Ο πραγματικός λόγος που τα ηλεκτρικά είναι πιο ακριβά από τα θερμικά αυτοκίνητα


Η μελέτη της AlixPartners δίνει μια καλή εξήγηση για τη διαφορά τιμής ανάμεσα σε ηλεκτρικά και θερμικά οχήματα και δημιουργεί απαισιοδοξία για τη γρήγορη εξίσωση των τιμών.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 16/11/2022

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σαφώς ακριβότερα από τα αντίστοιχα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς το κόστος κατασκευής τους είναι μεγαλύτερο.

Σύμφωνα με τη μελέτη που πραγματοποίησε η AlixPartners και δημοσιεύει το Automotive News Europe, η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών έχει πλήξει τα EV πολύ περισσότερο από τα θερμικά αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να καθίσταται πολύ δύσκολη η προοπτική εξίσωσης των μεταξύ τους τιμών.

Η AlixPartners διαπίστωσε ότι το κόστος των υλικών για τα EV έφτανε τα 4.874 ευρώ ανά όχημα τον περασμένο Σεπτέμβριο, ποσό αυξημένο κατά 2.066 ευρώ από τον μέσο όρο του 2020. Την ίδια περίοδο, το κόστος υλικών για οχήματα εσωτερικής καύσης (συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών) ήταν 1.777 ευρώ, από 1.416 ευρώ το 2020.

Αντίθετα, το κόστος υλικών για plug-in υβριδικά δεν έχει υπολογιστεί, αλλά είναι πιθανότατα υψηλότερο από αυτό των αμιγώς ηλεκτρικών, δήλωσε ο Dario Duse, επικεφαλής της AlixPartners στην Ιταλία, σε πρόσφατη εκδήλωση στο Μιλάνο για την παρουσίαση της σχετικής μελέτης.

Η μελέτη αφορά την παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη και περιλαμβάνει όλες τις βασικές πρώτες ύλες, είτε αυτές προέρχονται από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες είτε από προμηθευτές ανταλλακτικών.

Σύμφωνα με την έκθεση της AlixPartners, το κόστος για το εξειδικευμένο ηλεκτρικό «κομμάτι» αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 60% του συνολικού κόστους παραγωγής των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το υπόλοιπο αφορά τα υλικά που είναι κοινά σε όλα τα συστήματα κίνησης.

Ο Duse εκτίμησε ότι η μετάβαση σε λιγότερο ακριβά υλικά κατασκευής της μπαταρίας θα συμβάλει στην μείωση του κόστους παραγωγής των EV. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα χρησιμοποιούν σήμερα μπαταρίες ιόντων λιθίου, κατασκευασμένες από λίθιο, κοβάλτιο, μαγγάνιο και νικέλιο υψηλής ποιότητας. Οι τιμές για αυτά τα υλικά έχουν αυξηθεί πρόσφατα.

Η AlixPartners διαπίστωσε ότι το κόστος υλικών για τα ηλεκτρικά οχήματα έφτασε ακόμα και στα 6.571 ευρώ τον Μάρτιο του 2022. Ωστόσο, η εταιρεία εκτιμούσε ότι η πρόσφατη οικονομική ύφεση θα μείωνε ακόμη περισσότερο τις τιμές.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Renault, Luca de Meo, δήλωσε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον περασμένο μήνα ότι δεν βλέπει την  ισοτιμία των τιμών μεταξύ των EV και των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης να έρχεται σύντομα, εν μέρει λόγω των αυξήσεων των τιμών για τις πρώτες ύλες. «Μπορούμε να βελτιώσουμε την τεχνολογία κατασκευής της μπαταρίας και των ηλεκτροκινητήρων, αλλά αυτά τα κέρδη θα εξαφανιστούν όταν η τιμή του κοβαλτίου διπλασιαστεί σε μόλις έξι μήνες», είπε ο de Meo.

Τα μελλοντικά ηλεκτρικά οχήματα, που θα παρουσιαστούν μετά το 2025, θα μπορούσαν να στραφούν σε κυψέλες μπαταρίας ιόντων νατρίου ή θείου λιθίου, που θα μπορούσαν να είναι φθηνότερες έως και 66% από τα σημερινά στοιχεία ιόντων λιθίου. Ταυτόχρονα, η αυξημένη παραγωγή EV θα προσθέσει τεχνογνωσία και θα μειώσει σταδιακά το κόστος ανά όχημα για κεφαλαιουχικές δαπάνες και Έρευνα και Ανάπτυξη, σύμφωνα με τον Duse.

Ο ρόλος του ενεργειακού κόστους

Εκτός από τις πρώτες ύλες, τους τελευταίους μήνες έχουν εκτοξευθεί και οι τιμές στο χώρο της ενέργειας, με την αρνητική επίδραση στο κόστος παραγωγής αυτοκινήτων να αυξάνεται τουλάχιστον μέχρι το 2024.

Σύμφωνα με την έκθεση, το μέσο ενεργειακό κόστος παραγωγής ανά όχημα εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 492 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022, συγκριτικά με το 2020. Οι μελλοντικές τιμές δείχνουν ότι το κόστος του φυσικού αερίου θα είναι 4,5 φορές υψηλότερο το 2024 από ό,τι το 2020, κάτι που θα προσέθετε επιπλέον 691 ευρώ ανά όχημα.

Η αύξηση της περιόδου 2020-2022 οφείλεται κυρίως στην ενέργεια που χρησιμοποιείται για την εξόρυξη και τη μετατροπή πρώτων υλών (68%). Η ενέργεια για τη συναρμολόγηση ανταλλακτικών αντιστοιχεί στο 18%, με τη συναρμολόγηση οχημάτων να «ευθύνεται» για το υπόλοιπο 14%. Ο Duse εκτιμά ότι το ενεργειακό κόστος για την παραγωγή BEV έχει αυξηθεί λιγότερο, καθώς η διαδικασία παραγωγής είναι λιγότερο ενεργοβόρα.

Πηγή: Automotive News Europe