Οι «Survivors» της αυτοκίνησης: Από το Peugeot 205 και το Lada Niva έως τον Σκαραβαίο!


Δείτε τα 20 μακροβιότερα αυτοκίνητα στον κόσμο. Ποια είναι η ιστορία τους, πώς επέζησαν για πολλά χρόνια.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 22/7/2023

Ανανεωμένες τάσεις σχεδιασμού, καινοτόμες τεχνολογίες, νέα υλικά, αυξημένες απαιτήσεις. Κάθε καινούριο αυτοκίνητο είναι… καταδικασμένο να έχει συγκεκριμένο χρόνο «ζωής» στα εργοστάσια της εταιρίας του.

Η παραγωγή του στη μορφή που είναι, κάποια στιγμή, θα ολοκληρωθεί. Είτε γιατί η αυτοκινητοβιομηχανία θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε «γερό» facelift για να μπορέσει να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό και τα νέα μοντέλα που θα προκύψουν, είτε γιατί θα το αποσύρει, λανσάροντας στη θέση του ένα νέο, υπέρλαμπρο, αστέρι.

Ωστόσο, υπήρξαν αρκετά μοντέλα στο πέρασμα των δεκαετιών που αντιστάθηκαν σθεναρά στον «αδηφάγο» χρόνο… ή στη ροή της εξέλιξης, αν λάβουμε υπόψιν και αυτή την παράμετρο.

Δείτε τα αυτοκίνητα που είχαν τη μεγαλύτερη διάρκεια παραγωγής, ξεκινώντας από το «νεότερο» και πηγαίνοντας στο «μακροβιότερο».

1. Peugeot 205 (1983-1998) - 15 ΧΡΟΝΙΑ

Η Peugeot άρχισε να σχεδιάζει το 205 το 1978, για να αντικαταστήσει το 104. Το μοντέλο έπρεπε να είναι ελαφρύ, εύκολο στην κατασκευή και να χρησιμοποιεί πολλά υπάρχοντα εξαρτήματα για να διατηρεί υπό έλεγχο το κόστος ανάπτυξης.

Το 205 έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές του 1983 ως τετράθυρο hatchback. Έγινε αμέσως ένα από τα best-seller της μάρκας. Η γκάμα μεγάλωσε γρήγορα με την προσθήκη ενός δίθυρου hatchback, ενός κάμπριο, ενός μικρού βαν και, φυσικά, του δημοφιλούς GTi. Ακολούθησαν τα Rallye και T16!

Ξεκινώντας από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, η αξία έγινε το μεγαλύτερο σημείο πώλησης του 205. Μοντέλα ειδικής έκδοσης διατήρησαν «ζωντανή» την παραγωγή του μέχρι την τελευταία μέρα του 1998.

2. Mercedes-Benz SL (R107, 1971-1989) – 18 ΧΡΟΝΙΑ

Λίγα roadster αποπνέουν διαχρονική κομψότητα όπως η Mercedes-Benz SL γενιάς R107. Με έντονη αίσθηση πολυτέλειας, παρέμεινε για σχεδόν δύο δεκαετίες ως το κορυφαίο μοντέλο της Mercedes. Παραμένει η μοναδική τετραθέσια κουπέ SL με σταθερή οροφή.

Το στυλ αμαξώματος (ονομάστηκε SLC) αποσύρθηκε το 1981 για να αντικατασταθεί από το SEC, που βασίζεται στη W126.

3. Suzuki Jimny (1998-2018) - 20 ΧΡΟΝΙΑ

Το μικρό σε διαστάσεις Jimny 4x4 πρωτοεμφανίστηκε το 1970. Η πρώτη γενιά του έμεινε στην παραγωγή για 11 χρόνια και η δεύτερη για 17. Μακροβιότερη αποδείχθηκε η τρίτη, που ολοκληρώθηκε μόλις το 2018, μετά από 20 χρόνια «ζωής».

Η ισχύς κυμαινόταν μεταξύ 65 και 86 PS, αλλά τα μεγάλα προσόντα του ήταν το εξαιρετικό κιβώτιο ταχυτήτων και το μικρό του βάρος (περίπου 1 τόνος). Αυτά το έκαναν πρακτικά ασταμάτητο. Το πιο πρόσφατο μοντέλο είναι ακόμη πιο μικρό σε μήκος.

4. Fiat Panda (1980-2003) – 23 ΧΡΟΝΙΑ

Το αρχικό Fiat Panda προσπάθησε να ακολουθήσει τα βήματα των Citroen 2CV και Renault 4. Η Fiat ζήτησε από το τμήμα ανάπτυξης της ένα απλό, στιβαρό αυτοκίνητο χωρίς τίποτα περιττό και έδωσε στην Italdesign το ίδιο σύνολο οδηγιών για το εξωτερικό. Τα πρώτα αυτοκίνητα «φορούσαν» έναν αερόψυκτο δικύλινδρο κινητήρα από το 126.

Το Panda απέκτησε πολλές ταυτότητες κατά τη διάρκεια της μακράς ζωής του. Η Fiat το πρόσφερε ως 4x4, ως βαν με αρκετό πλαστικό και ως διθέσιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Συνολικά 4,5 εκατ. αντίτυπα κατασκευάστηκαν στο Τορίνο. Ακόμη και μετά από τόσα χρόνια από τη διακοπή της παραγωγής, μπορεί κανείς να δει το αυθεντικό Panda στην Ιταλία και σε ορισμένες περιοχές της Γαλλίας.

5. Peugeot 206 (1998-σήμερα) – 25 ΧΡΟΝΙΑ & …

Η Peugeot παρουσίασε το 206 το 1998 για να αντικαταστήσει το 205. Η γκάμα ήταν ακόμα μεγαλύτερη από πριν. Περιελάμβανε ένα hatchback με δύο ή τέσσερις πόρτες, ένα station wagon (SW), ένα κάμπριο με σκληρή οροφή που αναδιπλώνεται με δύναμη και, σε ορισμένες αγορές, ένα τετράπορτο sedan.

Συνολικά κατασκευάστηκαν περίπου 10 εκατ. αντίγραφα. Οι πιο δημοφιλείς αγορές του μοντέλου ήταν η Ευρώπη και η Λατινική Αμερική. Σήμερα, το 206 εξακολουθεί να παράγεται στο Ιράν.

6. Fiat 126 (1972-2000) - 28 ΧΡΟΝΙΑ

Το 126 διαδέχτηκε το 500, αν και η Fiat διέθετε και τα δύο ταυτόχρονα μέχρι το 1975. Σχεδιαστικά ήταν πιο μοντέρνο από τον προκάτοχό του, και παρά τις μικροσκοπικές του διαστάσεις, ήταν τετραθέσιο, με τον 2κύλινδρο κινητήρα του στο πίσω μέρος.

Αν και δεν έφτασε ποτέ στη δημοτικότητα του 500 στη Δυτική Ευρώπη (κυρίως λόγω σχεδιασμού), αγαπήθηκε πολύ στην Πολωνία, όπου απέκτησε το ψευδώνυμο «Maluch» («νήπιο»). Η παραγωγή του ανήλθε σε 4,6 εκατ., συμπεριλαμβανομένων των 3,3 εκατ. που κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο Tychy στην Πολωνία, εκεί όπου τώρα κατασκευάζεται το σύγχρονο 500.

7. Volkswagen Jetta (1984-2013) - 29 ΧΡΟΝΙΑ

Η Volkswagen ξεκίνησε να παράγει το Jetta δεύτερης γενιάς στην Κίνα το 1991, ένα χρόνο πριν τερματίσει την ευρωπαϊκή παραγωγή. Το εμπρός τμήμα του «αναμορφώθηκε» τρεις φορές, ακολουθώντας την εκάστοτε φιλοσοφία της εταιρίας.

Εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ως ταξί σε ορισμένες περιοχές της Κίνας, συμπεριλαμβανομένου του Πεκίνου, ενώ το 2019 μετατράπηκε σε αυτόνομη μάρκα στην ασιατική χώρα, ως αποτέλεσμα της συνεργασίας με την FAW Group.

8. Peugeot 404 (1960-1991) - 31 ΧΡΟΝΙΑ

Στους μεγαλύτερους σε ηλικία θυμίζει πολλά, καθώς είχε συχνή παρουσία στους ελληνικούς δρόμους. Εμφανισιακά μπορείς να το χαρακτηρίσεις… όπως θέλεις, αλλά πρόσεξε γιατί έχει τη «σφραγίδα» Pininfarina!

Η «θρυλική» του στιβαρότητα το έκανε περιζήτητο σε όλη την Αφρική. Η ευρωπαϊκή παραγωγή σταμάτησε το 1975, αλλά συνεχίστηκε στην Κένυα μέχρι και το 1991. Ο διάδοχός του, το 504, είχε μια παρόμοια μακρά καριέρα.

9. Lada 2105 (1980-2012) - 32 ΧΡΟΝΙΑ

Το 2101, προερχόμενο από το Fiat 124, αποτέλεσε το πρώτο αυτοκίνητο της Lada. Όταν ήρθε η ώρα, επέλεξε να το «αναγεννήσει», αντί να κατασκευάσει ένα νέο μοντέλο εξαρχής. Οι αλλαγές στον 4κύλινδρο κινητήρα ήταν ελάχιστες, αλλά το 2105 εγκαινίασε μια νέα εμφάνιση που χαρακτηρίζεται από τετράγωνους προβολείς και πλαστική μάσκα.

Η Lada εξήγαγε το 2105 σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Καναδά και του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου «μετονομάστηκε» σε Riva. Με περισσότερα από 14 εκατ. αντίγραφα, παραμένει ένα από τα αυτοκίνητα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών. Αν μάλιστα προστεθούν και τα νούμερα του Fiat 124, η παραγωγή έφτασε τα 20 εκατομμύρια! Ούτε λίγο ούτε πολύ, πρόκειται για το δεύτερο σε παραγωγή στην ιστορία!

10. Fiat Uno (1980-2013) - 33 ΧΡΟΝΙΑ

Στην Ευρώπη μοιάζει με μακρινή ανάμνηση, καθώς το τελευταίο καινούριο μοντέλο πουλήθηκε το 1995. Ωστόσο, για τη Βραζιλία τα πράγματα είναι αλλιώς, καθώς εκεί η παραγωγή του ολοκληρώθηκε το 2013. Έχοντας την ονομασία Mille τα τελευταία χρόνια παρουσίασης του στην εγχώρια αγορά, το βραζιλιάνικης προδιαγραφής Uno απέκτησε νέα εμφάνιση που το έκανε ανταγωνιστικό με τις σχεδιαστικές τάσεις που κυριαρχούσαν στις αρχές του 2000.

Η Fiat τερμάτισε την παραγωγή Uno όταν η κυβέρνηση της Βραζιλίας ανακοίνωσε ότι κάθε αυτοκίνητο που θα κατασκευαζόταν μετά την 1η Ιανουαρίου 2014, χρειαζόταν μπροστινούς αερόσακους και ABS. Ωστόσο, στη συνέχεια κυκλοφόρησε σε περιορισμένα αντίτυπα με το όνομα Grazie Mille.

11. Renault 4 (1961-1994) - 33 ΧΡΟΝΙΑ

Το Renault 4 ήταν το σωστό αυτοκίνητο την κατάλληλη στιγμή. Σχεδιασμένο για να αντικαταστήσει το 4CV, κατέστησε τον προκάτοχό του εντελώς ξεπερασμένο, με κινητήρα εμπρός, κίνηση στους μπροστινούς τροχούς και μεγάλο πορτμπαγκάζ με πρακτικό άνοιγμα. Ήταν αυτό που ήθελε ο απλός κόσμος: Ένα αυτοκίνητο προσιτό, αξιόπιστο και εύκολο στην επισκευή.

Η Renault έκανε αμέτρητες μικροαλλαγές στο 4, τόσο σχεδιαστικά στο καπό όσο και στην ισχύ του τετρακύλινδρου κινητήρα. Ωστόσο, το βασικό του σώμα δεν άλλαξε ποτέ σημαντικά. Κατασκεύασε πάνω από 8 εκατομμύρια αντίγραφα σε πολλές χώρες όπως η Γαλλία, η Ιρλανδία, το Μαρόκο, η Αλγερία, η Γιουγκοσλαβία, η Χιλή και η Ουρουγουάη.

12. Land Rover 90/110/Defender (1983-2016) - 33 ΧΡΟΝΙΑ

Το Defender έχει τις ρίζες του στο πρώτο Land Rover που κατασκευάστηκε το 1948. Τα 90 και το 110 off-roaders αντικατέστησαν τη Σειρά III με μια παρόμοια σχεδίαση, ένα μόνιμο σύστημα τετρακίνησης και πρόσθετες ανέσεις. Κέρδισαν τη χρηστικότητα χωρίς να θυσιάσουν την ικανότητα εκτός δρόμου που ζητούσαν οι αγοραστές.

Ο νόμος είναι το μόνο εμπόδιο που το Defender δεν μπορεί να αντιμετωπίσει. Η παραγωγή έληξε στις αρχές του 2016, επειδή οι επικείμενοι κανονισμοί θα ανάγκαζαν τη Land Rover να κάνει ακριβές τροποποιήσεις στο σχεδιασμό τους.

13. Volkswagen Golf (1974-2009) – 35 ΧΡΟΝΙΑ

Το τμήμα της Volkswagen στη Νότια Αφρική αποφάσισε να συνεχίσει την κατασκευή του Golf πρώτης γενιάς ως φθηνότερη, μικρότερη εναλλακτική λύση στο τότε νέο μοντέλο δεύτερης γενιάς.

Το τμήμα μάρκετινγκ της εταιρείας μετονόμασε το μοντέλο πρώτης γενιάς σε Citi Golf για να το διαφοροποιήσει από το νεότερο. Η Volkswagen της Νότιας Αφρικής προσέφερε μόνο το πεντάθυρο μοντέλο και τα πρώτα αυτοκίνητα ήταν αποκλειστικά διαθέσιμα σε έντονο κόκκινο, έντονο κίτρινο ή έντονο μπλε χρώμα. Οι στυλίστες ανανέωσαν το Citi Golf αρκετές φορές, αν και το βασικό σχήμα παρέμεινε το ίδιο μέχρι το τέλος της παραγωγής.

14. Peugeot 405 (1987-σήμερα) - 36 ΧΡΟΝΙΑ & …

Από το «ταπεινό» ξεκίνημά του στη Γαλλία, το 405 ταξίδεψε πέρα από τον Ατλαντικό σε μια ανεπιτυχή προσπάθεια να κατακτήσει την αμερικανική αγορά. Έγινε το τελευταίο Peugeot που πωλήθηκε καινούριο στις ΗΠΑ.

Η γαλλική εταιρεία είχε καλύτερη τύχη στο Αζερμπαϊτζάν, όπου το πρώην αυτοκίνητο της χρονιάς που σχεδιάστηκε από την Pininfarina παραμένει στην παραγωγή σήμερα, ενώ μέχρι πέρυσι «επιβίωνε» και στο Ιράν.

15. Mercedes-Benz G-Class (1979-2017) - 38 ΧΡΟΝΙΑ

Η Mercedes-Benz G-Class έχει εκπληρώσει το... αυτοκινητιστικό αντίστοιχο του αμερικανικού ονείρου, καθώς «μεταπήδησε» από το πεδίο της μάχης στο Μπέβερλι Χιλς! Αρχικά ήταν ένα στοιχειώδες off-roader και κατέληξε συνώνυμο της πολυτέλειας και των επιδόσεων.

Το «αντίο» ήρθε το 2017. Η ολοκαίνουρια G-Class μπορεί να μην έχει αλλάξει ιδιαίτερα από την προκάτοχό της όσον αφορά το στιλ, αλλά τεχνολογικά και κατασκευαστικά δεν έχει καμία σχέση.

16. Toyota Land Cruiser 70 Series (1984-σήμερα) – 39 ΧΡΟΝΙΑ & …

Σε αντίθεση με τη Land Rover, η οποία κατήργησε το Defender το 2016, η Toyota κατάφερε να κρατήσει ανοιχτή τη γραμμή παραγωγής Land Cruiser 70 Series. Απολαμβάνει ασυναγώνιστης δημοτικότητας σε αφιλόξενα μέρη του κόσμου, όπου η ζήτηση για ένα σκληρό off-roader με turbo V8 κινητήρα πετρελαίου είναι τόσο υψηλή όσο ποτέ.

Η γκάμα περιλαμβάνει δίθυρα και τετράθυρα pickup καθώς και δίθυρα και τετράθυρα SUV. Κατασκευάζεται στην Πορτογαλία, αποκλειστικά για διάθεση εκτός χώρας.

17. Mini (1959-2000) - 41 ΧΡΟΝΙΑ

Με 5,3 εκατομμύρια αντίγραφα, το αυθεντικό Mini είναι για την αυτοκινητοβιομηχανία της Αγγλίας ό,τι οι Beatles για τη βρετανική μουσική. Η μηχανική… ιδιοφυϊα του δικού μας, Σερ Αλέξανδρου Ισηγόνη, το έστειλε στην παραγωγή μόλις σε 27 μήνες από το πρώτο του σχέδιο!

Η τοποθέτηση τεσσάρων επιβατών σε ένα μικροσκοπικό αυτοκίνητο δεν ήταν μικρό κατόρθωμα, αλλά το πιο καινοτόμο σχεδιαστικό χαρακτηριστικό του ήταν κάτω από το καπό: Η British Motor Corporation (BMC) έβαλε έναν εγκάρσια τοποθετημένο, υδρόψυκτο τετρακύλινδρο κινητήρα ακριβώς πάνω από ένα τετρατάχυτο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων!

18. Citroen 2CV (1948-1990) – 42 ΧΡΟΝΙΑ

Αν και κάποιοι θα το χαρακτήριζαν αναχρονιστικό, πέρασαν δεκαετίες μέχρι να αποσυρθεί. Το μυστικό της μακροζωίας του, πιθανότατα, ήταν η απλότητά του.

Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα αναποδογυρισμένα ανοιγόμενα μπροστινά παράθυρα και τους ιδιαίτερης λειτουργίας υαλοκαθαριστήρες; Η Citroen κατασκεύασε 5,1 εκατ. αντίγραφα του 2CV, συμπεριλαμβανομένων 1,2 εκατ. van. Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε και τα αυτοκίνητα που προέρχονται από το 2CV, όπως η σειρά Ami, το Dyane και το Mehari, τότε υπερβαίνουμε τα 9 εκατ!

19. Lada Niva/Lada 4x4 (1977-σήμερα) - 46 ΧΡΟΝΙΑ & …

Η Lada κατασκεύασε το Niva για να καλύψει τη ζήτηση για ένα στιβαρό όχημα εκτός δρόμου, ικανό να κυκλοφορεί στη Σιβηρία. Αν και μοιραζόταν ορισμένα εξαρτήματα με το 2101 που προέρχεται από τη Fiat, το Niva σχεδιάστηκε εξ ολοκλήρου εσωτερικά. Ελαφρύ, συμπαγές και προσιτό, κατέστη το πιο εξαγώγιμο προϊόν της Lada.

Ήταν αρκετά σταθερό για να επιβιώσει μια δεκαετία ως όχημα υποστήριξης για τη ρωσική βάση στην Ανταρκτική. Η παραγωγή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, έχοντας υποστεί ένα μικρό facelift το 2020. Ωστόσο οι τίτλοι τέλους του πλησιάζουν, καθώς περιμένουμε ένα νέο μοντέλο το 2025.

20. Volkswagen Beetle (1938-2003) - 65 ΧΡΟΝΙΑ

Το μακροβιότερο αυτοκίνητο! Αν και η παραγωγή του ήταν προγραμματισμένη νωρίτερα από τη Volkswagen, ο 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος καθυστέρησε τη γέννησή του. Μετά το τέλος του, Αμερικανοί και Βρετανοί αρνήθηκαν την παραγωγή του, σνομπάροντάς το και έτσι «παρέμεινε» γερμανικό.

Οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών ρύπων έφεραν σταδιακά το τέλος του. Η παραγωγή ολοκληρώθηκε στο Μεξικό το 2003, με ένα μοντέλο-ρετρό, περιορισμένης έκδοσης, με το όνομα Ultima Edicion. Περισσότερα από 21 εκατομμύρια αντίγραφα του Beetle κατασκευάστηκαν σε τουλάχιστον 15 χώρες.