Ποια είναι τα νέα υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας στην Ε.Ε. από το 2022


Όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη από το 2022 θα είναι απαραίτητο να έχουν στο βασικό τους εξοπλισμό μερικά υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Πάμε να δούμε ποια είναι αυτά.

  • 11/11/2021

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε το 2019 μια αναθεώρηση του Γενικού Κανονισμού Ασφάλειας για τα νέα ευρωπαϊκά οχήματα, έτσι ώστε έως το 2022 συνολικά 11 συστήματα ασφαλείας να είναι υποχρεωτικά σε όλα τα νέα αυτοκίνητα. Μεταξύ αυτών, είναι η παρακολούθηση της οδήγησης μέσω του λεγόμενου συστήματος προειδοποίησης κόπωσης του οδηγού.

Ο στόχος, όπως λέει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι να διασφαλιστεί ότι ο οδηγός δεν θα αποσπάται από τη χρήση συσκευών ή θα αποκοιμάται στο τιμόνι.

Τι είναι το σύστημα προειδοποίησης υπνηλίας και προσοχής;

Ο κανονισμός της Ε.Ε. 2019/2144 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρώπης υποχρεώνει τα νέα οχήματα των κατασκευαστών να είναι εξοπλισμένα με σύστημα προειδοποίησης προσοχής και κόπωσης του οδηγού (DDAW) από τις 6 Ιουλίου 2022 για τις νέες γενιές οχημάτων και από τις 7 Ιουλίου 2024 για όλα τα νέα οχήματα.

Όπως εξηγεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «το DDAW ορίζεται ως ένα σύστημα που αξιολογεί την εγρήγορση του οδηγού μέσω της ανάλυσης των συστημάτων του οχήματος και, όταν είναι απαραίτητο, προειδοποιεί.»

Ειδικότερα, το DDAW πρέπει να αλληλεπιδρά και να ειδοποιεί τον οδηγό μέσω της διεπαφής ανθρώπου-μηχανής, να ενεργοποιείται αυτόματα σε ταχύτητες άνω των 70 χλμ/ώρα και να λειτουργεί τόσο σε συνθήκες ημέρας όσο και νύχτας.

Τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας που θα εγκατασταθούν σε όλα τα νέα οχήματα από το 2022 περιλαμβάνουν επίσης το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, «έξυπνους» περιοριστές ταχύτητας και προσαρμοζόμενο cruise control, κάμερες οπισθοπορείας και αισθητήρες στο πίσω μέρος καθώς και καταγραφικό δεδομένων σε περίπτωση ατυχήματος, γνωστό και ως «μαύρο κουτί».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει ότι τα προτεινόμενα μέτρα θα βοηθήσουν να σώσουν περισσότερες από 25.000 ζωές και να αποτρέψουν τουλάχιστον 140.000 σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2038.

Είναι ένα ακόμη βήμα προς τη συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα, η οποία θα απαιτήσει επιπλέον επένδυση από τους κατασκευαστές για τον εξοπλισμό των μοντέλων τους με προηγμένες λειτουργίες ασφαλείας. Σύμφωνα όμως με την ανάλυση της Επιτροπής, η πρόταση θα είχε «ελάχιστο ή καθόλου αντίκτυπο στην τιμή των νέων οχημάτων».

Πώς λειτουργούν αυτά τα συστήματα;

Για να έχουμε μια ιδέα για το πώς λειτουργούν στην πράξη αυτά τα συστήματα, μπορούμε να δούμε το παράδειγμα της Volvo, η οποία ξεκίνησε να εισάγει κάμερες και αισθητήρες στο χώρο επιβατών όλων των μοντέλων της στις αρχές του 2020. Αυτές οι συσκευές παρακολούθησης ελέγχουν τις χειρονομίες και τις κινήσεις του οδηγού και επιτρέπουν στο σύστημα του οχήματος να επέμβει σε περίπτωση που το όχημα δεν ανταποκρίνεται στα προειδοποιητικά σήματα, είτε λόγω της απόσπασης της προσοχής του οδηγού, είτε λόγω της μη ανταπόκρισής του λόγω μέθης ή ύπνου.

«Οι κάμερες θα παρακολουθούν τη συμπεριφορά που μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο», εξήγησε η Volvo. Ο κατασκευαστής θέτει έτσι στο τραπέζι τη συζήτηση σχετικά με το εάν οι κατασκευαστές έχουν υποχρέωση να εγκαταστήσουν παρόμοια τεχνολογία σε οχήματα που αλλάζει τη συμπεριφορά των οδηγών προς όφελος της οδικής ασφάλειας. Αυτά παρακολουθούν από την κίνηση των ματιών έως τον τρόπο οδήγησης και τη στιγμή που το σύστημα προειδοποιεί ότι η οδήγηση είναι ασταθής, απότομη ή τα μάτια δεν μένουν ανοιχτά, ενεργεί σε τρεις φάσεις. Πρώτον, με οπτικά και ηχητικά προειδοποιητικά σήματα, δεύτερον επενεργεί στην ηλεκτρονική μονάδα του κινητήρα και των φρένων με μείωση ταχύτητας και τέλος με ακινητοποίηση έκτακτης ανάγκης του οχήματος και ενεργοποίηση του συστήματος Volvo On Call για ειδοποίηση της υπηρεσίας βοήθειας.

Ένα παρόμοιο σύστημα είναι και το Autopilot της Tesla, το οποίο απαιτεί να διατηρείτε τα χέρια σας σε επαφή με το τιμόνι.

Τι συνεπάγεται η ύπαρξη των νέων υποχρεωτικών συστημάτων ασφαλείας

Καταρχάς για τους κατασκευαστές θα χρειαστεί να πραγματοποιήσουν δοκιμές ασφαλείας με πραγματικούς οδηγούς σε οχήματα δοκιμών στο δρόμο, αλλά και σε προσομοιωμένο περιβάλλον. Στη συνέχεια, η τεκμηρίωση και τα αποτελέσματα των δοκιμών πρέπει να παρουσιαστούν στις αρχές και τις τεχνικές υπηρεσίες, έτσι ώστε το κάθε σύστημα να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις των Βρυξελλών.

Τα τελευταία χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεξήγαγε λεπτομερή έρευνα για τα εν λόγω ηλεκτρονικά συστήματα, όπως και διαβουλεύσεις με διάφορους κατασκευαστές οχημάτων και προμηθευτές εξαρτημάτων που έχουν αναπτύξει τέτοια συστήματα, για να τους βοηθήσει να αναπτύξουν τις τεχνικές απαιτήσεις και τις διαδικασίες δοκιμών.

Αν και υπάρχουν συστήματα όπως το Intelligent Speed Assistant («έξυπνος» βοηθός ταχύτητας), που είναι επίσης υποχρεωτικό για το 2022 και υπάρχει στα περισσότερα νέα μοντέλα, αυτό το σύστημα από κάμερες και αισθητήρες δεν είναι κοινό σε όλα τα μοντέλα και όλες τις κατηγορίες.

Παρά το γεγονός δε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν προβλέπει αύξηση του κόστους για τον καταναλωτή, οι κατασκευαστές θα πρέπει να αντιμετωπίσουν μια επιπλέον τεχνολογική επένδυση που ενδέχεται να μην είναι και τόσο φθηνή και να φέρει επιπλέον κόστος στα νέα μοντέλα.