Οι αλλαγές που έρχονται με το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την εφαρμογή των νέων κανόνων από την 1η Ιουλίου 2025 για τα αυτοκίνητα και από την 1η Ιουλίου 2027 για τα βαρέα οχήματα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 10/11/2022

Μετά από αρκετές αναβολές, πολλές διαβουλεύσεις, συζητήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αντιδράσεις, αντιρρήσεις και... σενάρια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωστοποίησε την Πέμπτη (10/11) τα νέα πρότυπα Euro 7 που προτείνει για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τα οχήματα και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.

Στόχος της η ικανοποίηση της φιλοδοξίας της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για μηδενική ρύπανση, διατηρώντας παράλληλα τα οχήματα προσιτά για τους καταναλωτές και προωθώντας την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης.

Για τα αυτοκίνητα και τα ελαφριά επαγγελματικά οχήματα, τα αυστηρότερα από τα υπάρχοντα όρια Euro 6 λήφθηκαν ως σημείο εκκίνησης και εφαρμόστηκαν σε όλες τις τεχνολογίες. Για παράδειγμα, τα οξείδια του αζώτου είχαν ένα όριο 60 mg/km για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και 80 mg/km για τα πετρελαιοκίνητα. Σύμφωνα με τους κανόνες του προτύπου Euro 7, αυτό το όριο θα είναι 60 mg/km, ανεξάρτητα από το είδος του κινητήρα.

Για τα φορτηγά και τα λεωφορεία, τα όρια εκπομπών ορίζονται χαμηλότερα από ό,τι ήταν στα προηγούμενα πρότυπα βαρέως τύπου Euro VI. Επιπλέον, τα αυτοκίνητα θα πρέπει να «ικανοποιούν» τις νέες προδιαγραφές ρύπων για 10 χρόνια ή 200.000 km και όχι για 5 χρόνια ή 100.000 km που ισχύει με το Euro 6.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μένουν εκτός ελέγχου, καθώς για πρώτη φορά θα υπάρξουν όρια και για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος που προέρχεται από τα φρένα και τα ελαστικά των αυτοκινήτων. Επιπλέον, θα υπάρχουν και αυστηρές προδιαγραφές για τις μπαταρίες των EV, ώστε να μη χρειάζονται συχνή αλλαγή, χρησιμοποιώντας για την κατασκευή τους πρώτες ύλες που επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Συν τοις άλλοις, τα αυτοκίνητα και τα van θα τσεκάρονται για τις εκπομπές αμμωνίας, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα στα φορτηγά βαρέως τύπου και τα λεωφορεία.

Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, η ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου κανονισμού είναι η 1η Ιουλίου 2025 για τα νέα ελαφρά οχήματα (αυτοκίνητα και van) και η 1η Ιουλίου 2027 για τα νέα βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία). Περιορισμένες εξαιρέσεις ισχύουν για οχήματα που κατασκευάζονται από κατασκευαστές μικρού όγκου για τη φροντίδα συγκεκριμένων τεχνολογικών περιορισμών.

Η Κομισιόν εκτιμά ότι το 2035, το Euro 7 θα μειώσει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου από αυτοκίνητα και φορτηγά κατά 35% σε σύγκριση με το Euro 6 και κατά 56% σε σύγκριση με το Euro VI από λεωφορεία και φορτηγά. Ταυτόχρονα, τα σωματίδια από την εξάτμιση θα μειωθούν κατά 13% από αυτοκίνητα και van και 39% από λεωφορεία και φορτηγά, ενώ τα μικροσωματίδια από τα φρένα των αυτοκινήτων θα μειωθούν κατά 27%.

Παράλληλα, η Επιτροπή υποστηρίζει ότι το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7 θα έχει χαμηλή επίδραση στους καταναλωτές, καθώς οι απαιτούμενες μειώσεις εκπομπών αναμένεται να επιτευχθούν με τις υπάρχουσες τεχνολογίες. Υπολογίζεται ότι η αύξηση του κόστους των αυτοκινήτων θα είναι μεταξύ 90 και 150 ευρώ, ενώ για τα λεωφορεία και τα φορτηγά περίπου 2.600 ευρώ.

«Οι οδικές μεταφορές είναι η μεγαλύτερη πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις. Τα νέα πρότυπα Euro 7 θα εξασφαλίσουν καθαρότερα οχήματα στους δρόμους μας και βελτιωμένη ποιότητα αέρα, προστατεύοντας την υγεία των πολιτών μας και το περιβάλλον. Τα πρότυπα Euro 7 και τα πρότυπα εκπομπών CO2 για οχήματα συνεργάζονται για να προσφέρουν ποιότητα αέρα στους πολίτες, όπως και η αυξημένη κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων δημιουργεί οφέλη στην ποιότητα του αέρα. Τα δύο σύνολα κανόνων δίνουν στην αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας μια σαφή κατεύθυνση για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών», αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση της Κομισιόν.

Οι νέες απαιτήσεις με βάση τα πρότυπα Euro 7

Η πρόταση αντικαθιστά και απλοποιεί τους προηγούμενους χωριστούς κανόνες εκπομπών για αυτοκίνητα και μικρά επαγγελματικά van (Euro 6) και φορτηγά και λεωφορεία (Euro VI). Οι κανόνες προτύπων Euro 7 θέτουν όρια εκπομπών για όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα, δηλαδή αυτοκίνητα, van, λεωφορεία και φορτηγά υπό ένα ενιαίο σύνολο κανόνων. Οι νέοι κανόνες είναι ουδέτεροι ως προς τα καύσιμα και την τεχνολογία, θέτοντας τα ίδια όρια ανεξάρτητα από το αν το όχημα χρησιμοποιεί βενζίνη, diesel, ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης ή εναλλακτικά καύσιμα.

Το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων, Euro 7/VII θα βοηθήσει ώστε να υπάρξει:

  • Καλύτερος έλεγχος των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων από όλα τα νέα οχήματα, διευρύνοντας το φάσμα των συνθηκών οδήγησης που καλύπτονται από τις δοκιμές εκπομπών στο δρόμο. Θα αντικατοπτρίζουν πλέον καλύτερα το εύρος των συνθηκών που μπορούν να αντιμετωπίσουν τα οχήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων θερμοκρασιών έως 45°C ή σύντομων ταξιδιών τυπικών καθημερινών μετακινήσεων.
  • Ενημέρωση και αυστηροποίηση των ορίων για τις εκπομπές ρύπων: τα όρια θα γίνουν αυστηρότερα για φορτηγά και λεωφορεία, ενώ τα κατώτατα υφιστάμενα όρια για αυτοκίνητα και van θα ισχύουν πλέον ανεξάρτητα από το καύσιμο που χρησιμοποιεί το όχημα. Οι νέοι κανόνες θέτουν επίσης όρια εκπομπών για ρύπους που δεν είχαν ρυθμιστεί στο παρελθόν, όπως οι εκπομπές υποξειδίου του αζώτου από βαρέα οχήματα.
  • Ρύθμιση εκπομπών από φρένα και ελαστικά: οι κανόνες προτύπων Euro 7 θα είναι τα πρώτα παγκόσμια πρότυπα εκπομπών που θα υπερβούν τη ρύθμιση των εκπομπών από τις εξατμίσεις και θα θέτουν πρόσθετα όρια για τις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα και κανόνες για τις εκπομπές μικροπλαστικών από ελαστικά. Αυτοί οι κανόνες θα ισχύουν για όλα τα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών.
  • Εξασφάλιση ότι τα νέα αυτοκίνητα παραμένουν καθαρά για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα: όλα τα οχήματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι μέχρι τώρα. Η συμμόρφωση για αυτοκίνητα και van θα ελέγχεται έως ότου τα οχήματα αυτά φτάσουν τα 200.000 χιλιόμετρα και την ηλικία των 10 ετών. Αυτό διπλασιάζει τις απαιτήσεις ανθεκτικότητας που ισχύουν σύμφωνα με τους κανόνες Euro 6/VI (100.000 χιλιόμετρα και ηλικία 5 ετών). Ανάλογες αυξήσεις θα υπάρξουν και για λεωφορεία και φορτηγά.
  • Υποστήριξη της διάθεσης ηλεκτρικών οχημάτων: οι νέοι κανόνες θα ρυθμίζουν την ανθεκτικότητα των μπαταριών που είναι εγκατεστημένες σε αυτοκίνητα και van, προκειμένου να αυξηθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό θα μειώσει επίσης την ανάγκη για αντικατάσταση μπαταριών νωρίς στη ζωή ενός οχήματος, μειώνοντας έτσι την ανάγκη για νέες κρίσιμες πρώτες ύλες που απαιτούνται για την παραγωγή μπαταριών.
  • Πλήρης αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων: Οι κανόνες Euro 7 θα διασφαλίσουν ότι τα οχήματα δεν παραβιάζονται και οι εκπομπές μπορούν να ελεγχθούν από τις αρχές με εύκολο τρόπο, χρησιμοποιώντας αισθητήρες μέσα στο όχημα για τη μέτρηση των εκπομπών καθ' όλη τη διάρκεια ζωής ενός οχήματος.

Επόμενα Βήματα

Η πρόταση της Επιτροπής θα υποβληθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο προκειμένου να εγκριθεί.