Ποια είναι τα νέα υποχρεωτικά συστήματα του Ευρωπαϊκού Κανονισμού Ασφάλειας που έρχεται το 2024


Από τέσσερα στάδια με αφετηρία το 2024, αποτελείται ο νέος Ευρωπαϊκός Κανονισμός Οδικής Ασφάλειας που φέρνει αρκετά νέα και υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας στα καινούρια αυτοκίνητα. Ας δούμε αναλυτικά ποια είναι αυτά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 14/12/2021

Στα τέλη του 2019, η Ευρωπαϊκή Ένωση χάραξε την πορεία για την ασφάλεια των νέων αυτοκινήτων. Ο νέος Ευρωπαϊκός Κανονισμός Οδικής Ασφάλειας περιλαμβάνει διάφορα μέτρα, όπως υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης οδήγησης που οι κατασκευαστές πρέπει να ενσωματώνουν σταδιακά κάθε δύο χρόνια στα μοντέλα τους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε το 2019 μια αναθεώρηση του Γενικού Κανονισμού Ασφάλειας για τα νέα οχήματα που πωλούνται στις χώρες τις Ε.Ε. και η αρχή γίνεται από το 2022.

Ο νέος Κανονισμός Οδικής Ασφάλειας θα είναι υποχρεωτικός σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. από τις 6 Ιουλίου 2022 . Από αυτή την ημερομηνία  όλα τα οχήματα που ταξινομούνται για πρώτη φορά στις χώρες της Ένωσης πρέπει υποχρεωτικά να διαθέτουν μια σειρά συστημάτων στο βασικό τους εξοπλισμό. Συνολικά 11 συστήματα ασφαλείας θα είναι υποχρεωτικά σε όλα τα νέα αυτοκίνητα, μεταξύ αυτών, είναι η παρακολούθηση της οδήγησης μέσω του λεγόμενου συστήματος προειδοποίησης κόπωσης του οδηγού.

Στο πρώτο στάδιο που θα τεθεί σε ισχύ τον Ιούλιο του 2022, όλα τα νέα αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα πρέπει να έχουν επίσης τρία συστήματα υποβοήθησης οδήγησης: τον «έξυπνο» βοηθό ταχύτητας, το σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας και το σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών.

Τα φορτηγά και τα λεωφορεία δεν εξαιρούνται από τον Κανονισμό και είναι επίσης υποχρεωμένα από αυτήν την ημερομηνία να διαθέτουν συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης, ικανά να ανιχνεύουν πιθανή μετωπική σύγκρουση με ακίνητο ή κινούμενο όχημα και να φρενάρουν το όχημα.

Ο νέος Ευρωπαϊκός Κανονισμός Γενικής Ασφάλειας σε 4 φάσεις

Η δεύτερη παρτίδα μέτρων για όλους τους τύπους νέων οχημάτων θα τεθεί σε ισχύ μόλις δύο χρόνια αργότερα, στις 6 Ιουλίου 2024. Αυτή θα περιλαμβάνει δύο ακόμα συστήματα υποβοήθησης, το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας αλλά με στάση έκτακτης ανάγκης και τον καταγραφέα συμβάντων, το περίφημο «Μαύρο Κουτί» που γνωρίζουμε από τα αεροπλάνα. Επιπλέον, για τα ελαφρά επαγγελματικά, τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα γίνουν υποχρεωτικά πλέον, το σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών, συμπεριλαμβανομένων των τρέιλερ με μέγιστη επιτρεπόμενη μάζα μεγαλύτερη από 3,5 τόνους, όπως επίσης και το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης με ανίχνευση πεζών και ποδηλατών.

Η τρίτη φάση που ονομάζεται ως "C" θα τεθεί σε ισχύ στις 7 Ιουλίου 2026. Πρόκειται στην ουσία για τεχνολογίες που ο κλάδος πρακτικά ήδη προχωρά στην εφαρμογή τους σε πολλά μοντέλα. Για παράδειγμα, υπάρχουν ήδη αρκετά μοντέλα που διαθέτουν προηγμένο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, με άμεσο εντοπισμό πεζών και ποδηλατών. Αλλά πλέον, θα προστεθεί μία λειτουργία ικανή να αναγνωρίζει όχι μόνο την κούραση του οδηγού, αλλά και την απόσπαση της προσοχής του.

Το τέταρτο και τελευταίο στάδιο εφαρμογής των νέων υποχρεωτικών συστημάτων ασφαλείας θα είναι υποχρεωτικό από τις 7 Ιανουαρίου 2029. Αυτό προορίζεται μόνο για φορτηγά και λεωφορεία, τα οποία πρέπει να έχουν επίσης το «μαύρο κουτί» που θα καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν εν κινήσει. Αυτά τα μοντέλα θα είναι υποχρεωμένα να διαθέτουν επίσης καλύτερη εμπρός και πλαϊνή ορατότητα με μειωμένα τυφλά σημεία.