Ο Tavares προβλέπει «χάος» σε περίπτωση εξαίρεσης των e-fuels από την απαγόρευση των ΜΕΚ


Ο CEO της Stellantis στέλνει «προειδοποίηση» στους Ευρωπαίους νομοθέτες εν όψει 2035 και θέτει καίρια ερωτήματα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 5/5/2023

Αν κάποιος μπορεί, χωρίς αμφιβολία, να απονείμει τα εύσημα για κάτι στον Carlos Tavares είναι ότι δε διστάζει να πει ξεκάθαρα τη γνώμη του, χωρίς να νοιάζεται για τις αντιδράσεις που μπορεί να προκληθούν.

Πριν από λίγους μήνες, ζήτησε την κατάργηση του νέου προτύπου εκπομπών ρύπων Euro 7. Ακολούθησε η προτροπή προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για λήψη άμεσων μέτρων προκειμένου οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Γηραιάς Ηπείρου να παραμείνουν ανταγωνιστικές απέναντι στις κινεζικές στο κομμάτι των ηλεκτρικών οχημάτων.

Τώρα, ήρθε η σειρά για τον CEO της Stellantis να κρούσει τον «κώδωνα του κινδύνου» στους Ευρωπαίους νομοθέτες. Αφορμή η πρόθεση της ΕΕ να εξαιρέσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο e-fuels από την απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με ΜΕΚ το 2035.

Μιλώντας στο βρετανικό Autocar, ο Tavares ζήτησε από την ΕΕ να επιμείνει σε μια σειρά σταθερών μελλοντικών κανονισμών για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και να αποφύγει να υιοθετήσει ο,τιδήποτε θα μπορούσε «να προσθέσει σύγχυση στο χάος».

Αν και «καλοδέχεται» τα e-fuels ως μία επιλογή καυσίμου για τα περίπου 1,4 δισ. θερμικά οχήματα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους παράλληλα με τη στροφή στα EV, ξεκαθάρισε ότι η διεύρυνση της νομοθεσίας για αυτά υπομονεύει την πορεία που έχει ήδη αποφασιστεί για τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Και όλα αυτά την ώρα που σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, έχουν ήδη καθοριστεί οι επενδύσεις και τα πλάνα των αυτοκινητοβιομηχανιών για τα επόμενα 20 χρόνια.

Επιπλέον, έδειξε να αμφιβάλλει για το αν οι κινητήρες με e-fuels μπορούν να τηρούν τις απαιτήσεις για μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα. «Αν δεν παραβιάζουν τα πρότυπα, τότε δεν υπάρχει ζήτημα και συνεχίζουμε την πορεία προς τα EV. Αν όμως τα παραβιάζουν τι θα συμβεί, ιδίως από τη στιγμή που έχουμε μπροστά μας 12 χρόνια μέχρι την απαγόρευση πώλησης νέων θερμικών οχημάτων; Τι θα γίνει αν στο μεταξύ έχει βρεθεί τρόπος για χαμηλό κόστος παραγωγής e-fuels;» αναρωτήθηκε.

Ο Tavares ξεκαθάρισε ότι ο ίδιος δεν έχει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα και ανέλυσε τους προβληματισμούς του: «Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα. Για να εκτελεσθεί η υπάρχουσα στρατηγική απαιτείται χρονικό διάστημα 20 ετών. Ποια είναι, όμως, η πιθανότητα μέσα σε μια 20ετία να μην έρθει κάποιος που θα πει ότι ‘έκανα μια σημαντική ανακάλυψη, με πολύ χαμηλότερο κόστος για την κοινωνία, που θα είναι πιο εύκολο να εφαρμοστεί και θα έχει πολύ καλύτερο αποτέλεσμα για το περιβάλλον;»

Τα «βέλη» του στρέφονται προς τους πολιτικούς που, αν και δεν έχουν γνώσεις σε θέματα τεχνολογίας, «ζητούν να εξελίξουμε σε πολύ περιορισμένο χρόνο μια νέα τεχνολογία και να προκύψει η ίδια αποτελεσματικότητα με την τρέχουσα, για την οποία εργαζόμαστε σχεδόν ένα αιώνα».

Πάντως, φρόντισε να ξεκαθαρίσει ότι δεν θέλει να φανεί επιθετικός απέναντί τους. «Τους σέβομαι. Έχουν μια πολύ δύσκολη αποστολή και δε θα ήθελα να είμαι πολιτικός ηγέτης στην εποχή μας. Ωστόσο, κάποιος πρέπει να κάνει τις δύσκολες ερωτήσεις».

Τέλος, ξεκαθάρισε ότι στη Stellantis έχουν κάνει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου οι κινητήρες να είναι «φιλικοί» προς τα e-fuels, σε περίπτωση που χρειαστεί να τα χρησιμοποιήσουν ως καύσιμα. Κατ’ επέκταση, διαβεβαίωσε ότι το μέλλον της εταιρείας είναι εξασφαλισμένο, ανεξάρτητα από το κανονιστικό πλαίσιο που θα προκύψει.

Πηγή: Autocar