Πώς η Mazda βελτίωσε την οδική συμπεριφορά τού MX-5 χάρη στα φρένα


Με το σύστημα «Kinematic Posture Control» («KPC»), οι μηχανικοί της Mazda κατάφεραν να περιορίζουν την τάση να γέρνει το αμάξωμα του MX-5 στις στροφές, χωρίς να επηρεαστεί η άνεση που προσφέρει ή οδική συμπεριφορά τού ξεχωριστού roadster.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ, ΑΡΧΕΙΟ.
  • 7/1/2022

Ως γνωστόν, στη Mazda θα κάνουν οτιδήποτε με τον δικό τους τρόπο. Αυτή τη φορά, οι άνθρωποι της ιαπωνικής εταιρείας επικεντρώθηκαν στο να βελτιώσουν περισσότερο τη γενικότερη οδική συμπεριφορά τού MX-5 με έναν έξυπνο τρόπο.

Χάρη στο σύστημα «Kinematic Posture Control» («KPC») που εξέλιξαν, το ιδιαίτερα αγαπητό στους φίλους της αυτοκίνησης roadster όχημα έγινε ακόμη καλύτερο στον δρόμο. Για να επιτύχουν να μειώσουν περαιτέρω την τάση να γέρνει το αμάξωμα στη στροφή, χρησιμοποίησαν το σύστημα πέδησης και την πίσω ανάρτηση του οχήματος και δεν κατέφυγαν σε άλλες λύσεις που αυξάνουν το βάρος του αυτοκινήτου ή επηρεάζουν την οδική συμπεριφορά του.

Ο πιο συνήθης τρόπος για να περιοριστεί η κλίση του αμαξώματος και να μην αλλάζει πολύ η γεωμετρία της ανάρτησης σε μια στροφή είναι η τοποθέτηση σφιχτότερης αντιστρεπτικής ράβδου. Αυτό, όμως επηρεάζει την άνεση για τους επιβάτες, ενώ αυξάνει και το κόστος παραγωγής και την τελική τιμή αγοράς.

Η πίσω ανάρτηση του MX-5 έχει γεωμετρία με χαρακτηριστικά αντιβύθισης. Στη Mazda, σκέφτηκαν να συνδυάσουν το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα που φρενάρει σχετικά τον εσωτερικό ως προς τη στροφή πίσω τροχό με αυτή την ιδιότητα της. Έτσι, όταν ο πίσω τροχός κινείται προς τα επάνω ή προς τα κάτω, η ανάρτηση επιβάλλει σε αυτόν να ακολουθήσει μια διαγώνια διαδρομή, αναγκάζοντάς τον να κινηθεί ελαφρώς προς τα πίσω κατά την έκταση.

Αυτό ισχύει και με τον αντίστροφο τρόπο. Δηλαδή εάν ασκηθεί πίεση προς τα πίσω στον τροχό, αυτός θα ανυψωθεί μερικώς. Έτσι, με τη χρήση της ελαφριάς πέδησης εφαρμόζεται μικρή δύναμη σε αυτόν που τον αναγκάζει να κινηθεί σε διαγώνια γραμμή.

Σύμφωνα με τη Mazda, η πίεση που ασκείται από το σύστημα «Kinematic Posture Control» στο φρένο σε αυτή την περίπτωση είναι μικρή και φτάνει το μέγιστο στα 45 psi. Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, η μέγιστη τιμή που μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε τροχό τού MX-5 σε περίπτωση έκτακτου φρεναρίσματος φτάνει τα 450 psi. 

Το σύστημα «KPC» δεν επηρεάζεται από το πότε και πόσο πατά το πεντάλ του φρένου ο οδηγός και ενεργοποιείται μόνο όταν η ηλεκτρονική μονάδα διαπιστώσει διαφορά στη ταχύτητα περιστροφής των πίσω τροχών τού «Miata» κατά τη διάρκεια της στροφής. Ουσιαστικά, το λογισμικό που χρησιμοποιείται «ξεγελά» στιγμιαία την πίσω ανάρτηση και την αναγκάζει να συμπεριφερθεί με τρόπο που κανονικά δεν θα πρέπει να συμβαίνει όταν αυτή φορτίζεται.