν κοινός τόπος στη Νότια Ευρώπη. Ολα άλλαξαν όμως πρώτα από την Ιταλία όπου για ένα μηνιαίο μίσθωμα μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα αυτοκίνητο και μετά να το επιστρέψεις για κάποιο άλλο. Στην Ελλάδα έχει αρχίσει πρόσφατα να γίνεται κάτι παρόμοιο. Αποκτάς τη «γνήσια οδηγική απόλαυση» της BMW για δύο ή τρία χρόνια και μετά αποκτάς ένα νέο αυτοκίνητο BMW. Αρα, από την «κτήση» περάσαμε στη «χρήση» και είμαστε εδώ για να στηρίξουμε κάτι τέτοιο και μέσω της BMW Bank. Η χρήση σημαίνει ότι μπορείς να διαθέσεις κάποια χρήματα για να χρησιμοποιείς ένα αυτοκίνητο με μηνιαίο μίσθωμα χωρίς να το αποκτήσεις με μια μεγάλη δόση κι έτσι με τη διαφορά στα χρήματα μπορείς να προγραμματίσεις καλύτερα τον οικογενειακό σου προϋπολογισμό. Σε ένα ή δύο χρόνια θα δούμε μια σημαντική μεταστροφή των Ελλήνων στη χρήση ενός αυτοκινήτου με μηνιαίο μίσθωμα. Το να οδηγείς πάντα ένα καινούργιο αυτοκίνητο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας είναι πολύ ωραίο, γιατί δεν έχεις να σκεφτείς την απομείωση της αξίας και τόσα άλλα που απαιτούν χρήμα.

Τότε θα μπορούσαμε να σκεφτούμε κι ένα σχήμα car sharing στην Ελλάδα;

Ναι, αυτό είναι το επόμενο βήμα. Αλλά το σχήμα αυτό χρειάζεται έναν ικανό όγκο χρηστών για να γίνει συμφέρον για την Ελλάδα.

Βρισκόμαστε σε έναν πολύ καλαίσθητο χώρο, αυτόν της Σφακιανάκης Service. Εχετε στόχο την ανανέωση για όλο σας το δίκτυο;

Πρώτα απ’ όλα οι dealers μας έχουν προχωρήσει σε ανακαίνιση των εγκαταστάσεών τους και διαρκώς αναζητούμε τρόπους βελτίωσης και ανάπτυξης του δικτύου μας πανελλαδικά. Το δίκτυο έχει κάνει πολλά βήματα. Εχουμε πρόσφατα εγκαινιάσει την έκθεση της BMW Βαγιανέλης, που νομίζω ότι είναι η μεγαλύτερη έκθεση και service μοτοσυκλετών BMW στην Ελλάδα, και μπορώ να σας πω ότι θα έχουμε πολλές ευχάριστες εκπλήξεις γι' αυτήν τη χρονιά σε επίπεδο δικτύου και της ποιότητάς του. Οι εταιρείες μας συνεχώς εργάζονται για την επίτευξη του υψηλότερου δυνατού επίπεδου. Να αναφέρω ότι το δίκτυό μας αποτελείται από πολύ καλούς ανθρώπους και επιχειρηματίες που έχουν αντέξει σε πολύ δύσκολες συνθήκες και είμαστε πάντα εκεί για να τους υποστηρίξουμε. Είμαι πολύ περήφανος γι' αυτούς, γιατί σε δύσκολες περιόδους έχουν επιδείξει δύναμη - τους επισκέφτηκα όλους τους δύο πρώτους μήνες της παρουσίας μου στην Ελλάδα. 

Αρα, στο τέλος της ημέρας όλα τα σημεία διάθεσης ανά την Ελλάδα θα είναι ακριβώς του ίδιους επιπέδου...

Ακριβώς... Πρέπει να έχεις ένα ξεκάθαρο όραμα, να είσαι ενεργητικός και να στηρίζεις συνεργάτες και δίκτυο για να αναπτυχθεί το δίκτυο χωρίς να παρεκκλίνεις από το όραμά σου. 

Ποιο είναι το μερίδιο αγοράς που θα θέλατε;

Δεν μπορώ να σας πω δημοσίως. Πάντως, αυτό που πρέπει να κάνω ξεκάθαρο είναι ότι οτιδήποτε κάνουμε και οποιαδήποτε στρατηγική ακολουθήσουμε πρέπει να έχει υγεία. Μια αειφόρο, υγιή ανάπτυξη. Αρα είναι στο χέρι μας να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε.
 
Βρίσκεστε εδώ από τον Σεπτέμβρη του 2015. Νιώθετε ότι έχει περάσει γρήγορα ή αργά αυτό το διάστημα;

Οπως το είπατε. Νιώθω ότι είμαι εδώ πολύ λίγο. Είμαστε πολύ δραστήριοι, έχουμε αλλάξει και λίγο. Θυμάμαι όταν πρωτοήρθα λες και ήταν χθες.

Ποια είναι η εικόνα σας για την Ελλάδα του μέλλοντος;

Ερχεται ανάπτυξη. Δε γνωρίζω αν αυτό αφορά μόνο τον τουρισμό, αλλά θέλω να βλέπω τους Ελληνες χαρούμενους.