Πώς τα B-SUV απειλούν να "γκρεμίσουν" την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων


Η αστείρευτη δίψα του αγοραστικού κοινού για μικρά SUV έχει εκτοξεύσει τις πωλήσεις της κατηγορίας. Διαβάστε πώς τα χαμηλά κόστη, η μεγιστοποίηση του κέρδους των εταιρειών και η έλλειψη ημιαγωγών, διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στην ευρωπαϊκή αγορά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ
  • 15/1/2022

Αποτελεί κοινό μυστικό ότι η άνοδος των πωλήσεων της κατηγορίας των μικρών SUV έχει επιφέρει μια σειρά σημαντικών επιπτώσεων στα δεδομένα της αγοράς. Μία από αυτές είναι η εξαφάνιση των sedan που όσο περνάει ο καιρός γίνεται όλο και πιο έντονη.

Ως ακόμα μία απόδειξη της δυναμικής που τα συνοδεύει έρχεται να προστεθεί η έρευνα του οργανισμού  JATO Dynamics, παρουσιάζοντας ενδιαφέροντα στοιχεία που αφορούν τη χρονική περίοδο Ιανουάριος-Οκτώβριος 2021. Μέσα από αυτά δίνεται μια ανάγλυφη εικόνα της αυξανόμενης ζήτησης της κατηγορίας η οποία υπολείπεται κατά μόλις 10.000 μονάδες σε σχέση με τα μικράπου βρίσκονται –ακόμα- στην κορυφή των προτιμήσεων. Σημαντικό ρόλο στην ώθηση των πωλήσεων των μικρών SUV έπαιξε το επιτυχημένο εμπορικά Peugeot 2008 το οποίο πήρε απ' το... χέρι τα νούμερα της κατηγορίας και τα αύξησε κατά 13% που μεταφράζεται σε 1.590.000 ταξινομήσεις. Αυτή η επίδοση έκλεισε σημαντικά την ψαλίδα με τα μικρά που συνολικά πούλησαν 1.600.000 οχήματα.

Η περίπτωση της Volkswagen όπου τον περασμένο Σεπτέμβριο παρουσίασε το τρίτο μικρό SUV στη γκάμα της, το Taigo, αποδεικνύει πλήρως ότι το αγοραστικό κοινό «διψάει» για B-SUV προτάσεις. Ο Γερμανός κατασκευαστής πριν το Taigo είχε προμηθεύσει τους αντιπροσώπους με το T-Roc και το T-Cross όπου αμφότερα σημείωσαν αύξηση στις πωλήσεις τους κατά 23% σε σχέση με το 2020. 

Σημαντικό ρόλο για το νέο τοπίο που διαμορφώνεται έχουν παίξει και οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες έχοντας περιορισμένο αριθμό ημιαγωγών στη διάθεσή τους, προτίμησαν να τους διοχετεύσουν σε μοντέλα που προσφέρουν μεγαλύτερο κέρδος. Τα μικρά SUV χρησιμοποιούν άλλωστε την ίδια πλατφόρμα και τις ίδιες τεχνολογίες με τα μικρά, αλλά τιμολογούνται πολύ πιο ακριβά. Σύμφωνα με την έρευνα η μέση τιμή των SUV το 2021 ορίστηκε στα 26.699 €, με την αντίστοιχη των μικρών να διαμορφώνεται στα 20.699 €. Την ίδια στιγμή γίνεται αντιληπτό πως η εποχή που εντοπίζαμε στους τιμοκαταλόγους πολύ φθηνές επιλογές μικρών αυτοκινήτων, έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Τα κορυφαία σε πωλήσεις μικρά SUV στην Ευρώπη

ΚατάταξηΑυτοκίνητοΠωλήσεις Ιαν.-Οκτ. 2021Αλλαγή σε σχέση με το 2020
1Peugeot 2008160.76632%
2VW T-Roc157.204 23%
3Renault Captur135.871 −5%
4Ford Puma119.32229%
5Dacia Duster118.1213%
6VW T-Cross112.43023%
7Hyundai Kona88.536−8%
8Seat Arona77.04613%
9Skoda Kamiq73.27220%
10Opel Crossland69.113−10%

Οι αναλυτές της LMC Automotive διαβλέπουν πως τα μικρά SUV θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία και τα επόμενα χρόνια, με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν πως οι συνολικές πωλήσεις το 2022 θα φτάσουν τις 1.850.000 μονάδες, το 2023 τις 2.300.000 και μέχρι το 2028 ο αριθμός θα έχει σκαρφαλώσει στα 3.000.000.

Όσον αφορά τον τομέα των καυσίμωνη βενζίνη συνέχισε και το 2021 να κατέχει τη μερίδα του λέοντος με το ποσοστό της επί των πωλήσεων να αντιστοιχεί στο 72%, μειωμένο μόλις κατά μία μονάδα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Στη δεύτερη θέση έρχεται το πετρέλαιο με 14% και ακολουθούν τα ηλεκτρικά (5.1%), το LPG (3.6%), τα υβριδικά (2.4%) και τα plug-in υβριδικά (2%).

Η μοναδική κατηγορία που κατέγραψε αύξηση σε σχέση με το 2021 είναι τα EVs τα οποία που συνεχίζουν ανοδικά, παρά το μικρό μερίδιο πωλήσεων που έχουν μέχρι στιγμής. Το κορυφαίο μοντέλο σε πωλήσεις στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι το Hyundai Kona με 35.359 μονάδες και ακολουθεί το Peugeot e-2008 με 20.638.

Πηγή: JATO Dynamics