Οι αλλαγές στην φορολογία ΙΧ και καυσίμων (UPD)


Απογειώνεται η τιμή της αμόλυβδης και σημαντικές αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης, αλλά και στις τιμές στα ΙΧ από την αύξηση του ΦΠΑ, είναι τα βασικά στοιχεία της νέας φοροκαταιγίδας. Τι αλλάζει, ποιοί θα επιβαρυνθούν.

  • 28/3/2016

Μονόδρομος για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης είναι η αύξηση της φορολόγησης στα ΙΧ αυτοκίνητα, αλλά και η αξιοποίηση όσων  «εφεδρειών» είχαν απομείνει (βλέπε φορολόγηση καυσίμων, τέλη κυκλοφορίας πολυτελών ΙΧ) στην κατεύθυνση της εύρεσης εσόδων για να κλείσει η αξιολόγηση με την τρόικα.

Για τις προθέσεις μας είχε προϊδεάσει ο κος Τρύφωνας Αλεξιάδης, όταν είχε ανοίξει νωρίς το θέμα αλλαγών στα τέλη κυκλοφορίας και υπό τον χαρακτηρισμό «δικαιότερα» είχε δηλώσει πώς δεν είναι δυνατόν ένα πολυτελές ΙΧ να πληρώνει τα ίδια τέλη με ένα πολύ φθηνότερο.

Ανεξάρτητα, εάν κάτι τέτοιο δεν στέκει «νομικά» καθώς το τέλος δεν είναι φόρος για να κλείσει η μαύρη τρύπα των κρατικών ταμείων, αλλά ανταποδοτική επιβάρυνση στον χρήστη ενός ΙΧ, αναφορικά με το πόσο επιβαρύνει το περιβάλλον (ατμόσφαιρα, αυτοκινητόδρομοι), προκειμένου το κράτος αξιοποιώντας τα όποια έσοδα να βελτιώνει την ποιότητα ζωής των πολιτών… Αυτά, για να μην πλανιέται κανείς με τα περί δικαιοσύνης και ότι άλλη «ταξική» ασυναρτησία ξεστομίζεται τελευταία. Γιατί αν ίσχυε κάτι τέτοιο, αν δηλαδή η κυβέρνηση κόπτονταν για «φορολογική δικαιοσύνη» θα έπρεπε οι κάτοχοι φθηνών και χαμηλής αξίας ΙΧ να μην πληρώνουν τίποτα ή έστω ένα συμβολικό ποσό και όχι ο ιδιοκτήτης 2λιτρου ΙΧ 15ετίας να επιβαρύνεται ετησίως με τέλη σχεδόν τα μισά από την εναπομείνασα εμπορική αξία του αυτοκινήτου του.

Έτσι δεν είναι κύριε υπουργέ;

Όπως και να έχει μπροστά μας είναι η φοροκαταιγίδα που θα πλήξει το αυτοκίνητο, το οποίο, δυστυχώς, θα αναδειχθεί ως είδος πολυτελείας.

Ας δούμε τι μας περιμένει, εξετάζοντας όλα τα σενάρια που έχουν δει το φώς της δημοσιότητας σχετικά με τις αλλαγές στη φορολόγηση των αυτοκινήτων τις οποίες και θα εισηγηθεί η ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί για αυτόν το σκοπό έχοντας την υποχρέωση έως τις 29 Απριλίου να υποβάλλει τις προτάσεις της. Ακόμη περιμένουμε...

Μέχρι στιγμής τα σενάρια, κάποια από τα οποία επιβεβαίωσε και η σχετική έκθεση της ΕΕ, είναι τα εξής:

 

 

Απόσυρση

 

Το πρόγραμμα της απόσυρσης ολοκληρώνεται στα Μαΐου και έχει αναδρομική ισχύ (από 1ης Ιανουαρίου 2016), αλλά μικρότερο όφελος σε σχέση με το 2016.

Ειδικότερα, το όφελος από την παράταση της απόσυρσης διαμορφώνεται ως εξής:

- 240 ευρώ (από 300 ευρώ), για όσους αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο έως 900 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι και 6.000 ευρώ.

- 768 ευρώ (από 960 ευρώ), για όσους αγοράσουν αυτοκίνητο από 901 μέχρι 1.400 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι και 8.000 ευρώ.

- 1.320 ευρώ (από 1.430 ευρώ), για όσους αγοράσουν αυτοκίνητο από 1.401 μέχρι 1.600 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι και 11.000 ευρώ.

- 1.470 ευρώ (από 2.100 ευρώ), για όσους αγοράσουν αυτοκίνητο από 1.601 μέχρι 1.800 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι και 14.000 ευρώ.

- Εως 1.400 ευρώ (από 2.800 ευρώ), για όσους αγοράσουν αυτοκίνητο από 1.801 μέχρι και 2.000 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι 14.000 ευρώ.

 

 

 

Αλλαγές στην φορολόγηση ΙΧ, με βάση την αξία λιανικής και όχι τον κυβισμό

 

Εδώ οι παρεμβάσεις θα έχουν να κάνουν με τον τέλος ταξινόμησης που υπολογίζεται με βάση τον κυβισμό του αυτοκινήτου και κυμαίνεται από 5 έως 50% επί της εργοστασιακής αξίας.

Με την λήξη της απόσυρσης (σημειώνουμε ότι το όφελος έχει να κάνει με μειωμένο τέλος ταξινόμησης), η κυβέρνησης σχεδιάζει να μειώσει τα τέλη ταξινόμησης στα μικρά αυτοκίνητα και με αξία λιανικής έως 15.000 ή 17.000 ευρώ (το τέλος ταξινόμησης που θα επιβληθεί θα είναι στα επίπεδα που ισχύουν σήμερα με το όφελος της απόσυρσης) και από εκεί και πάνω να υπάρξουν επιβαρύνσεις.

 

Τέλη κυκλοφορίας 2016

 

Αλλαγές θα υπάρξουν και στα τέλη χωρίς καμία διαφοροποίηση στα αυτοκίνητα που πληρώνουν με βάση τον κυβισμό (άδεια κυκλοφορίας έως Νοέμβριο 2010), είναι η εκτίμησή μας, που θα εξακολουθήσουν να επιβαρύνονται περίπου το ίδιο.

Ενδέχεται να υπάρξει και νέα μείωση των ορίων στα ΙΧ που απαλλάσσονται από τέλη, όπως και μικρές μειώσεις στις χαμηλά κλιμάκια των συντελεστών CO2. Αυξήσεις αναμένονται στους συντελεστές άνω των 120 γραμμαρίων (σήμερα 1,20 ευρώ/γραμμάριο), που αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία, προκειμένου η «τσιμπίδα» να πιάσει περισσότερους ΙΧηδες.

 

 

Αυξήσεις στους ειδικούς φόρους των καυσίμων

 

Εδώ η επίσημη αιτιολογία του ΥΠΟΙΚ είναι η μεταβίβαση των βαρών από την κτήση στην χρήση, χωρίς βεβαίως να έχει μέχρι στιγμής εκφράσει κάποια πρόθεση για εξάλειψη φόρων στην ιδιοκτησία. Ισα-ίσα που όπως αποκαλύφθηκε από σχετική έκθεση της Κομισιόν, θα υπάρξουν αυξήσεις τα τέλη ταξινόμησης των εισαγωμένων ΙΧ (πιθανόν δεν θα αφορά μόνον στα μεταχειρισμένα), αλλά και στα τέλη κυκλοφορίας!

Είναι πασιφανές ότι, και αυξημένα τέλη θα πληρώσουν οι περισσότεροι (μικρομεσαία και μεγαλύτερα αυτοκίνητα) και φόρο πολυτελείας (επιπλέον των τελών) θα εξακολουθήσουν να πληρώνουν όσοι έχουν στην κατοχή τους αυτοκίνητα 2.000 κ.εκ. (και άνω) με ηλικία έως δέκα ετών (!), αλλά και όσοι αγοράσουν ΙΧ με εργοστασιακή αξία άνω των 20.000 ευρώ.

Με την επίφαση της ανακατανομής των βαρών θα δούμε τον ειδικό φόρο στην βενζίνη να αυξάνεται και να εκτινάσσει την τιμή της σύμφωνα με εκτιμήσεις πάνω από 10 λεπτά ανά λίτρο, ενώ ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τι θα γίνει με το πετρέλαιο κίνησης, εάν τελικά η λιανική τιμή του εξισωθεί με αυτή της βενζίνης! Απ΄ ότι δείχνουν τα πράγματα, δεν θα υπάρξουν αλλαγές για δύο λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τον κίνδυνο της νοθείας με το πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς η διαφορά της τιμής τους θα μεγαλώσει και θα αποτελέσει "δέλεαρ" για τους επιτήδειους και ο δεύτερος με τον μικρό στόλο των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια. Άρα, συντριπτικά καλύτερο θα είναι το φορολογικό έσοδο από τον στόλο των 3,5 εκατομ. βενζινοκίνητων αυτοκινήτων που υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν στη χώρα, συγκριτικά με τις μερικές χιλιάδες ντήζελ (σ.σ. βεβαίως, εδώ παίζει δυνατά το σενάριο ενός εφάπαξ φόρου στα πετρελαιοκίνητα, εν είδη πράσινου τέλους). Όπως και να έχει, εκτός από την αμόλυβδη βενζίνη που αναμένεται να ακριβύνει κατά 15 λεπτά ανά λίτρο και να φθάσει το 1,5 ευρώ/λτ (με τις σημερινές διεθνείς τιμές των καυσίμων), ανατιμήσεις θα υπάρξουν και στο υγραέριο, αλλά και στο φυσικό αέριο, λόγω αναλόγων αυξήσεων στον συντελεστή του ειδικού φόρου.