Πώς στήνεται η κομπίνα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα


Τέσσερα στα δέκα αυτοκίνητα με παραποιημένα στοιχεία για να μην καταβληθεί ο ΦΠΑ από επιτήδειους εμπόρους. Αντιμέτωπος με τελωνείο και τσουχτερά πρόστιμα ο ανυποψίαστος αγοραστής.

  • 10/4/2021

Με το κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων βρίσκονται αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εισαγωγής, για τα οποία ο εισαγωγέας έμπορος δεν έχει καταβάλλει τον ΦΠΑ που αναλογεί και ο οποίος, βάσει νομοθεσίας, μετακυλύεται στον ανυποψίαστο αγοραστή, όπως και η ευθύνη απέναντι στον Νόμο.

Το θέμα ανέδειξε πριν από λίγες μέρες ο ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων), έπειτα από σχετική έρευνα της ΑΑΔΕ σε περιπτώσεις εισαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Ο έλεγχος της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, αν και αφορούσε μόλις το 2% των εισαγόμενων μεταχειρισμένων για το πρώτο 3μηνο του 2021, ήταν ικανός για να βγάλει «λαβράκια».

Πιο συγκεκριμένα έδειξε πώς για το 40% των αυτοκινήτων που πέρασαν από το μικροσκόπιο των αρχών, με βάση τις απαντήσεις που έλαβαν τα τελωνεία από αρχές ξένων κρατών, δεν έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ!

Ειδικότερα, η ΑΑΔΕ με 330 αιτήματα προς άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε., διαπίστωσε παραβάσεις σε 68 περιπτώσεις στα οποία εμπλέκονται 59 ιδιώτες καταναλωτές και 153 έμποροι μεταχειρισμένων ΙΧ αυτοκινήτων, με τα πρόστιμα που έχουν βεβαιωθεί να ξεπερνούν τα 466.000 ευρώ!

Πώς στήνεται η κομπίνα από τους επιτήδειους

Οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων ΙΧ που εμπλέκονται σε αυτή την κομπίνα αγοράζουν αυτοκίνητα που βγαίνουν προς πώληση από εταιρείες leasing που βρίσκονται σε άλλες χώρες της Ε.Ε. σε πολύ χαμηλές τιμές βάσει των υπολειμματικών αξιών που επηρεάζονται α) από τα διανυθέντα χιλιόμετρα, β) την ηλικία και γ) την κατάσταση του αυτοκινήτου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για ένα αυτοκίνητο πόλης δεν θα χρειαστεί να καταβάλλουν περισσότερα από 1.000-1.500 ευρώ, το οποίο σε αρκετές περιπτώσεις έχει διανύσει 200.000-300.000 χλμ., καθώς ο μέσος όρος χιλιομέτρων που διανύει ένας Ευρωπαίος οδηγός είναι πολύ μεγαλύτερος από εκείνον του Έλληνα.

Στη συνέχεια, αφού «γυρίσουν» το κοντέρ του χιλιομετρητή ώστε να το καταστήσει πιο «εμπορικό», το περνούν από ΚΤΕΟ το οποίο είναι και αυτό στο «κόλπο» και το αυτοκίνητο παίρνει το δρόμο της εισαγωγής στην Ελλάδα ως «κατάλληλο».

Η όλη διαδικασία (αγορά, κόστος μεταφοράς, κ.α.) δεν έχει ξεπεράσει σύμφωνα με εκτιμήσεις τις 2.000-2.500 ευρώ, για ένα αυτοκίνητο που θα «στηθεί» στις εκθέσεις πάνω από  5.000 ευρώ ως «ευκαιρία».

Το πρόβλημα στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν αφορά μόνο στο γυρισμένο κοντέρ και γενικότερα στα παραποιημένα στοιχεία, αλλά και στο γεγονός ότι για την εισαγωγή του, ο ΦΠΑ με την προσκόμιση τιμολογίων πολύ χαμηλών αξιών, είτε δεν έχει καταβληθεί, είτε είναι πολύ χαμηλός. Σε κάθε περίπτωση, το αυτοκίνητο εισάγεται κατευθείαν στο όνομα του αγοραστή, ώστε να απαλλάσσεται ευθυνών ο έμπορος-εισαγωγέας και να μετακυλησθεί το όποιο νομικό πρόβλημα υπάρξει από έναν έλεγχο των Αρχών στον ανυποψίαστο πελάτη.

Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία στο τελωνείο, ακόμη και όταν ανακαλυφθεί μεταγενέστερα, ακολουθεί το νέο ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, ο οποίος θα βρεθεί αντιμέτωπος α) με τη δέσμευση του ΙΧ μέχρι να πληρωθούν τα πρόστιμα και να τελεσιδικήσουν τα ένδικα μέσα, β) με το τελωνείο που θα στραφεί εναντίον του για εικονικά τιμολόγια, καθόσον στο όνομά του έχει γίνει ο εκτελωνισμός και γ) δεν θα μπορεί να μεταβιβάσει το αυτοκίνητο.

Όσον για τον έμπορο, αυτός έχει απεμπολήσει όλες τις νομικές κυρώσεις, από τη στιγμή που έχει εισάγει το αυτοκίνητο στο όνομα του πελάτη του, ενώ έχει καρπωθεί ένα κέρδος πάνω από 3.000 ευρώ!

Προκειμένου να μη βρεθείτε προ εκπλήξεων, συνιστούμε, εφόσον επιλέξετε κάποιο αυτοκίνητο μεταχειρισμένο εισαγωγής, αυτό πρέπει να είναι εκτελωνισμένο στην Ελλάδα στο όνομα του εμπόρου-εισαγωγέα και όχι στο δικό σας για να αποφύγετε όλα τα παραπάνω.

Έχετε υπόψη σας, πώς ένα αυτοκίνητο εισαγωγής και ειδικά εάν πρόκειται για κάποιο που έχει αγορασθεί στην ΕΕ από εταιρεία leasing, ετησίως διανύει κατά μέσο όρο πάνω από 60.000 χλμ.