Οι ποτισμένοι με αίμα ελληνικοί δρόμοι - 1 στους 3 νέους οδηγεί και στέλνει μηνύματα


Τα αποτελέσματα μεγάλης έρευνας αποκαλύπτουν τις επικίνδυνες συμπεριφορές των Ελλήνων οδηγών.

  • ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ / Ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes
  • 29/5/2023

Τα τροχαία δυστυχήματα στους ελληνικούς δρόμους είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο. Μόνο τις τελευταίες ημέρες έχουν σημειωθεί πολλές θανατηφόρες συγκρούσεις οχημάτων, στις οποίες αρκετοί άνθρωποι, διαφόρων ηλικιών, έχασαν τη ζωή τους.

Πιο πρόσφατα αυτά που συνέβησαν τις πρώτες ώρες της Δευτέρας (29/5) σε Ασπρόπυργο και Μαρούσι. Είχαν προηγηθεί, λίγες μέρες νωρίτερα, δυστυχήματα σε Πάτρα, Πλαγιάρι Θεσσαλονίκης, Π.Ε.Ο. Αθηνών - Θηβών, Κοζάνη, Λεωφόροι Αλίμου και Αθηνών. Η λίστα δεν έχει τέλος...

Το Ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα του «13ου Βαρόμετρου για την υπεύθυνη οδήγηση». Πρόκειται για μεγάλη ετήσια έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα και καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι.

Παράλληλα, επιτρέπει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για να συμβάλλουμε κυρίως στον καλύτερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης.

Από τη χώρα μας, συμμετείχε δείγμα 1.000 ατόμων και τα αποτελέσματα που προέκυψαν από τις πολλές και εξειδικευμένες ερωτήσεις για την οδηγική συμπεριφορά και τις συνήθειες μπροστά από το τιμόνι είναι άκρως ανησυχητικά.

Κυριότερα στοιχεία για την Ελλάδα

Τηλεφωνικές συνομιλίες και χρήση smartphone κατά την οδήγηση

  • Το 84% των οδηγών χρησιμοποιεί το smartphone ή προγραμματίζει το GPS.
  • Το 76% τηλεφωνεί ενώ οδηγεί, εκ των οποίων το 44% τακτικά.

Οι συγκεκριμένοι αριθμοί αφορούν όλες τις ηλικιακές ομάδες: Το 78% κάτω των 35 ετών και το 70% άνω των 55 ετών τηλεφωνεί ενώ οδηγεί:

  • Η χρήση του κινητού στο αυτοκίνητο έχει σε μεγάλο βαθμό ιδιωτικό χαρακτήρα: αφορά το 79% των οδηγών γενικά και το 63% των στελεχών.
  • Η χρήση του Bluetooth είναι γενικευμένη και η επικινδυνότητά της υποτιμάται: Το 58% των οδηγών τηλεφωνεί με το σύστημα Bluetooth. Ανάμεσα σε αυτούς, το 70% δεν θεωρεί επικίνδυνη αυτήν την πρακτική, ενώ το 20% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου.
  • Το 22% των οδηγών που εργάζονται συμμετέχει σε τηλεφωνικές επαγγελματικές συσκέψεις κατά την οδήγηση. Ανάμεσα σε αυτούς, το 33% δεν θεωρεί επικίνδυνη αυτήν την πρακτική, ενώ το 34% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου στο τιμόνι.

Αλκοόλ, ναρκωτικές ουσίες, φάρμακα

  • Το 9% των οδηγών - μάλιστα το 11% των ανδρών κάτω των 35 ετών -  παραδέχεται ότι οδηγεί σε κατάσταση μέθης, ενώ το 15% των οδηγών δηλώνει ότι έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ. Ποσοστό που φτάνει το 21% των ανδρών κάτω των 35 ετών.
  • Το 7% - και 14% των ανδρών κάτω των 35 ετών - οδηγεί έχοντας καταναλώσει φάρμακα που μπορούν να μειώσουν την προσοχή του.
  • Το 4% - και 6% των ανδρών κάτω των 35 ετών - οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες.

Υπνηλία: Κίνδυνος κυρίως στον αυτοκινητόδρομο

  • Το 4% των Ελλήνων οδηγών αναγνωρίζει την υπνηλία ως μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους γενικότερα και το 11% στον αυτοκινητόδρομο.
  • Το 26% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι.
  • Τουλάχιστον 1 στους 5 οδηγούς (20%) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
  • 3 ώρες και 24 λεπτά είναι ο μέσος χρόνος οδήγησης πριν το διάλειμμα κατά τη διάρκεια μίας μεγάλης διαδρομής, δηλαδή μία διάρκεια οδήγησης πολύ παραπάνω από τις συνιστώμενες 2 ώρες.

Επιθετική συμπεριφορά κατά την οδήγηση

  • Το 63% των Ελλήνων οδηγών αναγνωρίζει ότι βρίζει τους άλλους οδηγούς.
  • Το 60% κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους εκνευρίζει.
  • Το 24% κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό.
  • Το 86% έχει φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών.

Μη τήρηση του ΚΟΚ: Παραβάσεις υπό την κάλυψη της αμέλειας

  • Το 44% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι κάποιες φορές δεν δένει τη ζώνη ασφαλείας. Ηλικιακά, αυτό αφορά το 41% οδηγών κάτω των 35 ετών και το 37% των νέων από 16 έως 24 ετών.
  • Σχεδόν 8 στους 10 οδηγούς (79%) ξεπερνούν κατά λίγα km/h το όριο ταχύτητας. Το 22% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής ή ακατάλληλης ταχύτητας.
  • Το 55% δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας.

Τέλος, το 46% των Ελλήνων οδηγών ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο.

Συμπεριφορές Ελλήνων οδηγών κάτω των 35 ετών

Όσο για τους νεαρούς Έλληνες οδηγούς κάτω των 35 ετών, το 35% στέλνει ή διαβάζει SMS ή e-mails ενώ οδηγεί, αν και σε ποσοστό 73% παραδέχεται ότι αυτό είναι επικίνδυνο. Επιπλέον, το 10% παρακολουθεί ταινίες ή video ενώ οδηγεί (18% μεταξύ 16 και 24 ετών), πρακτική που το 71% όσων την ακολουθεί, τη θεωρεί επικίνδυνη.

Το 26% έχει ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της χρήσης κινητού τηλεφώνου στο τιμόνι. Επιπλέον, το 42% των νέων από 16 έως 24 ετών συνεχίζει την οδήγηση ακόμα και όταν νιώθει πολύ κουρασμένο. Τέλος, το 24% είχαν ή παραλίγο να έχουν ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας, έναντι 20% του συνόλου των οδηγών.

Παρόλα αυτά, βάσει της έρευνας, σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι νέοι δεν ξεχωρίζουν από το σύνολο των οδηγών όσον αφορά την υπερβολική ταχύτητα και την επιθετική συμπεριφορά. Ωστόσο, τείνουν να είναι λίγο λιγότερο ικανοποιημένοι από τον εαυτό τους σε σχέση με τους μεγαλύτερους.

Πηγή: Ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes