Πώς οι γερμανικές εκλογές θα επηρεάσουν την αυτοκινητοβιομηχανία


Στις 26 Σεπτεμβρίου έχουν προγραμματιστεί να γίνουν οι ομοσπονδιακές εκλογές στη Γερμανία και ενώ όλα τα κόμματα συμφωνούν για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, διαφωνούν αρκετά στον τρόπο που θα γίνει αυτή. Πως αυτό αναμένεται να επηρεάσει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία;

  • 10/9/2021

Η Γερμανίδα καγκελάριος Angela Merkel έκανε τα εγκαίνια της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου του Μονάχου, ΙΑΑ 2021, και συνομίλησε με πολλούς παράγοντες της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως συνηθίζει να κάνει άλλωστε πολλές φορές στο παρελθόν.

Αλλά, η καγκελάριος Angela Merkel δεν θα είναι για πολύ ακόμα στη θέση της και θα αποσυρθεί μετά από 16 χρόνια στην εξουσία, αφού οι Γερμανοί θα ψηφίσουν νέα κυβέρνηση στις 26 Σεπτεμβρίου.

Οι ομοσπονδιακές εκλογές στη Γερμανία θα έχουν μεγάλη σημασία για τον κλάδο της βιομηχανίας αυτοκινήτων αυτή τη φορά, με δεδομένη την κοσμογονική αλλαγή που συντελείται και την μετάβαση στην νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Οι γερμανικές κάλπες θα κρίνουν πολλά για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας, που ήδη βρίσκεται σε αγώνα δρόμου με το χρόνο για την επίτευξη των εθνικών και κοινοτικών στόχων εκπομπών ρύπων.

Όλα τα μεγάλα κόμματα στη Γερμανία υποστηρίζουν μεν την πλήρη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά διαφέρουν ως προς το πώς θα φτάσουν εκεί.

Για παράδειγμα, το κόμμα της Merkel, η Χριστιανοδημοκρατική Ένωση (CDU), θέλει η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας να παραμείνει παγκόσμια ηγέτιδα δύναμη και να είναι τεχνολογικά «ανοιχτόμυαλη» για το πώς μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι εκπομπών.

Το κόμμα απορρίπτει τον ορισμό μιας αυστηρής ημερομηνίας λήξης για την παραγωγή αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης ή ένα όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους. Ζητά την επέκταση των δημόσιων συγκοινωνιών για την ανακούφιση της οδικής κυκλοφορίας, αλλά σχεδιάζει επίσης την κατασκευή περισσότερων δρόμων και αυτοκινητοδρόμων για την πρόληψη της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Η υποδομή φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να είναι διαθέσιμη σε όλα τα νέα εμπορικά και δημόσια κτίρια, αναφέρει το πρόγραμμα του. Ο υποψήφιος του κόμματος για τη διαδοχή της Merkel ως καγκελάριος, ο Armin Laschet, δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι οι σταθμοί φόρτισης πρέπει πάντα να είναι προσβάσιμοι για κάθε αυτοκίνητο μέσα σε δέκα λεπτά.

Αντίθετα, η Γερμανία θα πρέπει να σταματήσει να παράγει αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2030, λένε οι Πράσινοι. Θα πρέπει να εφαρμοστεί όριο ταχύτητας 130 km/h σε αυτοκινητόδρομους, έως 120 km/h όταν είναι κοντά σε μητροπολιτικές περιοχές και 30 km/h στα κέντρα της πόλης.

Τα αυτοκίνητα πρέπει να είναι «πιο ψηφιακά, πιο ήσυχα, μικρότερα και ελαφρύτερα, κλιματικά ουδέτερα και ευκολότερα ανακυκλώσιμα», αναφέρει το πρόγραμμά του, προσθέτοντας «θέλουμε να κάνουμε τη μετάβαση σε ποδήλατο, λεωφορείο και τρένο ελκυστική για όλους και να την ενθαρρύνουμε οικονομικά.»

Για να μειωθεί η εξάρτηση από τα αυτοκίνητα, υπόσχεται ότι θα καταργήσει τα σχέδια για την κατασκευή νέων δρόμων και αντ' αυτού θα διπλασιάσει τον αριθμό των ποδηλατοδρόμων και των πεζοδρομίων στην επόμενη δεκαετία. Θα επενδύσει 100 δισεκατομμύρια ευρώ σε σιδηρόδρομους, εν μέρει χρηματοδοτούμενο μέσω διοδίων των φορτηγών.

Τα ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να είναι προσιτά για οποιονδήποτε, δήλωσε η υποψήφια καγκελάριος Annalena Baerbock, καλώντας τους αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων με χαμηλά εισοδήματα να λάβουν επιπλέον 3.000 ευρώ πίστωση, πέραν των υφιστάμενων επιδοτήσεων των 6.000 ευρώ.

Το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD) δεν υποστηρίζει μια ημερομηνία λήξης που θα καθορίζεται από την κυβέρνηση για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ο υποψήφιος καγκελάριος Olaf Scholz δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι οι καταναλωτές θα επιλέξουν ηλεκτρικά οχήματα μόλις επιτύχουν ισοτιμία τιμής και ποιότητας.

Η άποψη του είναι πως το κράτος θα πρέπει να υποστηρίξει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση χωρίς να επέμβει πολύ ή να θέσει σε κίνδυνο τη θέση της Γερμανίας στην παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτων. Αλλά το κράτος θα πρέπει να παίξει το ρόλο του στην επιδότηση των ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της επιτάχυνσης της επέκτασης των δικτύων φόρτισης, είπε ο Scholz.

Ως υπουργός Οικονομικών, ο Scholz απελευθέρωσε ένα πακέτο δισεκατομμυρίων ευρώ τον Αύγουστο για να υποστηρίξει τη μετάβαση στα EV έως το 2025.

Όπως και οι Πράσινοι, υποστηρίζει όριο ταχύτητας αυτοκινητοδρόμου 130 χλμ/ώρα, ενώ έχει επίσης εκφράσει την υποστήριξή του για όριο 50 χλμ/ώρα στις πόλεις.

Επομένως, γίνεται εμφανές ότι τα κόμματα δεν προωθούν με τον ίδιο τρόπο την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αφού κάποια προτιμούν πιο «ελεύθερα» όρια, αφήνοντας περισσότερη ελευθερία και άνεση χρόνου στους κατασκευαστές. Την ίδια στιγμή που η Ε.Ε. σφίγγει ακόμα πιο σφιχτά τον κλοιό γύρω από τους κατασκευαστές για τον πλήρη «εξηλεκτρισμό» τους και με αυστηρά χρονικά όρια με ορίζοντα το 2030 και 2035.