Ποια τεχνολογία αυτοκινήτου έχει σώσει 15.000 ζωές;


ΕΙΚΟΣΙΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ, ΤΟ ESP ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΝΑΠΟΣΠΑΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΘΕ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ.

  • 19/5/2020

Το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας (ESP, Electronic Stability Program) γιορτάζει φέτος τα 25 έτη από την εισαγωγή του στην παραγωγή. Αρχικά παρουσιάστηκε ως ένα εξωτικό σύστημα, απευθυνόμενο μόνο σε ακριβά αυτοκίνητα, ενώ με τον καιρό η χρήση του εξαπλώθηκε και στις χαμηλότερες κατηγορίες. Στις μέρες μας, όλα τα νέα μοντέλα της ευρωπαϊκής αγοράς, καθώς και το 82% των αυτοκινήτων που πωλούνται παγκοσμίως, διαθέτουν από το βασικό εξοπλισμό τους ESP.

 Αυτό, πρακτικά, χρησιμοποιεί αισθητήρες οι οποίοι συλλέγουν ανά πάσα στιγμή διάφορες πληροφορίες για την περιστροφή των τροχών, την κλίση του συστήματος διεύθυνσης, τον κινητήρα κ.λπ. Αυτές τις επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο και είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται πότε το αυτοκίνητο φορέας είναι έτοιμο να χάσει την πρόσφυσή του και να αρχίσει να γλιστράει. Αυτομάτως, επεμβαίνει στον κινητήρα και στα φρένα, έτσι ώστε να βοηθήσει τον οδηγό με τον έλεγχο του οχήματος. 

Υπολογίζεται ότι χάρη στο ESP, μόνο στην Ευρώπη, έχουν αποφευχθεί 500.000 ατυχήματα που θα προκαλούσαν τραυματισμούς, καθώς και τουλάχιστον 15.000 θάνατοι. «Η ανάπτυξη του συστήματος ελέγχου της ευστάθειας ήταν ένα ορόσημο στην πορεία μας προς το «όραμα μηδέν», για την εξάλειψη των θανάτων στο δρόμο», αναφέρει σχετικά ο Harald Kroeger, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Bosch, η οποία παρήγαγε το πρώτο ESP. «Το ESP® είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αυτού που εννοούμε με το σλόγκαν μας, Invented for life».

Η ιστορία πίσω από ESP ξεκινά τη δεκαετία του 1980, αρχικά με ανεξάρτητες προσπάθειες των Bosch και Daimler-Benz για τη δημιουργία ενός συστήματος που θα εξασφάλιζε μεγαλύτερη ευστάθεια στα οχήματα. Από το 1992 έως και το 1995, μηχανικοί από τις δύο εταιρείες συνεργάστηκαν σε ένα κοινό πρόγραμμα, που έδωσε το πρώτο ESP. Με τη σειρά του, το θρυλικό τεστ αποφυγής ταράνδου, το 1997, όπου τούμπαρε μία A-Class, αποτέλεσε αφορμή για τη Mercedes-Benz να εγκαταστήσει ESP σε όλα της τα μοντέλα.  

Με την πάροδο των ετών και την εξάπλωση του συστήματος, η κίνηση σε ολισθηρά οδοστρώματα, οι απότομες αλλαγές πορείας και τόσες άλλες επικίνδυνες καταστάσεις, ενέχουν σημαντικά λιγότερο κίνδυνο, χάρη στη συνεχή λειτουργία των ηλεκτρονικών. Λιγότερα ατυχήματα, λιγότεροι τραυματισμοί και θάνατοι. Όσο για την τεχνολογία, ολοένα και περισσότερα συστήματα, όπως αυτά της αυτόνομης οδήγησης, οδηγούν σταθερά προς ένα πιο ασφαλές μέλλον.