Πετρελαιοκίνηση: Ναι ή όχι; (Poll)


Η βόμβα της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης που «απασφάλισε» ο κ. Καμίνης και οι παράπλευρες απώλειες. 

  • 13/12/2016

KEIMENO: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ

Η ελαφρότητα με την οποία αντιμετωπίζουμε τα πράγματα στη χώρα μας είναι παροιμιώδης και διαφαίνεται από τις ενέργειες οποιουδήποτε πολιτειακού άρχοντα σε όποια βαθμίδα και εάν βρίσκεται στο βωμό της δημιουργίας εντυπώσεων.

Στην Ελλάδα δεν χρειάζεται να είσαι... πρωθυπουργός για να νομίζεις ότι κυβερνάς μια άλλη χώρα, αρκεί και δήμαρχος για να ζεις την δική σου "εικονική πραγματικότητα".

Πιθανολογούμε ότι, ο κ. Γ. Καμίνης όταν σήκωσε το... λάβαρο της επανάστασης στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα κατά τη σύνοδο των δημάρχων του C40 στο Mexico City να θεώρησε και αυτός από την πλευρά του ότι δεν είναι δήμαρχος της Αθήνας, αλλά μια «άλλης» Αθήνας, μιας «κανονικής» ευρωπαϊκής πόλης, όπου όλα λειτουργούν στην εντέλεια για τον πολίτη.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ DIESEL ΙΧ

Ανεξάρτητα εάν με τον τρόπο αυτό ήθελε να εκφράσει τις οικολογικές του ευαισθησίες ή και ανησυχίες, η ουσία έχει να κάνει με το ίδιο το γεγονός.

Πώς δηλαδή μια δημοτική αρχή «ελαφρά τη καρδία» θα απαγορεύσει στον πολίτη να κυκλοφορεί με το υπερσύγχρονο diesel αυτοκίνητό του, όταν η ίδια η πολιτεία μόλις το 2011 όχι απλώς ήρε την ισχύουσα απαγόρευση για την πετρελαιοκίνηση (επιτρέπεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για κινητήρες προδιαγραφών Euro 5 και Euro 6) αλλά έδωσε και κίνητρα! 

Δεν γνωρίζουμε τι κοινό μπορεί να έχει ο συμπαθής κατά τα λοιπά κ. Καμίνης με τους ομολόγους του στο Παρίσι, τη Μαδρίτη, αλλά και της Πόλης του Μεξικό, αλλά είμαστε σίγουροι ότι οι δύο πρώτοι (για το Μεξικό δεν είμαστε σίγουροι) τα περισσότερα προβλήματά τους τα έχουν λυμένα πριν σηκώσουν απαγορευτικό στα diesel έως το 2025. Το ίδιο σίγουροι είμαστε και για τις ευρωπαϊκές πόλεις που θα ακολουθήσουν…

 

Τι κάνουν εκείνοι

Έχουν συγκοινωνίες που λειτουργούν άψογα, αξιόπιστα και με την ακρίβεια δευτερολέπτου παρέχοντας στον πολίτη ένα άριστα σχεδιασμένο δίκτυο υπόγειων και υπέργειων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) που αξιοποιεί τις σύγχρονες τεχνολογίες της τηλεματικής.

Προσφέρουν στον πολίτη το κίνητρο της δυνατότητας στάθμευσης εκτός πόλης και της αξιοποίησης όλου αυτού του δικτύου για την αστική μετακίνηση.

Διαθέτουν ένα σύγχρονο καλοσυντηρημένο στόλο ΜΜΜ που δεν ρυπαίνει με καυσαέρια και θόρυβο.

Έχουν προβεί στις ανάλογες υποδομές προκειμένου να προωθηθεί η εναλλακτική μετακίνηση είτε μιλάμε για ποδηλατοδρόμους είτε για την ηλεκτροκίνηση, ακόμη και υδρογονοκίνηση (σταθμοί φόρτισης).

 

Τι κάνουμε εμείς

Κάνοντας μια αντιπαραβολή θα δούμε πώς τίποτε από αυτά δεν συμβαίνει στην Αθήνα, την πρωτεύουσα της Ελλάδας, πόσο μάλλον σε κάποια άλλη ελληνική πόλη.

Πώς, λοιπόν, θα πει ένα γενικευμένο όχι στα diesel ο κύριος δήμαρχος όταν δεν έχει φροντίσει να δημιουργήσει τις υποδομές προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο πολίτης.

Πώς θα πει όχι στα diesel όταν τα προδιαγραφών Euro5 και Euro6 παίρνουν ελευθέρας για τον δακτύλιο καθώς εκπέμπουν πολύ χαμηλό CO2;

Πώς μπορεί να σηκώσει το απαγορευτικό όταν τα οχήματα του Δήμου και του κάθε Δήμου είναι στην πλειονότητά τους ο ορισμός της (ηχο)ρύπανσης (δείτε τι γίνεται με τα απορριμματοφόρα, τα λεωφορεία).

Πώς θα πει όχι σε κάποιον που επέλεξε αυτήν την τεχνολογία, την πετρελαιοκίνηση, προκειμένου να κινείται πιο οικονομικά και τώρα θα δει ακόμη μια επιλογή του, για την οποία έχει «ματώσει» οικονομικά, να απαξιώνεται;

Πώς θα πάρει αυτήν την απόφαση όταν δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε για την ηλεκτροκίνηση ανεξάρτητα εάν ως δήμαρχος έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την Nissan επ' αφορμή του λανσαρίσματος του ηλεκτρικού Leaf το 2011 για την προώθησή της;

Όταν οι ποδηλατόδρομοι κατασκευάζονται μόνο και μόνο για να «κάψουμε» τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και πέραν τούτου ουδέν.

Όταν δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε με το νομοθετικό πλαίσιο των σταθμών ανεφοδιασμού ρεύματος, με τις υποδομές για φυσικό αέριο (δεν βάζουμε καν στην κουβέντα το υδρογόνο) και τόσα άλλα που στην Ευρώπη είναι δεδομένα.

Για να μην παρεξηγηθούμε, δεν σηκώνουμε καμία ασπίδα υπεράσπισης στα diesel που ενοχοποιούνται για τις βλαβερές εκπομπές οξειδίων του Αζώτου (NOx), αλλά και αιωρούμενων σωματιδίων (ΡΜ).

Όμως εκπέμπουν πολύ χαμηλό διοξείδιο του άνθρακα (CO2), τον ρύπο δηλαδή που η ΕΕ παραδόξως, λαμβάνει υπ' όψη ως κριτήριο για την οικολογική ή μη συμμόρφωση ενός αυτοκινήτου.

Και είναι γεγονός ότι οι σύγχρονης τεχνολογίας Euro 6 diesel δεν έχουν το επίπεδο των εκπομπών ΝΟx και PM των προηγούμενων σταδίων.

Ούτε τα πράγματα είναι τόσο δραματικά για έναν παλαιότερης τεχνολογίας κινητήρα (Euro5), εάν είναι καλά συντηρημένος, το φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων έχει την προβλεπόμενη λειτουργία και το καύσιμο είναι βάσει προδιαγραφών κατασκευαστή. 

Για τα παλαιότερα (Euro3 και Euro4), δεν τίθεται θέμα, καθώς δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία τους σε αστικό περιβάλλον!

Άρα τι καινούργιο προσφέρει αυτή η συζήτηση εκτός από την αναστάτωση στο κοινό, στους νυν ιδιοκτήτες και στους εν δυνάμει αγοραστές;

Σωστό και πρέπον σε κάθε περίπτωση η πιο υπεύθυνη αντιμετώπιση τέτοιων θεμάτων από τους πολιτειακούς μας άρχοντες, αλλά και η αξιόπιστη ενημέρωση στον πολίτη.

 

Το μέλλον των diesel κινητήρων

Είναι αλήθεια ότι το "dieselgate" άνοιξε μια πολύ μεγάλη κουβέντα σχετικά με τις εκπομπές των πετρελαιοκινητήρων, όπως μεγάλη αλήθεια είναι ότι για να συμμορφωθούν (οι πετρελαιοκινητήρες) με τις μελλοντικές προδιαγραφές (Euro 7) θα πρέπει να επενδυθούν πολλά χρήματα που είναι αμφίβολο αν "βγάλουν" την επένδυση.

Απ' ότι φαίνεται οι μικροί σε κυβισμό ντηζελοκινητήρες (κάτω των 2 λίτρων) το στοίχημα το έχουν χάσει καθώς καμία αυτοκινητοβιομηχανία δεν σκοπεύει να επενδύσει πάνω τους. Εξάλλου, δεν υπάρχει κανένα απολύτως νόημα παρά μόνον σε χώρες όπως η Ελλάδα, με στρεβλό φορολογικό καθεστώς (τα αυτοκίνητα φορολογούνται κατά την αγορά βάσει τιμής πώλησης και στην χρήση, στην ιδιοκτησία δηλαδή, βάσει κυβισμού).

Εκεί όμως που έχει μεγάλο νόημα και θα υπάρξει εξέλιξη είναι στους diesel των 2 λίτρων και άνω, καθώς αυτοί είναι οι πλέον κατάλληλοι να εξοπλίσουν μεγάλα αμαξώματα συνδυάζοντας δύναμη και οικονομία.

Ξεκάθαρα πρόκειται για την τάση που δείχνει η αυτοκινητοβιομηχανία, όπως και η ανάπτυξη μικρών κινητήρων βενζίνης ή εναλλακτικών καυσίμων.

Κλείνοντας, θα προτείναμε στον κ. Καμίνη, όπως και σε άλλους δημάρχους που πιθανόν να υιοθετήσουν τη θέση του, να βγουν ανοικτά και να τοποθετηθούν για τις προθέσεις τους προκειμένου να προστατέψουν το καταναλωτικό κοινό.

Ας λάβουν υπόψη τους και την περίπτωση της περιβαλλοντικής αξιολόγησης (ετικέτα) που θα θέτει τα ρυπογόνα εκτός. Εξάλλου και ο τρόπος των εργοστασιακών μετρήσεων ρύπων θα αλλάξει παίρνοντας ως βάση τις πραγματικές συνθήκες.

Διαφορετικά, μιλάμε για την απόλυτη ανευθυνότητα στο πλαίσιο της ελαφρότητας που λέγαμε στην αρχή του κειμένου.

 

Poll: Εσείς τι λέτε;

Με όλα τα παραπάνω θα είχε ιδιαίτερη σημασία για εμάς η δικιά σας άποψη. Το πώς το αντιλαμβάνεστε δηλαδή. Αναμένουμε τα σχόλιά σας.

Επίσης, θα μας ήταν πολύ χρήσιμο να συμμετάσχετε στην ψηφοφορία που ακολουθεί προκειμένου να εξάγουμε συμπεράσματα.