On line sales: Το "κύκνειο άσμα" των παραδοσιακών ντήλερ


Το μέλλον για τις παραδοσιακές αντιπροσωπείες αυτοκινήτων δεν προμηνύεται και τόσο λαμπρό. Με την μετάβαση της βιομηχανίας στην ψηφιακή εποχή θα ακολουθήσουν και οι πωλήσεις τον ίδιο δρόμο. Τι θα γίνει με τις παραδοσιακές αντιπροσωπείες; Κινδυνεύουν να εξαφανιστούν τελικά;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 28/12/2021

Όπως είχαμε γράψει πρόσφατα σε σχετικό άρθρο, ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός για τον εμπορικό ανταγωνισμό μαζί με την άνθηση των online πωλήσεων έρχεται να αλλάξει τον παραδοσιακό τρόπο πώλησης των αυτοκινήτων.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι μπροστά σε μια νέα εποχή για την αυτοκίνηση. Πέρα από τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, που έχει μπει στην τελική ευθεία, ταυτόχρονα αλλάζει πλήρως και το μοντέλο πώλησης των αυτοκινήτων. Όλα τα νέα μοντέλα θα κινούνται γύρω από τις μπαταρίες, την τεχνολογία των μπαταριών, τους ηλεκτροκινητήρες και την ψηφιακή τεχνολογία που φέρουν, αλλά φαίνεται ότι θα πωλούνται και διαφορετικά.

Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές έχουν ήδη δρομολογήσει έναν σημαντικό μετασχηματισμό των δικτύων πωλήσεών τους, αφήνοντας πίσω την παραδοσιακή μορφή των αντιπροσωπειών. Ή τουλάχιστον κρατώντας ένα μέρος τους. Ένα πρωτότυπο concept, το οποίο είναι μία μείξη από παραδοσιακές αντιπροσωπείες και online πωλήσεις είναι αυτό που θα επικρατήσει στο μέλλον.

Αυτό φαίνεται και από την ετήσια έρευνα της KPMG Automotive Executive Survey. Για την πραγματοποίηση αυτής της έρευνας, ο οργανισμός ρώτησε περισσότερα από 1.100 στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας για να κάνει έναν απολογισμό του κλίματος της βιομηχανίας. Τα στοιχεία έδειξαν ότι ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των στελεχών αναμένει ότι το μερίδιο των διαδικτυακών πωλήσεων θα αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 81% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι μέχρι το 2030 περίπου το 40% των αυτοκινήτων θα παραγγέλνεται απευθείας από τον κατασκευαστή και μέσω διαδικτύου. Μια επίσης μεγάλη πλειοψηφία, το 63% των ερωτηθέντων, πιστεύει ότι αυτό το ποσοστό θα μπορούσε φτάσει μέχρι και το 80%. Επιπλέον, αναμένεται ότι οι νέες μορφές car sharing (κοινής χρήσης) και οι συνδρομητικές υπηρεσίες χρήσης ή ενοικίασης θα γίνουν όλο και πιο σημαντικές.

Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι η κρίση με την έλλειψη chip ανησυχεί πολύ τους αντιπροσώπους. Το 80% των στελεχών του κλάδου ανησυχεί ιδιαίτερα για τις επιπτώσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού. Και δεν είναι μόνο τα microchip. Τα εξαρτήματα μπαταριών,  σπάνια υλικά, ο χάλυβας, ο χαλκός και το αλουμίνιο βρίσκονται επίσης υπό πίεση. Ειδικά οι ευρωπαϊκές και ασιατικές εταιρείες βλέπουν μπροστά τους ένα ζοφερό μέλλον, σύμφωνα με την KPMG. Αντίθετα, στις Ηνωμένες Πολιτείες οι ερωτώμενοι εμφανίστηκαν πιο αισιόδοξοι, σύμφωνα με την έρευνα.

Μεγάλες αλλαγές

Για την KPMG που διεξήγαγε την έρευνα δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η αυτοκινητοβιομηχανία γνωρίζει τεράστια ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Ο Loek Kramer, αναλυτής της KPMG στην Ολλανδία, το επιβεβαιώνει. «Ο κλάδος δεν έχει υποστεί τόσες πολλές αλλαγές τα τελευταία 130 χρόνια όπως είναι σήμερα. Η είσοδος στην βιομηχανία των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας, οι διαδικτυακές πωλήσεις αυτοκινήτων και η ταχεία υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης φέρνουν τα πάνω κάτω στον κλάδο».

Σύμφωνα με τον Kramer, οι κατασκευαστές πρέπει να προσαρμόσουν τα μοντέλα εσόδων τους και να επενδύσουν σε μεγάλο βαθμό σε νέες ψηφιακές εμπειρίες πελατών. «Εμφανίζονται νέα επιχειρηματικά μοντέλα και η επιρροή της περαιτέρω ψηφιοποίησης και η πορεία προς μια βιώσιμη οικονομία παρουσιάζουν πολλές νέες ευκαιρίες και προκλήσεις».

Ανησυχία για απώλεια θέσεων εργασίας

Δεν είναι μόνο οι έμποροι αυτοκινήτων και οι προμηθευτές ανταλλακτικών των μπαταριών και σπάνιων υλικών που αντιμετωπίζουν ένα δύσκολο μέλλον. Ολόκληρος ο κλάδος των προμηθευτών αυτοκινήτων υπόκειται σε μεγάλη αβεβαιότητα. Πρόσφατα, έρευνα της CLEPA, της ευρωπαϊκής εμπορικής ένωσης προμηθευτών, έδειξε ότι περίπου 500.000 θέσεις εργασίας κινδυνεύουν λόγω της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Ο βασικός λόγος δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει πολύ λιγότερα εξαρτήματα και επομένως χρειάζονται λιγότεροι άνθρωποι για τη συναρμολόγησή τους.