Ποια χώρα μείωσε πάνω από 50% τους οδικούς θανάτους σε μια δεκαετία στην Ευρώπη;


Η Λιθουανία είναι ο αποδέκτης του φετινού Βραβείου Οδικής Ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC) ενεργό Μέλος του οποίου αποτελεί το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», για τον Δείκτη Οδικής Ασφάλειας (PIN), ως αναγνώριση της σημαντικής προόδου στην οδική ασφάλεια την τελευταία δεκαετία. Στην τρίτη θέση στην Ε.Ε. η Ελλάδα!

  • 16/6/2022

Από τις ευρωπαϊκές χώρες που παρακολουθεί το ETSC, η Λιθουανία ήταν η μόνη χώρα της ΕΕ που μείωσε στο μισό τους θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις μεταξύ 2011 και 2021. Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών εκτός ΕΕ, μόνο η Νορβηγία τα πήγε καλύτερα με αντίστοιχη μείωση 52%. Όμως ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι ότι στην EU27 η Ελλάδα κατετάγη στην τρίτη θέση αφού μέσα σε μια δεκαετία κατάφερε να μειώσει τους θανάτους από δυστυχήματα στο δρόμο κατά 46,7%, (από 1.141 το 2011 σε 608 το 2021) πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (-31,3%)! Η ομάδα εμπειρογνωμόνων του ETSC αξιολόγησε οκτώ βασικές παραμέτρους για την απονομή του φετινού βραβείου στη Λιθουανία:

  • Ένα μακροπρόθεσμο εθνικό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας με στόχο περαιτέρω μείωση των θανάτων κατά 50% έως το 2030, με μηδενικούς θανάτους (Vision Zero) έως το 2050.
  • Σε βάθος διερεύνηση όλων των θανατηφόρων συγκρούσεων οχημάτων από το 2019.
  • Η ανάπτυξη ενός νέου πληροφοριακού συστήματος για τις τροχαίες συγκρούσεις που σχεδιάστηκε για την καλύτερη καταγραφή των στατιστικών στοιχείων θανάτων και τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις, ενσωματώνοντας δεδομένα από τα νοσοκομεία.
  • Ένα εθνικό πρόγραμμα από το 2018 για τον έλεγχο των διαβάσεων πεζών και τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας.
  • Σημαντική αύξηση των ποδηλατικών υποδομών στο Βίλνιους, την πρωτεύουσα, από 40 km το 2015 σε 160 km έως το 2023.
  • Κάμερες καταγραφής μέσης ταχύτητας που τοποθετήθηκαν σε 81 οδικά τμήματα από το 2018. Η χώρα διαθέτει επίσης 400 σταθερές κάμερες ταχύτητας.
  • Μηδενική ανοχή στη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα για επαγγελματίες και αρχάριους οδηγούς και 0,4 g/l για όλους τους άλλους.
  • Πρόγραμμα για τους παραβάτες που οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ που αφορά στην εκκίνηση του κινητήρα μετά από έλεγχο κατανάλωσης αλκοόλ, εναλλακτικά στην απαγόρευση οδήγησης - σε λειτουργία από το 2019.

Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση του ETSC για τον Δείκτη Επιδόσεων Οδικής Ασφάλειας (PIN), που δημοσιεύτηκε, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ των 27 χωρών το 2021 μειώθηκαν συνολικά για πρώτη φορά κατά 13% σε σύγκριση με το 2019. Το ETSC αναφέρει ότι αυτή η μείωση μπορεί, σε μεγάλο βαθμό, να αποδοθεί στις αλλαγές κινητικότητας που δημιουργήθηκαν από την πανδημία Covid-19 και δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι αυτή η πρόοδος μπορεί να διατηρηθεί εάν ο όγκος της κυκλοφορίας επανέλθει στην κατάσταση που ήταν πριν από την πανδημία.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται στη διαδικασία αναθεώρησης των κανόνων για τις άδειες οδήγησης στην ΕΕ. Το ETSC αναφέρει ότι το ελάχιστο όριο ηλικίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης δεν πρέπει να μειωθεί και οι οριστικές άδειες οδήγησης θα πρέπει να συνιστώνται για την αποφυγή καταστάσεων υψηλού κινδύνου για νέους οδηγούς, όπως η οδήγηση μετά την κατανάλωση αλκοόλ ή αργά το βράδυ. Το ETSC ζητά επίσης να επεκταθούν τα υψηλότερα πρότυπα εκπαίδευσης που εφαρμόζονται σήμερα στους οδηγούς φορτηγών και λεωφορείων να εφαρμοσθούν και στους οδηγούς ημι-φορτηγών και βαν.