Οι βλάβες που κρύβει ο φωτεινός «εφιάλτης» του check engine


Όλοι θα θέλαμε η μόνη επαφή με το συνεργείο να είναι μόνο για την τακτική συντήρηση του αυτοκινήτου. Κάτι τέτοιο όμως δεν είναι πάντοτε εφικτό και αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά όσοι έχουν αντικρίσει έστω και μία φορά στη ζωή τους τον φωτεινό «εφιάλτη» του check engine.

  • 26/8/2023

Ασχέτως του αν είσαστε κάτοχος ενός καινούριου ή ενός παλαιότερου οχήματος, εάν το έχετε χρυσοπληρώσει ή αν το επιλέξατε με βάση τη χαμηλή του τιμή, αυτό δεν παύει να αποτελεί ένα σύνολο μηχανικών και ηλεκτρικών/ ηλεκτρονικών μερών. Ως εκ τούτου, το κάθε μοντέλο διατηρεί το δικαίωμα στη βλάβη…

Υπάρχουν φυσικά εταιρίες και μοντέλα που παρουσιάζουν μεγαλύτερη αξιοπιστία από άλλα. Στην προκειμένη όμως περίπτωση δεν είναι αυτό το θέμα.

Το ζητούμενο που θα εξετάσουμε είναι η έγκαιρη αναγνώριση ενός προβλήματος, ώστε αφενός να περιοριστεί η όποια ζημιά και αφετέρου να μην βρεθεί σε κάποια επικίνδυνη συνθήκη ο οδηγός και οι επιβάτες του αυτοκινήτου.

Για το λόγο αυτό υπάρχει μία σειρά από προειδοποιητικές λυχνίες στο ταμπλό, η σημαντικότερη εκ των οποίων αφορά το check engine. Το σηματάκι ενός κινητήρα, σε κίτρινο ή πορτοκαλί συνήθως χρώμα, το οποίο χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει ότι κάτι δεν πάει καλά.

Το τι είναι αυτό, βέβαια, είναι πολύ σχετικό. Τα πιο εξελιγμένα σύγχρονα οχήματα διαθέτουν πίνακες οργάνων που αναφέρουν με λεπτομέρεια το κάθε πρόβλημα. Για τη συντριπτική πλειοψηφία, όμως, των αυτοκινήτων, θα πρέπει κανείς να συνδεθεί με το διαγνωστικό σύστημα του αυτοκινήτου, ώστε να λάβει περισσότερες πληροφορίες.

Για όσους αρέσκονται στο DIY και έχουν το μεράκι, εύκολα μπορούν να κατεβάσουν μία από τις δωρεάν εφαρμογές στο κινητό τους, να αγοράσουν μία οικονομική συσκευή Bluetooth που θα συνδέσουν στο OBD-II και να αποκτήσουν πρόσβαση σε πολλά κρυφά στοιχεία του αυτοκινήτου τους. Για όλους τους υπόλοιπους αποτελεί μονόδρομο η επίσκεψη στο συνεργείο. Και αυτό δεν είναι κάτι που θα πρέπει να αμελήσουν, ούτε αντίστοιχα να καθυστερήσουν να πράξουν, όταν ανάψει η σχετική ένδειξη. Ας δούμε όμως μερικά από τα πιο συχνά προβλήματα που μπορεί να κρύβονται πίσω από την ενεργοποίηση του check engine.

Αισθητήρας λ

Ο αισθητήρας λ (ή αισθητήρας οξυγόνου) είναι μια ηλεκτρονική διάταξη που προσδιορίζει την περιεκτικότητα του οξυγόνου στα καυσαέρια του κινητήρα. Με βάση αυτό η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου μπορεί να παραμετροποιεί τις αναλογίες του καύσιμου μίγματος, επιτυγχάνοντας καλύτερη καύση και πιο καθαρά καυσαέρια. Σε περίπτωση που χαλάσει αυτός ο αισθητήρας, ο κινητήρας θα συνεχίσει μεν να λειτουργεί, καίγοντας όμως περισσότερο καύσιμο και καταστρέφοντας σιγά σιγά διάφορα μέρη, όπως τα μπουζί και ο καταλύτης.

Καταλυτικός μετατροπέας

Ή, πιο απλά, ο καταλύτης του αυτοκινήτου. Βρίσκεται στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων για να μετατρέπει το μονοξείδιο του άνθρακα σε διοξείδιο. Η διάρκεια ζωής του είναι αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, αυτή όμως μπορεί να επηρεαστεί από διάφορους παράγοντες, όπως για παράδειγμα το αν αλλάζετε τα λιπαντικά στην ώρα τους.

Μπουζί/ σύστημα ανάφλεξης

Ένα πολυκαιρισμένο μπουζί, ένα φθαρμένο βύσμα του ή ακόμη και ένα πηνίο σε όχι καλή κατάσταση, μπορούν να προκαλέσουν μία σειρά προβλημάτων στον κινητήρα. Από έλλειψη ισχύος μέχρι και ενδεχόμενη πυρκαγιά! Η αλλαγή αυτών των συστημάτων στην ώρα τους, εγγυάται συνήθως ότι δεν θα αντιμετωπίσετε πρόβλημα από αυτά.

Αισθητήρας μέτρησης μάζας αέρα

Ο αισθητήρας μάζας αέρα (MAF) πληροφορεί την ECU για την μάζα του εισερχόμενου αέρα στους θαλάμους καύσης και είναι σημαντικός για τη στοιχειομετρική ρύθμιση του μίγματος. Αυτός βρίσκεται στον αγωγό εισαγωγής αέρα, μετά το φίλτρο και την πεταλούδα. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας του ο οδηγός θα εισπράξει μία τραχύτητα στο ρελαντί, προβλήματα κατά την εκκίνηση, όπως και ξαφνική αλλαγή στη θέση του πεντάλ του γκαζιού.

Μπεκ ψεκασμού

Είτε μιλάμε για βενζινοκινητήρες, είτε πόσο μάλλον για πετρελαιοκινητήρες, τα μπεκ ψεκασμού του καυσίμου είναι από τα πιο ευαίσθητα στοιχεία ενός σύγχρονου μοτέρ εσωτερικής καύσης. Ενώ κατά κανόνα είναι σχεδιασμένα να αντέξουν για αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, σε περίπτωση που δεχτούν λάθος ή νοθευμένο καύσιμο, η φθορά τους θα έρθει γοργά και η επισκευή κάθε άλλο παρά θα είναι οικονομική.

Προβλήματα με aftermarket συναγερμό

Σε περίπτωση που τοποθετήσατε πρόσφατα έναν aftermarket συναγερμό και η ηλεκτρολογική εγκατάσταση δεν έγινε επιτυχώς, αυτό μπορεί να σημάνει πρόωρη φθορά της μπαταρίας, λόγω απωλειών ενέργειας. Επισκεφτείτε εκ νέου το συνεργείο και διορθώστε τη βλάβη το συντομότερο δυνατό.

Προβλήματα στη λειτουργία της μπαταρίας

Συνέβη και σε εμάς, πριν από λίγες εβδομάδες, με ένα αυτοκίνητο καινούριο, με μόλις 1.000 km στο κοντέρ του. Από το εργοστάσιο δεν έσφιξαν καλά τους πόλους της μπαταρίας, με αποτέλεσμα αυτή να αδυνατίζει, ενεργοποιώντας το check engine και επηρεάζοντας διάφορες λειτουργίες του αυτοκινήτου. Ως εκ τούτου, σε κάθε αλλαγή μπαταρίας, ελέγχετε ότι αυτή έχει τοποθετηθεί επιμελώς. Φυσικά, το check engine μπορεί κάλλιστα να ανάψει για να μας προειδοποιήσει ότι, απλά, η μπαταρία έφτασε στο τέλος της ζωής της.

Διαρροή συστήματος υποπίεσης

Κάθε αυτοκίνητο διαθέτει ένα σύστημα κενού, που φροντίζει να εκτελεί μια σειρά λειτουργιών. Από το σύστημα πέδησης, μέχρι τον έλεγχο των στροφών του κινητήρα, μία δυσλειτουργία αυτού μπορεί να επηρεάσει διάφορα πράγματα κάτω από το καπό. Κάποια χαλαρή σύνδεση ή η φθορά ενός τέτοιου σωλήνα εύκολα θα ενεργοποιήσουν το σχετικό λαμπάκι στο ταμπλό.

Βαλβίδα ανακυκλοφορίας καυσαερίων

Με στόχο τη μείωση των οξειδίων του αζώτου (NOx) στα καυσαέρια, κάθε σύγχρονος κινητήρας εσωτερικής καύσης διαθέτει μία βαλβίδα EGR. Αυτή συνδέει την πολλαπλή εξαγωγής με την πολλαπλή εισαγωγής, επιτρέποντας την ανακύκλωση ενός μέρους των καυσαερίων, σε συγκεκριμένες συνθήκες λειτουργίας. Σε περίπτωση βλάβης, το αποτέλεσμα θα είναι αύξηση της κατανάλωσης, ευαισθησία στην κρουστική καύση, καθώς και επιβάρυνση των καυσαερίων.

Χαλαρή τάπα καυσίμων

Αυτή δεν είναι ιδιαίτερα συχνή, είναι όμως η καλύτερη δυνατή αιτία check engine για κάποιον οδηγό, με δεδομένο ότι το πρόβλημα λύνεται αμέσως και δεν κοστίζει τίποτα! Μία ανοικτή ή μισάνοικτη τάπα καυσίμων επιτρέπει την εξάτμιση της βενζίνης από το ρεζερβουάρ, ενώ ταυτόχρονα δεν αφήνει το σύστημα να λειτουργήσει με την προβλεπόμενη πίεση. Εάν λοιπόν η σχετική λυχνία ανάψει αμέσως μετά τον ανεφοδιασμό, σταματήστε και ρίξτε μία ματιά στην τάπα.

Κιβώτιο ταχυτήτων

Το λαμπάκι του κινητήρα δεν περιλαμβάνει μόνο προβλήματα που μπορούν να προκύψουν σε αυτόν αλλά και στο σύστημα κίνησης. Εάν για παράδειγμα υπάρξει πρόβλημα με το κιβώτιο (ειδικά στα αυτόματα κιβώτια) ή με τις βαλβολίνες του, θα ανάψει η ίδια ένδειξη στο ταμπλό, ώστε να σας ενημερώσει.

Θερμοστάτης

Μία ακόμη συχνή αιτία βλάβης έρχεται από το θερμοστάτη, το σύστημα ουσιαστικά που φροντίζει για τον έλεγχο ψύξης του κινητήρα. Εάν αυτός χαλάσει, το μοτέρ θα σταματήσει να ανακυκλώνει το ψυκτικό υγρό και η θερμοκρασία θα ανέβει. Εδώ έχουμε το θετικό ότι μπορούμε να αντιληφθούμε εύκολα το συγκεκριμένο πρόβλημα, ελέγχοντας ταυτόχρονα την ένδειξη της θερμοκρασίας. Σε τέτοια περίπτωση, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να παρκάρουμε άμεσα το αυτοκίνητο και να καλέσουμε οδική βοήθεια να το μεταφέρει.