Πως η τεράστια αύξηση της τιμής του λιθίου φρενάρει τα φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα


Η αύξηση της τιμής του λιθίου αγγίζει το 500% και αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε να βάλει στον πάγο τη μείωση στην τελική τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων σύμφωνα με διεθνείς αναφορές.

  • 27/5/2022

Οι κατασκευαστές παρουσιάζουν συνεχώς τα σχέδια τους για νέα ηλεκτρικά μοντέλα και σπεύδουν να τα κατασκευάσουν όσο τους επιτρέπουν οι ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι καταναλωτές από την μεριά τους δείχνουν πρόθυμοι να ενημερωθούν και να αγοράσουν ηλεκτρικά μοντέλα.

Και τα δύο μέρη της εξίσωσης όμως, ήλπιζαν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνονται φθηνότερα, όσο περνά ο καιρός και η τεχνολογία των μπαταριών εξελίσσεται, πράγμα που θα σημαίνει περισσότερα EV στο δρόμο και σταδιακή υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης. Ωστόσο, οι ειδικοί πιστεύουν ότι η τεράστια αύξηση της ζήτησης θα μπορούσε πραγματικά να δυσκολέψει την επίτευξη χαμηλότερων τιμών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αυτό συμβαίνει επειδή οι μπαταρίες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν λίθιο σε μεγάλες ποσότητες και η ζήτηση για το ορυκτό αυτό υλικό έχει ξεπεράσει τόσο πολύ την προσφορά που οι τιμές έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 500% σε ένα χρόνο, σύμφωνα με το Bloomberg. Και οι διεθνείς αναλυτές λένε ότι αυτό θα μπορούσε να προσθέσει 1.000 δολάρια στην τιμή ενός νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αναβάλλοντας για αρκετό καιρό την πολυπόθητη πτώση των τιμών λιανικής των ηλεκτρικών. Οι κατασκευαστές εντωμεταξύ προσπαθούν σταδιακά να μειώσουν την τιμή τους σε ένα επίπεδο που να τα καθιστά ευθέως ανταγωνιστικά με τα αντίστοιχα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Το Bloomberg αναφέρει ότι η εξαιρετικά αυξημένη ζήτηση για λίθιο είχε μία μικρή ύφεση το διάστημα 2018-2020, που μείωσε την αξία του στο μισό και οδήγησε σε υποεπενδύσεις σε νέες πηγές εφοδιασμού ακριβώς τη στιγμή που η ζήτηση για νέα EV εκτινάσσονταν. Και τώρα, η προμήθεια άλλων χημικών ενώσεων που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή μπαταριών, όπως το νικέλιο, ο γραφίτης και το κοβάλτιο, έχουν επηρεαστεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία, επιδεινώνοντας τα πράγματα.

Το λίθιο προέρχεται είτε από την άντληση άλμης που περιέχει το ορυκτό από το έδαφος, είτε από την εξόρυξή του. Αλλά και οι δύο διαδικασίες είναι μη φιλικές προς το περιβάλλον και μπορεί να είναι αναποτελεσματικές και απίστευτα αργές, όπως και η αύξηση των επιπέδων παραγωγής από υπάρχουσες πηγές. Ωστόσο, η δημιουργία νέων πηγών χρειάζεται ακόμη περισσότερο χρόνο.

«Υπάρχει άφθονο λίθιο στο έδαφος, αλλά το ζήτημα είναι η έγκαιρη επένδυση», δήλωσε ο Joe Lowry, ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Global Lithium. «Η Tesla μπορεί να κατασκευάσει ένα gigafactory σε περίπου δύο χρόνια, αλλά μπορεί να χρειαστούν έως και 10 χρόνια για να κατασκευαστεί ένα απόλυτα «πράσινο» εργοστάσιο».

Την διακύμανση της τιμής του λιθίου και την τεράστια αύξηση της τη φετινή χρονιά είχε σχολιάσει πριν από ένα μήνα στο Twitter και ο CEO της Tesla, Elon Musk.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν βέβαια με νέες τεχνολογίες μπαταριών να μειώσουν την περιεκτικότητα τους σε λίθιο και πολλοί ειδικοί προτείνουν ως λύση την ανακύκλωση παλιών μπαταριών. Αυτή θα μπορούσε να καλύψει το 16% της ετήσιας ζήτησης για λίθιο μέχρι το 2035, οπότε η νέα τεχνολογία μπαταριών θα μπορούσε να έρθει και να μειώσει την παγκόσμια ζήτηση.